Annons

Krävs längre slutartider med Nikon D3300?

Produkter
(logga in för att koppla)

saragill

Aktiv medlem
Jag har tidigare haft Nikon D60 i flera år men när den nu lade av köpte jag en D3300. Har nikonobjektiv 18-55 mm, 50 mm, och 50-300 mm. När jag nu fotar med den nya kameran så verkar det behövas längre slutartider och högre ISO för att få en lika exponerad bild som med gamla D60'n gick att få med kortare slutartider.
Tidigare (med D60) har jag kunnat fota på rätt mörka ställen med 50 mm-objektivet, med iso 400. Men det går inte alls med D3300, det blir mkt mörkt då.
Är det nån mer som upplevt detta?? Kan det vara någon inställning jag bör fixa till?
Tyvärr kan jag inte göra några konkreta jämförelser nu med den nya kameran och den gamla, då den lagt av helt och inte alls funkar mer.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du har inte exponeringskompensation satt? Har du samma bländare, tid och ISO så ska det bli lika oberoende av kamera
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Märkligt beteende.
Exponering är tid+bländare och den är lika dan oavsett vilken kamera som exponerar.
Sensorns känslighet bör vara bättre med en nyare generation. Men ISO 100 är ISO 100, inget annat.
 

fredlund88

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att det är mjukvaran i kameran som är olika?
Svårt o förklara hur jag tänker, men typ att ena kameran är ljustarkare än den ena, typ som att sensorn är olika ljuskänsliga?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har tidigare haft Nikon D60 i flera år men när den nu lade av köpte jag en D3300. Har nikonobjektiv 18-55 mm, 50 mm, och 50-300 mm. När jag nu fotar med den nya kameran så verkar det behövas längre slutartider och högre ISO för att få en lika exponerad bild som med gamla D60'n gick att få med kortare slutartider.
Tidigare (med D60) har jag kunnat fota på rätt mörka ställen med 50 mm-objektivet, med iso 400. Men det går inte alls med D3300, det blir mkt mörkt då.
Är det nån mer som upplevt detta?? Kan det vara någon inställning jag bör fixa till?
Tyvärr kan jag inte göra några konkreta jämförelser nu med den nya kameran och den gamla, då den lagt av helt och inte alls funkar mer.
Hej!

Det lär nog finnas lite olika saker som ger skillnader, men det borde inte vara någon jättedrastisk skillnad. Det är flera teknikgenerationer mellan sensorn i D60 (gammal 10 megapixel ccd) och D3300 (hyfsat modern 24 megapixel cmos), så att de ger lite olika resultat är i sig inte så konstigt.

Den mest omedelbara och tydligaste skillnaden jag kan tänka mig är att D3300 med största sannolikhet har annan tonkurva. Jag vet inte hur bekant du är med tonkurvor, men mycket grovt förenklat handlar ju det om hur man tolkar det som sensorn mätt och omvandlar det till den blandning av mörka, mellanmörka, neutrala, ljusa och mycket ljusa toner som en normal bild består av (lite olika fördelat beroende på motiv).

Moderna kameror gör ofta helt medvetet en lite "dovare" eller mörkare tolkning än vad äldre kameror gjorde. Man är mer försiktig med de riktigt ljusa tonerna (högdagrar) i bilderna så att de inte blir för ljusa ("utbrända"), vilket har som konsekvens att mellantoner och mörka toner har en tendens att bli lite mörkare och dovare. Att man gör så här beror delvis på att man numera kan vid behov kan lyfta de mörkare delarna av bilden utan att få fult brus, något som inte alls fungerade lika bra på äldre kameror (som D60). Den här utvecklingen har skett gradvis, så många har nog inte tänkt så mycket på det, men du har hoppat över några kameragenerationer vilket nog gör att det märks mer :)

Sedan är faktiskt inte det här med iso så hugget i sten, men även där borde skillnaderna vara små. Det finns ju ett företag, DxO, som mäter upp kamerasensorer och av deras mätningar att döma (http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D3300-versus-Nikon-D60___928_196, se fliken "Measurements" och sedan "ISO Sensitivity") är det faktiskt lite skillnad mellan D60 och D3300. Men som sagt, det borde bara ge lite marginella skillnader.

Sist men inte minst finns också den mänskliga faktorn ... :) Det låter som om din D60 gått sönder, men är det möjligen så att den funkar så pass att du kan göra en direkt jämförelse vid samma tillfälle och med samma objektiv, samma inställningar m m?

Jag har själv ofta blivit lurad av att jag i huvudet jämför hur jag minns att en kamera (eller objektiv) uppträdde och att det blir väldigt annorlunda med en annan nyare kamera (eller objektiv). Sedan när jag faktiskt jämfört sida vid sida visade sig skillnaderna bli mindre än vad mitt minne ville få mig att tro :)
 

lonian

Aktiv medlem
Har du någon bild från din D60 som visar vilken bländare, iso och slutartid som är använd och pröva sedan med samma inställningar på din D3300 med samma objektiv och se om du får ett lika resultat eller inte.
 

afe

Aktiv medlem
Fotograferar du i råformat eller jpg? I råformat är det troligt att det är som Martin skriver att den nya kameran har en helt annan tonkurva.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Var den gamla kameran nollställd i exponeringskompenseringen? Är den nya kameran nollställd?
Det är +/- knappen bredvid avtryckaren man håller ner och vrider på ratten tills en siffra står på noll.
Det är enkelt att komma åt en inställning men kan vara svårt att hitta tillbaka till den.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det skulle i så fall innebära att man inte kan använda en extern ljusmätare. Vilket vore befängt.

