Gammal 2006-12-03, 22:51
lottawe

Mattsen skrev:
Ja, att tro har vi alla rätt till. Men att förebygga att en tjej får närmast obefintliga bröst lär inte dagens vetenskap klara av....
Jag menade givetvis inte att förebygga vissa utseenden utan att förebygga att folk accepterar sig som vi är. Att förebygga genom "sundare" ideal. Jag tror att fler med det skulle acceptera sina utseenden och må bättre med det vi begåvats med.

Men ett tips till dig är väl kanske att du inte bara grundar din "tro" på det som skrivs i AB och EXP utan även hämtar info från seriösare källor...[/B]
Räknas British Medical Journal en seriösare källa? Eller vill du se ännu fler? http://www.eurekalert.org/pub_releas...-wwc030503.php
Gammal 2006-12-03, 22:55
kiwawa

evalisen skrev:
Det sa jag inte... men en tjej som mår riktigt bra... får inte dålig självkänsla för att se på tv eller film eller titta i en tidning.

Jag tycker heller inte vi ska glömma alla filmer... och inte snöa in oss på ett par tidningar som också den här tråden gjort... för all media kör precis på samma sätt, även filmer tv-serier m.m m.m...
Att dom flesta medier kör samma race gör inte saken bättre,men på FS diskuterar vi väl bilder,bildbudskap.
Gammal 2006-12-03, 22:57
kiwawa

lottawe skrev:
Jag menade givetvis inte att förebygga vissa utseenden utan att förebygga att folk accepterar sig som vi är. Att förebygga genom "sundare" ideal. Jag tror att fler med det skulle acceptera sina utseenden och må bättre med det vi begåvats med.

Räknas British Medical Journal en seriösare källa? Eller vill du se ännu fler? http://www.eurekalert.org/pub_releas...-wwc030503.php
Tack Lotta att du letade upp den,hittade inte den själv
Gammal 2006-12-03, 22:58
Maverick

kiwawa skrev:
Som "vi"tycker borde få..Jag tycker inte en tjej
med små bröst ska känna sig tvungen att....

Hoppas du märkt att det finns osund kroppsfixering hos många unga tjejer,och killar,
idag.Det är väl ett problem!OK mitt förslag är kanske inte det bästa av vägar o gå.Ska vi bara stoppa huvudet i sanden och skylla på skolan
Jag har aldrig skyllt på skolan men det vore ett bra ställe att börja lösa de problem som ni ser. Det behövs ändå mediakunskap så då kan man lika gärna ta upp de ideal som olika media skapar.

/Maverick
Gammal 2006-12-03, 22:58
evalisen

Jag tycker det är fel att peka ut vissa människor... vi kan vara skitförbannande på att hela samhället är så himla utseendefixerat... för det ÄR det! Kolla bara här på fs!

Men dessa "Må Bra" tidningar då... får dom verkligen andra att må bra... vältränade smala tjusiga tjejer... inte opererade men jäkligt snygga. Den som sitter hemma med 20 kilos övervikt kanske inte tycker det är så kul att se... vad vet jag?
Gammal 2006-12-03, 23:01
evalisen

kiwawa skrev:
Att dom flesta medier kör samma race gör inte saken bättre,men på FS diskuterar vi väl bilder,bildbudskap.
Visst kan vi diskutera bildbudskap... men vi ska inte kränka människor här på fs.
Det finns ingen djupare mening med många modellbilder.. utan bara att visa en tjusig yta.
Och gillar man inte den stilen så kan man ju säga det... men att kalla modellen för "bimbo" då har man fan gått över gränsen!
Gammal 2006-12-03, 23:01
Maverick

lottawe skrev:
Det är väl väldigt stor skillnad både vad gäller orsaker till val att göra något av det samt hälsorisker och så. Men jag förespråkar inget av det för det..

(Folk som har komplex tatuerar nog inte för att dölja dem istället för att försöka öka acceptansen av kroppen heller.)
Jo, det är skillnader. Men det är folks rättighet att få göra de valen själva utan att bli kränkta.

/Maverick
Som ska tatuera över ett ärr så småningom
Gammal 2006-12-03, 23:08
kiwawa

evalisen skrev:
Visst kan vi diskutera bildbudskap... men vi ska inte kränka människor här på fs.
Det finns ingen djupare mening med många modellbilder.. utan bara att visa en tjusig yta.
Och gillar man inte den stilen så kan man ju säga det... men att kalla modellen för "bimbo" då har man fan gått över gränsen!
Ordet bimbo är väl att säga att nån inte är så smart,och eftersom intelligensen inte syns på bild
så är det inte ord som jag heller skulle acceptera.Men om jag tar en bild på T.ex min sambo och får höra att hon ser plastig ut,då tar jag åt mig och försöker göra bilden mindre plastig nästa gång,om det inte är plastigheten jag är ute efter.
Gammal 2006-12-03, 23:11
Maverick

lottawe skrev:
Gränsen för vad som är trakasserier verkar ju skilja sig mellan olika fotografer. Några anser att det är trakasserier om någon påtalar avsaknaden av andra känslor än ytlighet medan andra inte anser det. Vad anser du? Vad ska man få påtala om känslan en bild förmedlar utan att bli anklagad för trakaseri? Bara de sköna känslorna eller?
Jag har av en händelse läst vad som gäller vid sexuella trakasserier och där är det väldigt tydligt att det är den utsatte som avgör om han/hon känner sig kränkt eller trakasserad. Samma borde väl gälla här.

