Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att dela med sig...

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne Ar

Aktiv medlem
Hoppas jag har valt rätt forum nu, ber om ursäkt annars.

Så här är det:
Vi har en lägenhet i en stad vid Medelhavet. När vi är där går jag ofta runt och fotar folk och gatumijöer. Inte sällan händer det att de jag tar bilder på vill ha en kopia, vilket jag för det mesta tycker kan vara OK. Det handlar mer om att skapa kontakt än om att ta "bilden". ;-)

Men det är nu mitt tekniska kunnande ordentligt går på grund. Finns det något enkelt sätt att dela med sig av bilden? Hur får jag den från mitt minneskort till digital kopia i t.ex. den fotograferades mobil?
WiFi? NFC? Hur fungerar sådant? Vad krävs av kameran? Vad krävs av telefonen? Eller finns andra tekniker?
Jag kan inte ens terminologin och har svårt att söka på nätet. :)
Hoppas någon förstår min otympligt formulerade fråga och kan hjälpa!
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag brukar ta mailadressen och sedan skicka en färdigredigerad bild. Det går ju inte lika fort som att föra över bilden direkt, men jag tucker att det är enklast. Dessutom få "kunden" då en färdigredigerad bild och inte en oredigerad bild direkt från kameran.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 ta bilderna
2 Skriv personens mailadress i telefonen o fotografera av den

Så har du det samlat o kan maila efter att du har redigerat.
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag brukar ha lite visitkort i fickan, kameraväskan, plånboken o.s.v. Jag lämnar ett kort och ber dem maila mig så svarar jag med en bifogad bild. Får jag inget mail var det väl inte så viktigt och jag slipper redigera en bild som inte blir använd.
 

iSolen.se

Guest
Hoppas jag har valt rätt forum nu, ber om ursäkt annars.

Så här är det:
Vi har en lägenhet i en stad vid Medelhavet. När vi är där går jag ofta runt och fotar folk och gatumijöer. Inte sällan händer det att de jag tar bilder på vill ha en kopia, vilket jag för det mesta tycker kan vara OK. Det handlar mer om att skapa kontakt än om att ta "bilden". ;-)

Men det är nu mitt tekniska kunnande ordentligt går på grund. Finns det något enkelt sätt att dela med sig av bilden? Hur får jag den från mitt minneskort till digital kopia i t.ex. den fotograferades mobil?
WiFi? NFC? Hur fungerar sådant? Vad krävs av kameran? Vad krävs av telefonen? Eller finns andra tekniker?
Jag kan inte ens terminologin och har svårt att söka på nätet. :)
Hoppas någon förstår min otympligt formulerade fråga och kan hjälpa!
Be om telefonnumret, ring på en gång, då har ni utbytt nummer. SMSa om en emailadress, eller skicka en dropboxadress eller motsvarande i SMS.
 

Per

Aktiv medlem
Jag tolkade frågan som att du ville dela med dig av filen direkt på plats?

För att skicka över bildfilen trådlöst från din kamera till din egen eller mottagarens mobil krävs förstås ett trådlöst gränssnitt i kameran; bluetooth eller wifi, och sammankopplingen kommer att underlättas rejält om båda enheterna har nfc. Om din kamera har sådan teknik och du får över bildfilen till din egen mobil är det ofta enkelt att dela filer mellan telefoner mha Bluetooth, mellan Androidenheter med nfc funkar det nog generellt att bara dutta enheterna mot varandra mha "Android Beam" eller vad det nu heter.

Om din kamera saknar trådlös teknik kan du till de flesta moderna mobiler (de med stöd för "usb-otg") förse dig med en enkel kortläsare typ denna, och kopiera bildfilen direkt från kamerans minneskort till mottagarens telefon.

Liten brasklapp för Apple's telefoner - där funkar förmodligen inget av ovanstående, kanske därför du får tips om att i stället ta kontaktuppgifter och lösa det när du kommit hem till datorn.. ;)
 
Hoppas jag har valt rätt forum nu, ber om ursäkt annars.

