Gammal 2002-05-21, 17:43
hank

Obs! digital med polfilter
Jag har för mig att detta har disskuterats på flera forum i USA och kontentan är att alla extrema färger mättas ut mjukvarumässigt för att ge "bättre" bilder, funktionen kan ses mot en "gul" glödlampa (dvs 3500K) på de flesta kameror, dock inte på D1(X,H)

Jag kör själv HOYA och har inga problem, kolla mot ett fönster från utsidan (solsidan) när du ser reflextionen i fönstret, vrid på polfiltret och så småning om borde du se "igenom" rutan istället för att se reflextionen. funkar inte detta har du köpt fönsterglas :-)
Gammal 2002-05-26, 22:37
steinick

Jag vet inte hur Cokins filter ser ut, sitter det i en gängad ring eller vad? Saken är nämligen den att cirkulära polarisationsfilter består av två skikt, dels själva polarisationsfilmen, dels en så kallad kvartsvågsplatta. Polarisationsfilmen måste vara vänd mot motivet annars fungerar det inte. Filter som är monterade i en gängad ring hamnar automatiskt rätt, naturligtvis.
Gammal 2002-06-20, 18:40
rindler

Egentligen något helt annat
Har ingen erfarenhet av polfilter, men jag har köpt ett och ska testa det nu när jag åker till Bretagne imorgon.

Men det var en annan grej jag tänkte på; det är jobbigt med manuell skärpa eftersom skärpan ändras när jag vrider på polfiltret. Självklart ska man ju vrida så försiktigt som möjligt men ändå ändras skärpan.

Nu får jag först ställa in skärpan, sedan polfiltret, och till sist ställa in skärpan igen.

Hur ska man göra istället?

Gammal 2002-06-20, 19:42
-------
Guest

Om du köper ett cirkulärt polfilter ska du inte ha några problem med skärpan.
Gammal 2002-06-20, 19:51
rindler

Otydlig
Var kanske lite otydlig.

Jag har inte tagit några bilder än så jag vet inte hur bilderna kommer att bli sen, men:

När jag skruvar på polfiltret "följer" "skärpesnurran" med och bilden blir alltså oskarp.

Det är alltså inte polfiltrets fel utan min oförmåga att skruva på filtret :)
Gammal 2002-06-20, 21:05
Paragrafryttaren

Pröva att fokusera manuellt, ställa objektivet (eller kameran om du har en Nikon) på AF och sedan skruva försiktigt på polfiltret.

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.

Elinchrom ELB 500 TTL