Annons

Bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Har inte själv använt HP Spectre-serien, så osäker på dess status gällande pro/konsument (vet ej hur HP räknar den supportmässigt), eller byggkvalitet.

Det sagt så ser den ju annars enormt intressant ut och väldigt välspecifierad ut!

Är själv riktigt nyfiken på skärmen, då kombinationen av både OLED och 4K ser lockande ut (har dock inte tidigare varit så imponerad av just skärmarna hos HP gällande deras LCD-alternativ, på de datorer som jag använt).

Skall verkligen försöka att läsa på mer om den, och att testa den när jag får möjlighet (även om jag inte akut är ute efter någon ny bärbar så lockar verkligen OLED-skärmen).
Den verkar omtyckt bland testare förutom att drivrutinerna för touchpaden är värdelösa enligt några och helt ok enligt andra. Ska vara fixat till 2020-modellerna. Jag tror jag överlever det. Lär spara rätt många sköna lappar. Erbjudandet gick ut igår men hann med en beställning. Hoppas det blir bra. Jag gillar våra hp-datorer på jobbet men de är för andra användningsområden än den jag köpt. Är inte speciellt kräsen inom detta område så blir nog nöjd. Specarna är de bästa jag hittat för 20000kr.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tycker personligen tvärt om; att det är helt perfekt med 3:2 på en bärbar skärm! 😀

Mobilt på fältet och när jag reser så "previewar" jag främst bilder (antingen direkt efter tagning, om jag orkar ta med mig datorn, men oftast på kvällarna på hotellet). Då passar 3:2 grymt bra för det ändamålet.

När man är hemma, eller på jobbet, och sitter vid skrivbordet och redigerar bilderna så använder man ändå alltid 1-2 externa skärmar som man arbetar och redigerar på (varav minst en med riktig hårdvarukalibrering).
Jag tycker också 3:2 är kanon för bildredigering. Hemma har jag inget mindre än 30" och 3st, där spelar sidförhållandet lite mindre roll.
 

smislo

Aktiv medlem
Försätter i denna tråd istället för att skapa ett nytt med liknande tematik...är på väg att inskaffa en ny laptop och har lite funderingar och frågor, budget mellan 10-15K (kan spräckas om prestanda berättigar detta...

Krav:
-Processor? (stora frågan)
-Minne 16MB (men ville ha 32MB, verkar om man siktar på laptop med 32MB ursprungligen ökar priset rejält, verkar bättre köpa med 16MB och sedan lägga 16MB till?)
-Disk 512MB SSD (behövs inte mer eftersom bilderna lagras på externa diskar)
-Skärm 13-15"
-Grafikkort? Ska klara 4K, när man använder extern skärm
-Ska man satsas på speldator?
-Ju lägre vikt desto bättre
-Något annat att tänka på?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
-Ska man satsas på speldator?
Om du (framförallt) skall använda den till fotoredigering, känns en speldator overkill (?). Själv har jag en Dell XPS på 13" med 16 GB ram 500 GB SSD och en i7 processor (8 Gen) som väger ~1,2 kg inköpt -17 och den fungerar alldeles utmärkt med RAW-filerna till min D800E. Fullt kalibrerbar, det enda som möjligen är lite tråkigt är att den inte täcker sRGB fullt ut (~ 96 - 98 %).

För 15 000 :- får du (sannolikt) en alldeles utmärkt Dell
- laptop som duger ypperligt till fotoredigering.
 
Senast ändrad:

smislo

Aktiv medlem

Bokeh

Aktiv medlem
Jag är väldigt nöjd med min Macbook Pro och kommer aldrig gå tillbaka till Windows igen, det känns befriande.
 

smislo

Aktiv medlem
Sorry ingen MAC för min del.

Däremot har hittat denna som verkar också prisvärt med fina prestanda:


Något att tänka om väljer denna eller ovan nämnda?
 

Bokeh

Aktiv medlem
Prioriterar man enbart prestanda så finns det många datorer att välja mellan, men vill man ha ett kvalitetsbygge som går ljudlöst och har bra skärm med 100% rgb och bra ljud så blir listan kort.
Här är en bra testsida som går på djupet när dom testar datorer.. https://www.notebookcheck.net/
 

martinot

Aktiv medlem
Haft en dator från Acer, och supporten var helt eländig (läs obefintlig) trots fel på hårdvara och garanti. Skulle verkligen avråda från det märket, men ni gör självklart som ni vill. :)
 

pjl

Avslutat medlemskap
Har följt en del trådar gällande bärbart. Min erfarenhet när det gäller bärbart är att det viktigaste är att den håller och fungerar under resan annars kvittar det vilken dator man har för om det inte fungerar så står man sig slätt. Efter mycket efterforskningar och egen erfarenhet så har jag kommit fram till att för mig så har det varit bäst att köpa hos PC-Konsulten där kan man själva konfigurera till stor del. Dessa datorer har fungerat perfekt för mig på mina resor runt om i världen.
 
ANNONS