Annons

Byte från Nikon till Sony A7 serien?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag ska ut och resa i höst och funderar på att byta från Nikon D600 till en Sony. Är skillnaden för liten om jag byter till en A7II? Bildkvalitén vet jag är bättre hos Sonyn (ingen bandning i skuggorna tex, dsv klarar mer underexponering) men är den 5-axliga bildstabilisering verkligen värt att byta för? Hur seg är kameran jämfört med min Nikon D600 som startar på vad jag upplever som "ögonblickligen". Hur är batteri-tiden för mig som inte "sprays and prays" och alltid stänger av kameran när jag inte använder den? Finns det något vettigt alternativ till Sonys 35mm/2.8 och eller liknande? Hur mycket lättare och smidigare upplevde ni att ett A7-hus var i jämförelse med er tidigare dslr?

Tack för hjälpen!

/Danne
 

Joakim88

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag ska ut och resa i höst och funderar på att byta från Nikon D600 till en Sony. Är skillnaden för liten om jag byter till en A7II? Bildkvalitén vet jag är bättre hos Sonyn (ingen bandning i skuggorna tex, dsv klarar mer underexponering) men är den 5-axliga bildstabilisering verkligen värt att byta för? Hur seg är kameran jämfört med min Nikon D600 som startar på vad jag upplever som "ögonblickligen". Hur är batteri-tiden för mig som inte "sprays and prays" och alltid stänger av kameran när jag inte använder den? Finns det något vettigt alternativ till Sonys 35mm/2.8 och eller liknande? Hur mycket lättare och smidigare upplevde ni att ett A7-hus var i jämförelse med er tidigare dslr?

Tack för hjälpen!

/Danne
Jag har aldrig haft någon Nikon modell men har en Sony a7ii samt Fujifilm X-t10.
Kan svara på någon fråga. Bildstabiliseringen fungerar utmärkt. Kör en hel del manuella gamla Minolta,tokina,vivitar objektiv och fotograferar mycket på frihand i svagt ljus. Bildstabiliseringen fungerar som sagt utmärkt. Sen är det ju ett plus om man är stadig i handen också.
Bildkvaliten är riktigt bra, särskilt med sonys dyrare objektiv såsom Sonyzeiss 55mm 1.8 eller batis serien.
Min A7ii startar relativt snabbt men inte på ett ögonblick kan jag säga.
Batteri tiden är riktigt riktigt dålig och särskilt i kallare väder, men man kan sänka ljusstyrkan i lcd skärmen, till och med stänga av den och bara köra med ögonsensorn, då spar man lite batterikraft.
Men räkna med att ha ett extra par batterier.
Har inte Samyangs 35mm 2.8 själv men har läst gott om den på nätet iaf.
Allt som allt kameran är mer än funktionsduglig, särskilt om du lägger en slant på vassare objektiv.

Detta kan jag svara på som har en Sonya7ii men inte haft någon Nikon....
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hejsan,

Jag ska ut och resa i höst och funderar på att byta från Nikon D600 till en Sony. Är skillnaden för liten om jag byter till en A7II? Bildkvalitén vet jag är bättre hos Sonyn (ingen bandning i skuggorna tex, dsv klarar mer underexponering) men är den 5-axliga bildstabilisering verkligen värt att byta för? Hur seg är kameran jämfört med min Nikon D600 som startar på vad jag upplever som "ögonblickligen". Hur är batteri-tiden för mig som inte "sprays and prays" och alltid stänger av kameran när jag inte använder den? Finns det något vettigt alternativ till Sonys 35mm/2.8 och eller liknande? Hur mycket lättare och smidigare upplevde ni att ett A7-hus var i jämförelse med er tidigare dslr?
Jag har ofta använt både A7 II och A7R II när jag testat objektiv (har en A7 II hemma just nu). A7R II har jag dessutom haft med mig på två USA-resor senaste åren. Plus att jag kört en del DSLR-kameror så jag har lite att jämföra med :)

Om vi börjar med vilken A7-modell att kika på ... Om det är ekonomiskt rimligt skulle jag fundera över A7R II - den har alla de bra sakerna hos A7 II, plus (i mina ögon) två viktiga fördelar ytterligare: a) bättre och mycket kvickare AF och b) även om du får större filer får du också en rejäl användbar "digital zoom" som gör att du kan använda färre och mindre objektiv vilket är smart på resa. Dessutom upplever jag att A7R II är lite bättre på höga iso, även om den skillnaden inte är så stor.

Hur lätt och smidigt det blir att resa med ett systemkamerapaket beror i slutändan mest av allt på objektiven och det är där den högre upplösningen hos A7R II ger mer möjligheter - du kan så att säga i viss mån "zooma i efterhand" vilket gör fasta objektiv mer flexibla än på en mer lågupplöst kamera.

