Gammal 2006-11-25, 15:33
boon

Kijana skrev:
Blombilder och husdjursbilder kanske inte för fotografin framåt alla gånger. Plastiga, ytliga, halvporriga fotografier av kvinnor för inte samhället särskilt framåt. Det är skillnaden, och det är också ett problem enligt mitt sätt att se det. Och jag tvivlar på att jag är ensam om den uppfattningen
men är det fotografins uppgift att föra samhället framåt?
Gammal 2006-11-25, 15:41
Makten

boon skrev:
men är det fotografins uppgift att föra samhället framåt?
Det är lika mycket fotografens ansvar som nån annans att inte bidra till en rutten kvinnosyn, eller hur? Egentligen har fotografen ett mycket större ansvar än gemene man, eftersom det påverkar fler människor.
Gammal 2006-11-25, 15:45
Anddje

Makten skrev:
Det är lika mycket fotografens ansvar som nån annans att inte bidra till en rutten kvinnosyn, eller hur? Egentligen har fotografen ett mycket större ansvar än gemene man, eftersom det påverkar fler människor.
Tycker snarare att det är "gemene man" som har ansvaret, köper inte gemene man tidningar med sådana bilder så slutar nog tidningarna köpa sådana bilder.
Gammal 2006-11-25, 15:53
boon

Makten skrev:
problemet i denna diskution är att foto är ett lika brett ord som musik.

vill man göra nåt för lika rättigheter ska man nog titta ut ur vårat lilla land och se sig om i världen. sverige är just nu världens mest jämlika land, tätt följt av våra grann länder.
visst det finns mycket som skulle kunna vara bättre, men problemen (vill inte ens kalla dom det) i sverige kommer försvinna efter hand iom generationsskiften mm.

fotosidan tycker jag är fel plattform för en feministisk debatt, finns sidor och bloggar som är till just för det.
Gammal 2006-11-25, 16:33
Makten

FILM) (Anddje skrev:
Tycker snarare att det är "gemene man" som har ansvaret, köper inte gemene man tidningar med sådana bilder så slutar nog tidningarna köpa sådana bilder.
Det finns liksom inga alternativ, om man nu inte vågar köpa porrtidningar. Du tror väl inte att folk köper FHM för att läsa de intressanta artiklarna?

boon skrev:
fotosidan tycker jag är fel plattform för en feministisk debatt, finns sidor och bloggar som är till just för det.
Fotosidan är i så fall heller ingen plats för att visa upp porrbilder.
Gammal 2006-11-25, 16:41
boon

nu tycker jag att du får ge dig, om du tycker det där (bilderna i första inlägget) är porr har du nånting som inte står rätt till i huvudet.
erotik kan jag hålla med om, men porr är nåt man runkar till.
Gammal 2006-11-25, 16:44
Makten

boon skrev:
nu tycker jag att du får ge dig, om du tycker det där (bilderna i första inlägget) är porr har du nånting som inte står rätt till i huvudet.
erotik kan jag hålla med om, men porr är nåt man runkar till.
Skillnaden mellan erotik och porr kan vara ganska hårfin. Och det är ju egentligen samma sak, fast erotik brukar innehålla nån form av "äkthet" och känslor. Det gör inte de där bilderna, och alltså är det "mjukporr" i mina ögon. Mitt huvud är det inget fel på.
Vad skulle du säga att syftet med bilderna var?
Gammal 2006-11-25, 16:45
Kijana

boon skrev:
visst det finns mycket som skulle kunna vara bättre, men problemen (vill inte ens kalla dom det) i sverige kommer försvinna efter hand iom generationsskiften mm.
Måste säga att det är en ganska naiv inställning. För hur ska något någonsin förändras om allting går i samma spår hela tiden? Det vill säga om min generation matas med samma bilder som min farfar och mina barns?
Gammal 2006-11-25, 16:51
boon

vad du sägar är igentligen samma sak som att "så länge det är bra hemma hos mig så är det ok"
fan, öppna ögonen för dom större problemen med ojämnlikhet i resten av världen.
Gammal 2006-11-25, 16:54
Kijana

Jaha, så bara för att det är sämre i andra länder ska inte vi göra något? Ska vi vänta in Nordkorea tills vi kan göra något på hemmaplan?
Gammal 2006-11-25, 16:56
Makten

boon skrev:
fan, öppna ögonen för dom större problemen med ojämnlikhet i resten av världen.
Varför inte börja i sin närhet?
Gammal 2006-11-25, 17:02
boon

för att problemen på hemma plan är microskopiska jämfört med många andra länder.
Gammal 2006-11-25, 17:06
boon

Kijana skrev:
Jaha, så bara för att det är sämre i andra länder ska inte vi göra något? Ska vi vänta in Nordkorea tills vi kan göra något på hemmaplan?
självklart kan göra saker på hemma plan, men det känns lite patetiskt att diskutera om man får lägga upp lättklädda bilder på fotosidan och bli nån feministpolis.
tycker att feminismen har mycket att komma med, men sånna här diskutioner förlöjligar bara riktiga problem.

*pling* dagens I-lands problem...
Gammal 2006-11-25, 17:08
Kijana

boon skrev:
för att problemen på hemma plan är microskopiska jämfört med många andra länder.
Ja, säg det till de kvinnor som har 80 procent av mannens lön.

Sopar vi inte rent framför egen dörr har medborgarrättsrörelsen (med bland annat jämlikhet på agendan) i sämre utvecklade länder inget alternativ de kan peka på. Går vi före, eller vilket land som helst, så kan ideella organisationer i andra länder peka på oss och säga till sina makthavare att så där vill vi också ha.
Skulle vi alla stå på samma fläck i det här fallet hade svaret från dessa makthavare varit givet: "Varför ska vi införa den reformen när inget annat land har det?"
Gammal 2006-11-25, 17:10
Makten

boon skrev:
Vilket fint argument! Vi kanske ska börja hälla ut avloppsvattnet direkt i havet och sluta värna om demokratin bara för att det är så på andra ställen?
Tråden är stängd

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:22.