Annons

"Rätta till" fisheye-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne Ar

Aktiv medlem
Jag vet att det skall finnas mjukvara med vilket man kan korrigera den överdriva distorsion som ett fisheye-objektiv ger och få bilden att likna en som är tagen med en mer raktecknande extremvidvinkel. Just nu har jag emellertid totalt glömt bort vad den här typen av bearbetning kallas och de exempel på sådan programvara som jag har i bakhuvudet heter.

Kan någon hjälpa mig? Jag kör Mac OS X.

(Hoppas att jag tillräckligt tydlig...)

/Janne
 

Anders Östberg

Guest
Jag vet att det skall finnas mjukvara med vilket man kan korrigera den överdriva distorsion som ett fisheye-objektiv ger och få bilden att likna en som är tagen med en mer raktecknande extremvidvinkel. Just nu har jag emellertid totalt glömt bort vad den här typen av bearbetning kallas och de exempel på sådan programvara som jag har i bakhuvudet heter.

Kan någon hjälpa mig? Jag kör Mac OS X.

(Hoppas att jag tillräckligt tydlig...)

/Janne
Sök på "de-fish"
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Tack!

"De-fish" är nog termen jag söker. Gav en hel del intressanta träffar!
Fisheye-Hemi verkade ju riktigt spännande och hade en trevlig prislapp.

:-D
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Ett annat bra alternativ är PTLens, som förutom rätar upp fiskögon kan korrigera distorsionen hos de flesta på marknaden förekommande objektiv (betydligt fler än Adobes eget alternativ). Kostar $25 och kan laddas ned här: http://epaperpress.com/ptlens/
 

Janne Ar

Aktiv medlem
So far är Fisheye-Hemi min klara favorit. Den gör ett imponerande jobb i de allra flesta fall, men vid några fall lämnar den "walk-over" - den ändrar ingenting och inte ens shareware-versionens spärrtryck "Shareware! Do not save" dyker upp.
Någon som vet vad det kan bero på? Begränsning i sharewareversionen? Hopplöst fall, d.v.s. allt för stark distorsion i bilden?

/Janne
 
ANNONS