Sedan upplever väl jag att viktfördelen hos spegelfritt mot DSLR ofta överdrivs. Pratar vi om lika stora sensorer blir skillnaden i praktiken ganska liten: det är några ganska få objektiv som är lite mindre och lättare medan andra tvärtom är tyngre, men de flesta jämförbara är lika stora. Huvudskillnaden ligger i de 3-4-5 hekto mindre som kamerahuset väger. Men den skillnaden kan lätt ätas upp om du vill ha med dig motsvarande batterikapacitet. Vill du ha batteriprestanda som i en DSLR är det tyvärr bara än så länge A9 som har ens i närheten av så bra batteriprestanda som en DSLR.

A7 II och A7R II är genuint trevliga kameror, ger underbar bildkvalitet, har en effektiv inbyggd stabilisering och är härliga att använda med manuella objektiv (som de fina men dyra Loxia-objektiven). De är dessutom smidiga att filma med (elektronisk sökare och användbar AF) jämfört med en Nikon-DSLR. Föredrar du elektronisk sökare (och dess anpassningsmöjligheter och extra info) så är det en stor fördel.

Är du sugen på att byta, så gör det. Det handlar om att byta från ett bra system till ett annat bra system, så vad du väljer är i slutändan förmodligen inte så viktigt. Men om det är just specifikt lägre vikt du är ute efter, skulle jag i första hand fundera på vilka objektiv du har och kan skaffa - det är där du verkligen kan spara vikt.

Eller fundera över om du kan tänka dig att gå ned i ljusinsamling vilket ju då dessvärre bland annat ger mindre omfång för att lyfta skuggor. Men kan du tänka dig att ge upp ett par stegs ljusinsamling kan du verkligen spara mycket vikt. Min erfarenhet av resor är att man ändå i huvudsak fotar i dagsljus och då lätt kan leva med mindre sensorer och/eller ljussvagare objektiv.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Det här med batteritiden stämmer, kör både nikon och sony, men ett extra sonybatteri väger 40g. Jag har ofta totalt 4 batterier med mig. Har aldrig behövt mer än två batterier (dvs ett batteribyte), men dom väger i princip ingenting, så "why not?". Filmar man (vilket jag inte gör) kan jag tänka mig att det behövs flera....

Med tunga objektiv är min nikon d7200 skönare att hålla (större grepp)....sony kamerorna blir lite för kompakta för att man bekvämt ska hantera tunga objektiv tycker jag. (med tunga menar jag upp emot ett kilo och tyngre).
 

HenryB

Aktiv medlem
Finns det en anledning att byta? Storleksmässigt ser jag ingen vits. Optik till fullformat blir inte mindre mellan tillverkarna. Till en Sony får du bunkra batterier och beroende på dina händer finns det stor risk att du kommer ogilla ergonomin. För egen del så är ergonomin väldigt viktig, är kameran obekväm att hålla i och hantera så är det i mina ögon ett dåligt verktyg. Sen ett annat tips är att kika i menyerna på en Sony. Rörigt och ologiskt är bara namnet (baserat på mina erfarenheter av A6000). Rent bildmässigt så levererar D600 fortfarande trots några år på nacken.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Gällande batteriet så klarar jag mig i princip alltid hela dagen på ett batteri, fotade ett par bröllop i sommar och fick ledigt in 1000 blider per batteri. Så jag tycker batteriproblemet är lite av ett ikkeproblem, Sen ett plus är att du kan ladda Sonys kameror med en vanlig micro-USBkabel, smidigt.

Kör du A7 serien med 35 f2,8 kommer du nog att tycka det är ett grymt smidigt system, hänger du på GM-linserna så är tyvärr inte skillnaden så stor längre, har träningsvärk i armen från att ha burit kamera på fjället hela helgen.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag var på vippen att byta till A7Rii för lite sen. Av olika skäl blir det nog inte så, men det fina med systemet tänker jag är att man kan välja om det ska vara stort eller smått. Möjligheten att använda optik med Leicafattning, eller vilken äldre fattning som helst, är lockande.
 

Barkismats

Aktiv medlem
...Hur är batteri-tiden för mig som inte "sprays and prays" och alltid stänger av kameran när jag inte använder den? .... Hur mycket lättare och smidigare upplevde ni att ett A7-hus var i jämförelse med er tidigare dslr?
Svar:

Jag använder min A7 ungefär som du beskriver. En vecka i Skottland = 2 batterier, fem dagars fjällvandring = 2 batterier. Glömmer jag att stänga av kameran tar ett batteri slut på några timmar.

Jämfört med min Sony A77 ll är känslan att den mycket smidigare och något mer diskret, men som flera andra påpekat beror det ju på val av objektiv.
 
ANNONS