Gammal 2002-07-16, 10:55
---

Nej effekten blev inte alls så stor. Jag vill ändå med bestämdhet hävda att allt för många som hållit på, låt säga från 80-talet, har ett helt annat förhållande till bilder än de som växer upp i dagens mediabrus. Man är betydligt mer rädd för att experimentera, prova nya saker. Om det sen beror på att man är rädd för att tappa fotfästet och inte ha den koll på saker som man är van att ha det eller om det grundar sig på lättja. När det så gäller att kommentera en bild som vi har svårt av direkt avläsa, kan det ju hända att vi inte törs därför att vi är rädda att visa våra tillkortakommande. Då är det ju betydligt enklare att ge kommentarerna till något som vi lätt kan avläsa och känna igen.
Gammal 2002-07-16, 11:19
Jörgen
Guest

Ja, jag tror att du har rätt och jag försöker att ta mig själv i kragen och göra något åt det. Till exempel kommenterar jag hellre en okommenterad bild än en som redan fått sin beskärda del av kommentarer.

Däremot så tror jag inte att man är rädd för att prova nya saker utan att man är rädd för att göra något som inte är bra. Om man då istället delegerar tankeverksamheten till kameran så håller resultatet oftast en bra teknisk kvalité och om det inte gör det så är kameran inte tillräckligt fräck.

Teknik är bra men man ska använda den på rätt sätt.
Gammal 2002-07-16, 11:36
---

Jörgen skrev:
Ja, jag tror att du har rätt och jag försöker att ta mig själv i kragen och göra något åt det. Till exempel kommenterar jag hellre en okommenterad bild än en som redan fått sin beskärda del av kommentarer.

Däremot så tror jag inte att man är rädd för att prova nya saker utan att man är rädd för att göra något som inte är bra. Om man då istället delegerar tankeverksamheten till kameran så håller resultatet oftast en bra teknisk kvalité och om det inte gör det så är kameran inte tillräckligt fräck.

Det är nog det som lite av kärnpunkten. Man har uppnått ett visst kunnande men när man ger sig ut på nattgammal is så kan det ju lätt gå åt skogen. Men jag hoppas ändå att vi skulle våga tappa fotfästet lite oftare för vår egen utvecklings skull.
Gammal 2002-07-16, 12:00
sagan

detta låter precis som denna diskussion-->

http://www.fotosidan.se/forum/showth...&threadid=3859
Gammal 2002-07-16, 12:01
xavslut

Fråga
Vanta nu... Vad handlar egentligen den har diskussionen om? Den handlar val egentligen inte om att enbart leta efter fel och brister i bilder. Maste det verkligen vara sa enkelsparigt att det enbart ar bilder med uppenbara fel som kan tillatas finnas med for diskussion. For mig ar den mest intressanta diskussionen den som berattar for mig hur bilden kommunicerar till nagon annan! Och da kan man inte fa tillrackligt manga kommentarer - da inga resonerar lika i bild...

Att mitt namn dyker upp i diskussionen, tolkar jag som att vissa kanske tycker jag far for manga kommentarer - eller att jag inte tycks behova dem.

Varfor tanka sa begransat?

fotohalsningar
Terje
Gammal 2002-07-16, 12:25
Jörgen
Guest

Terje, du har rätt. Varje kommentar som ges fyller någon funktion. Som kommentator frågar jag mig hur ska ska kommentera bilder så att de ger mesta möjliga funktion. Ska jag kommentera en välkommenterad bild och upprepa en kommentar som redan skrivits 100 gånger tidigare eller ska jag kommentera en bild som inte har fått några kommentarer alls? Det är inte roligt att prioritera och jag önskar att jag hade mer tid men så är det inte. Du tar fantastiska bilder men när jag väl hittar dem så har de redan fått så många kommentarer att jag känner att jag inte kan tillföra något nytt...
Gammal 2002-07-16, 12:47
steinick

Bildkreator skrev:
Nej effekten blev inte alls så stor. Jag vill ändå med bestämdhet hävda att allt för många som hållit på, låt säga från 80-talet, har ett helt annat förhållande till bilder än de som växer upp i dagens mediabrus. Man är betydligt mer rädd för att experimentera, prova nya saker. Om det sen beror på att man är rädd för att tappa fotfästet och inte ha den koll på saker som man är van att ha det eller om det grundar sig på lättja.
Vadå rädd för att experimentera? Jag har hållit på sedan slutet av 60-talet och experimenterade för länge sedan, Prova nya saker? Det behövs mer än cross-processing, sneda horisonter och oskärpa för att reta aptiten för experiment. Jag har arbetat i över 30 år på att lära mig nya tekniker och förfina mitt fotografiska uttryckssätt. Jag visar färdiga bilder som jag kan stå för, misslyckandena får ni inte se.
Gammal 2002-07-16, 14:06
Sonnaren