Eftersom det mestadels är kvinnors bröst vi diskuterar här så är det fullt möjligt att ni gör er skyldiga till sexuella trakasserier när ni säger plasttuttar.

Jag tror faktiskt inte så många fotografer har problem med avvikane åsikter. Men jag tror att de blir sura när man kritiserar modellen istället för bilden. Man behöver knappast vara einstein för att låta bli eller att förhålla sig neutral till modellens utseende.

Annars hamnar vi i ett läge där modellen alltid blir kränkt. Antingen här av folk med annan inställning till implantat eller av fotografen som nekar att plåta henne för att hon implantat.

Kritiken skall röra bilden och inte motivet, det har jag hävdat sen jag blev medlem tror jag. För min del så kan vi ta bort alla icke konstruktiva kommentarer helt så kanske det blir nån vits med att ladda upp bilder här igen.

Men så funkar det ju här, laddas det upp en kattbild så tror alla det är kattfan som vill ha kritik...

/Maverick
Gammal 2006-12-03, 23:11
evalisen

kiwawa skrev:
Ordet bimbo är väl att säga att nån inte är så smart,och eftersom intelligensen syns på bild
så är det inte ord som jag heller skulle acceptera.Men om jag tar en bild på T.ex min sambo och får höra att hon ser plastig ut,då tar jag åt mig och försöker göra bilden mindre plastig nästa gång,om det inte är plastigheten jag är ute efter.
Intelligensen syns väl knappast på bild?

Och plastig säger ju väldigt många här... och inte har väl de blivit censurerat vad jag vet?

Edit: såg att du ändrade efter att jag klickat.
Gammal 2006-12-03, 23:15
evalisen

Plastig är ett ord jag själv aldrig använt i kommentarer... jag skulle välja att beskriva vad jag menar istället för att skriva så.
Ofta är det ju som jag uppfattat det att bilden är softad, och då är ju det bättre att säga det tycker jag.
Är det brösten man talar om så skulle jag också använda andra ord istället för plastig.
Gammal 2006-12-03, 23:16
kiwawa

evalisen skrev:
Intelligensen syns väl knappast på bild?

Och plastig säger ju väldigt många här... och inte har väl de blivit censurerat vad jag vet?

Edit: såg att du ändrade efter att jag klickat.
Kan vi enas om att FS kan vara en kanal för bl.a hängbröstfeminister(kränkande någon?),och då naturligtvis utan att kränka varandra.
Gammal 2006-12-03, 23:19
evalisen

kiwawa skrev:
Kan vi enas om att FS kan vara en kanal för hängbröstfeminister(kränkande någon?),och då naturligtvis utan att kränka varandra.
FS är en plats för alla fotografer oavsett vilken ställning man har politiskt.
Och jag skulle bli väldigt glad om man kunde försöka skriva i lite vänligare ton till sina medmänniskor både här i forumet och i bildkommentarer... såga bilden går att göra på snyggt sätt också ju. ;o)
Gammal 2006-12-03, 23:20
Maverick

kiwawa skrev:
Ordet bimbo är väl att säga att nån inte är så smart,och eftersom intelligensen inte syns på bild
Men om din sambo nu hade implantat så skulle du inte vilja höra att hon är plastig med automatik eller hur? Det är det vissa fotografer här upplever, en automatiskt mantra som baserar sig på vissa attribut snarare än bildinnhehåll. En jäkligt dålig bildkritik helt enkelt.

En andledning att många av de här fotograferna reagerar kraftigt, tror jag, är att de känner sig ansvariga inför sin modell. De kanske lever på att skapa ett förtroende mellan sig själva och modellen. Eller så är det kanske en amatörmodell och då är det kanske mera ett kompisplan än ett yrkesmässigt, och kompisarna står man ju upp för.

Att kommentera utseende i negativ bemärkelse är mycket mer en kritik mot modellen än fotografen och det är få modeller som laddar upp bilder här för kritik.

/Maverick
Gammal 2006-12-03, 23:21
lottawe

Maverick skrev:

Eftersom det mestadels är kvinnors bröst vi diskuterar här så är det fullt möjligt att ni gör er skyldiga till sexuella trakasserier när ni säger plasttuttar.

Jag tror faktiskt inte så många fotografer har problem med avvikane åsikter. Men jag tror att de blir sura när man kritiserar modellen istället för bilden.
OK. Ifall du eller någon annan fått något om bakfoten så vill jag poängtera att jag aldrig har och aldrig kommer att kommentera en enskild modell i bildkritiken utan faktiskt alltid hållt mig till bilden. Tekniskt och/eller om känslor den förmedlar men modell har jag aldrig gått till angrepp på och har ingen plan på att göra heller.. Inte har jag någon plan på att gå på fotograf med personangrepp heller..

Skriver nog snarare som exempelkommentaren i början av tråden. Där står min sanna känsla för bild 1 utan agrepp på någon enskild individ. För att en bild är lite fantasilös är väl inte personangrepp mot fotografen att påpeka så? Det är väl en del av bildkritik?

Innehållet (eller avsaknaden av ibland) betyder.
Tråden är stängd

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:56.

Elinchrom ELM8