Så här är det:
Vi har en lägenhet i en stad vid Medelhavet. När vi är där går jag ofta runt och fotar folk och gatumijöer. Inte sällan händer det att de jag tar bilder på vill ha en kopia, vilket jag för det mesta tycker kan vara OK. Det handlar mer om att skapa kontakt än om att ta "bilden". ;-)

Men det är nu mitt tekniska kunnande ordentligt går på grund. Finns det något enkelt sätt att dela med sig av bilden? Hur får jag den från mitt minneskort till digital kopia i t.ex. den fotograferades mobil?
WiFi? NFC? Hur fungerar sådant? Vad krävs av kameran? Vad krävs av telefonen? Eller finns andra tekniker?
Jag kan inte ens terminologin och har svårt att söka på nätet. :)
Hoppas någon förstår min otympligt formulerade fråga och kan hjälpa!
Jag använder ett Eye-Fi-kort i kameran (ett minneskort med WiFi-funktion) och sänder bilderna till min Iphone. En smidig teknik som dock kräver att du kan ha SD-kort i din kamera.

När bilderna finns i min telefon kan jag sedan mejla eller skicka dem via meddelande till den som vill ha.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Jag tolkade frågan som att du ville dela med dig av filen direkt på plats?

För att skicka över bildfilen trådlöst från din kamera till din egen eller mottagarens mobil krävs förstås ett trådlöst gränssnitt i kameran; bluetooth eller wifi, och sammankopplingen kommer att underlättas rejält om båda enheterna har nfc. Om din kamera har sådan teknik och du får över bildfilen till din egen mobil är det ofta enkelt att dela filer mellan telefoner mha Bluetooth, mellan Androidenheter med nfc funkar det nog generellt att bara dutta enheterna mot varandra mha "Android Beam" eller vad det nu heter.

Om din kamera saknar trådlös teknik kan du till de flesta moderna mobiler (de med stöd för "usb-otg") förse dig med en enkel kortläsare typ denna, och kopiera bildfilen direkt från kamerans minneskort till mottagarens telefon.

Liten brasklapp för Apple's telefoner - där funkar förmodligen inget av ovanstående, kanske därför du får tips om att i stället ta kontaktuppgifter och lösa det när du kommit hem till datorn.. ;)
Ja, det stämmer! Det var ungefär det som du skriver som jag behöver lära mig! Tack för din hjälp!
Och tack alla övriga för engagemang och svar! :)
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Jag använder ett Eye-Fi-kort i kameran (ett minneskort med WiFi-funktion) och sänder bilderna till min Iphone. En smidig teknik som dock kräver att du kan ha SD-kort i din kamera.

När bilderna finns i min telefon kan jag sedan mejla eller skicka dem via meddelande till den som vill ha.
Nu börjar det bli verkligen intressant! SD-kort tar min kamera och detta skall jag definitivt lära mig. Kanon! Detta är förmodligen den lösning jag letat efter! Stort tack!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Liten brasklapp för Apple's telefoner - där funkar förmodligen inget av ovanstående, kanske därför du får tips om att i stället ta kontaktuppgifter och lösa det när du kommit hem till datorn.. ;)
Nej
pga att den som vill ha bilden inte äger en telefon.
dessutom är knappast 40Mb raw-filer ngt format som mottagaren kan öppna.
 

Per

Aktiv medlem
Nej
pga att den som vill ha bilden inte äger en telefon.
dessutom är knappast 40Mb raw-filer ngt format som mottagaren kan öppna.
Frågan handlade väl just om hur man på studs delar med sig en kopia på en bildfil från sin kamera till någon annans telefon?

Nej, mottagaren har nog sällan nån glädje av dina raw-filer, så har du fotat enbart raw och ändå vill kunna dela med dig av en bildfil på plats bör väl din kamera eller din egen mobil kunna konvertera en raw.
 
ANNONS