Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det går inte att skilja begreppen "skärpa" från begreppet "bokeh". De hänger ihop på ett väldigt påtagligt sätt eftersom ljus har en tendens att vilja röra sig i väldigt raka banor... :) Hur de "korsar" varandra i skärpeplanet är liktydigt med hur de rör sig utanför skärpeplanet. Vill man ha mjuk bokeh på stora bländare KAN du inte få bra skärpa på stora bländare. Det finns bara en väg runt detta, och det är att modifiera bländarens egenskaper som i Sony/Minoltas specialobjektiv 135STF.

Nu när nyåret lugnat sig kanske vi kan titta på orginalfrågan lite mer nogrannt:
Olympus 75/1.8 för m43 och Fujifilm 56/1.2 för APS

För det första är det två HELT olika objektiv, som egentligen är väldigt svåra att på något sätt jämföra. De kräver helt olika användarsätt. Om vi säger att du vill ta ett halvporträtt stående, då behöver du täcka ca 120cm på den långa sidan på bilden.

75mm>µFT = 5.00m avstånd (13º bildvinkel)
56mm>APS = 2.80m avstånd (24º bildvinkel)

Redan här har du en väsentlig skillnad i hur bilden "ser ut". Perspektivet i bilden kommer ändras väsentligt. Du tar med MYCKET mer av bakgrunden med 56mm APS. Du måste backa nästan DUBBELT så långt ifrån motivet för att få med samma saker i skärpeplanet med µFT/75mm.

DoF med dessa parametrar, på största bländare:

75mm>µFT = 5.00m avstånd f/1.8 >> 31cm (oskärpa = bildens diagonal/1000)
56mm>APS = 2.80m avstånd f/1.2 >> 18cm (oskärpa = bildens diagonal/1000)

Ganska stor skillnad här. Du får med mycket mer av modellen/motivet i fokus. Hur oskarpt/suddat blir då något som står 3m bakom motivet?

75mm>µFT = 5.00m avstånd f/1.8 + 3.00m >> 1/87 = 1.15% bilddiagonal
56mm>APS = 2.80m avstånd f/1.2 + 3.00m >> 1/63 = 1.60% bilddiagonal

Lite skillnad, men inte mycket egentligen... Och 10m bakom motivet?

75mm>µFT = 5.00m avstånd f/1.8 + 10.00m >> 1/47 = 2.13% bilddiagonal
56mm>APS = 2.80m avstånd f/1.2 + 10.00m >> 1/42 = 2.39% bilddiagonal

Skillnaden är nästan borta - dvs ju längre bakom motivet du kommer, desto mer lika blir storleken på oskärpecirklarna. Trots att 56mm-alternativet har nästan hälften så djupt användbart fält med "bra skärpa".

(beräknat med det verkliga bländartalet för "f/1.2" som är f/1.27 - utan att kompensera för effektiv bländarförändring vid närfokusering. Nominellt f/#-tal gäller för oändlighetsfokus, INTE för kortare avstånd.)

Jag tycker inte objektiven är jämförbara. Det skiljer för mycket i perspektiv mellan den. Har du 75/1.8 på en µFT och gillar det, då skulle du tittat på något som är typ 100/2.0 på APS. Kanske t.o.m på en 105/2.8 makro. Inte på en 56mm...
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Har du 75/1.8 på en µFT och gillar det, då skulle du tittat på något som är typ 100/2.0 på APS. Kanske t.o.m på en 105/2.8 makro. Inte på en 56mm...
Tack Joakim för ditt svar!

Jo , jag har en 75/1.8 - bytte till mig den under mellandagarna - och har inte hunnit testa den än. Har länge "dreglat" över en... ;-)
Anledningen till min fråga är att jag ideligen återkommer till Fujifilms systemare, som jag tycker verkar vara läckra. En anledning till att jag funderat på att skifta system är möjligheten att kunna frilägga ett motiv från bakgrunden genom att "blurra ut" den samma. Därav mina frågor runt de två objektiv jag nämner.
Vad gäller ett objektiv runt 100mm som du skriver är ju utbudet för mig lite begränsat. 75mm är den längsta prime jag kan använda...
Men den verkar å andra sidan som sagt intressant!
 
ANNONS