Bildkreator skrev:

Poängen är ju här. Hur får man hundra kommentarer på sin bild? För de som redan vet vad de kan behöver ju inga. Möjligtvis för sitt egos skull. Men som ny och oerfaren?
Jag har visserligen inte åstadkommit någon bild som fått hundra kommentarer men tillräckligt många för att kunna säga: Vill du ha dina bilder kommenterade så måste du visa bilder som berör åskådarna känslomässigt. På n å g o t sätt. Det kan vara skönheten i motivet, harmonin i kompositionen, det spännande och ovanliga eller oväntade eller t.o m. motbjudande. Men du måste väcka en känsla av något slag. Sedan kan känslan vara allt från beundran och avundsjuka inför en bländade teknik till sorg och nedstämdhet inför något skrämmande. Men väcker du ingen känsla hos betraktaren får du ingen kommentar. Då är bilden en "ickebild", något totalt onödigt. Men man behöver lära sig vad människor reagerar på. Också.
Us
Gammal 2002-07-16, 15:40
---

Terje skrev:
Vanta nu... Vad handlar egentligen den har diskussionen om? Den handlar val egentligen inte om att enbart leta efter fel och brister i bilder. Maste det verkligen vara sa enkelsparigt att det enbart ar bilder med uppenbara fel som kan tillatas finnas med for diskussion. For mig ar den mest intressanta diskussionen den som berattar for mig hur bilden kommunicerar till nagon annan! Och da kan man inte fa tillrackligt manga kommentarer - da inga resonerar lika i bild...

Att mitt namn dyker upp i diskussionen, tolkar jag som att vissa kanske tycker jag far for manga kommentarer - eller att jag inte tycks behova dem.

Varfor tanka sa begransat?

fotohalsningar.
Terje
Det är lätt hänt att en diskussion smiter iväg på sidospår. Att ditt namn kom med har inte att göra med att jag tycker att du får för många kommentarer. Jag tycker att du är en duktig fotograf med fina bilder och värd varenda kommentar. Det handlar snarare om precis tvärtom. Varför får någon som kanske har tagit i stort sett exakt samma bild mycket färre kommentarer? Naturligtvis ska kritik ges i både positiv och konstruktiv anda oavsett om man tycker bilden är bra eller dålig.
Gammal 2002-07-16, 15:46
sagan

uppfattar inte att någon skulle ta exakt samma bilder som Terje..och de bilderna som är i samma klass..eller i närheten av..får minsta lika många kommentarer som Terjes..förstår inte vad du menar.

mvh/Kim
Gammal 2002-07-16, 16:01
---

Kim7i skrev:
uppfattar inte att någon skulle ta exakt samma bilder som Terje..och de bilderna som är i samma klass..eller i närheten av..får minsta lika många kommentarer som Terjes..förstår inte vad du menar.

mvh/Kim
Jag är ledsen att du inte förstår vad jag menar Kim och jag vet inte hur jag ska få dig att förstå. Mvh/ Kenneth
Gammal 2002-07-16, 16:05
sagan

kan du ge ett bildexempel?
Gammal 2002-07-16, 16:40
---

Kim7i skrev:
kan du ge ett bildexempel?
Jämför till exempel:

http://www.fotosidan.se/gallery/view...et=lp&ID=23134

och

http://www.fotosidan.se/gallery/view...et=lp&ID=12922

Den senare inlagd före. Nästan samma bild. Jämför antalet träffar och kommentarer.
Gammal 2002-07-16, 16:50
sagan

bra exempel..bästa förklaringen till det är väl att Terje kommenterat andras bilder mycket mer ;-)

sen tycker jag inte några av bilderna är några pangbilder..men det är än annan sak.

mvh/Kim
Gammal 2002-07-16, 16:53
---

Som sagt min tanke har aldrig varit att klanka ner på deltagarnas kommentarer eller bilder utan att försöka få oss fotografer att bli mer medvetna om varför vi fotograferar och ger varandra kommentarer. Mvh/ Kenneth
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.

Tether Tools Case Air