Petter...
En del externa ljusmätare levereras med kalibreringsmjukvara, så att man kan lägga upp profiler för olika kameror. Så viss variation mellan olika kameror får man nog räkna med. Det borde dock inte vara jättestora skillnader.

Vad det gäller skillnad i slutartid för Nikon D60 och D3300 så skulle jag snarare säga att man behöver använda kortare slutartid på en D3300 än på D60 i vart fall om man tänker utnyttja de fler pixlarna som D3300 erbjuder eftersom det med fler pixlar blir lättare att upptäcka skakningsoskärpa.
Detta har förstås inget med hur mörk eller ljus bilden blir som TS undrar över. Väljer man kortare slutartid för mindre skakiga bilder måste man förstås kompensera genom att öppna bländaren ytterligare.
 

saragill

Aktiv medlem
Tack för alla svar och ursäkta mitt dröjsmål med att kommentera! Vinterkräksjukan kom emellan...

Tyvärr har jag inte möjlighet att ta någon bild med gamla D60'n och jämföra, pga den har lagt av helt. Finns det kanske något sätt att i datorn söka på bilder tagna med "den och den" slutar- och bländartiden och på så sätt hitta bilder man kan jämföra med?

Jag fotar nästan uteslutande i jpg-format (ej raw).

Återkommer så snart jag lusläst allt som skrivits.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för alla svar och ursäkta mitt dröjsmål med att kommentera! Vinterkräksjukan kom emellan...
Ouch, inte kul.

Tyvärr har jag inte möjlighet att ta någon bild med gamla D60'n och jämföra, pga den har lagt av helt. Finns det kanske något sätt att i datorn söka på bilder tagna med "den och den" slutar- och bländartiden och på så sätt hitta bilder man kan jämföra med?
Det går, hur enkelt det är beror på vilket bildbehandlingsprogram du använder.

Jag fotar nästan uteslutande i jpg-format (ej raw).
Då kan det nog till mycket stor del handla om den skillnad jag tog upp, att D3300 helt enkelt är utformad att vara "mer rädd om högdagrar" med annorlunda tonkurvor vilket ger lite dovare bilder. Har du provat de olika lägena för "Picture Control"? De finns i undermenyn med en kameasymbol och menyalternativet borde heta "Ställ in Picture Control". Prova till exempel att växla från Standard till Neutral, de två lägena är ganska lika, men har lite olika tonkurvor.
 

saragill

Aktiv medlem
Nu är jag tillbaka.
Peter Dahlén och Patrick Lindahl: Jag är inte så bekant med exponeringskompensation, om jag har använt mig av det så är det i så fall av misstag! Jag har Nikonkamera och på den är knappen med +/- samma knapp som man trycker ner för att ändra bländaren. Så man blir ju tvungen att trycka ner den?
Hur nollställer jag exponeringskompensationen, ifall jag råkat få igång den?

Martin Agfors: Jag är inte så jättebekant med tonkurvor. Har du någon bra sajt el.dyl. man kan läsa på?

Anders F. Eriksson: Jag fotar nästan enbart i jpeg, har inte lärt mig raw än:) Försökte en gång men filerna blev så sjukt stora att datorn blev jättetrög och körde igång photoshop varje gång jag bara ville beskåda bilderna i preview.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Exponeringskompensation, du borde iaf kunna se i sökaren till höger gissar jag om det står o där eller tex -eller + något. Jag trycker ner knappen och skruvar på tumhjulet, men du har väl bara ett hjul så jag vet inte om det är samma med din, men du hittar det i manualen. Den funktionen bör du lära dig för det är nästan alltid att man behöver kompensera åt något håll. Sätt displayen i läge så att den blinkar för högdagar (det är inte standard från början) det hjälper mycket för att se att man ligger bra till men att inget blir utfrätt
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Martin Agfors: Jag är inte så jättebekant med tonkurvor. Har du någon bra sajt el.dyl. man kan läsa på?
Tonkurvor är jätteintressant och en bra sak att veta lite om, i synnerhet om du senare börjar jobba med råfiler, då arbetar man med tonkurvorna mest hela tiden.

Men i nuläget tror jag det centrala är att helt enkelt konstatera att dina gamla och din nya kamera med största sannolikhet använder lite olika tonkurvor och att en effekt av det är att bilderna ser lite dovare och lite mörkare ut. För en del år sedan, jag har för mig att det var när D7000 kom, så var det en hel del diskussioner där många tyckte att bilderna blivit mörka sedan de bytt kamera. Men nu beter sig i stort sett alla kameror så, alla har vant sig och snarare skulle nog många hoppa till lite om de kör en äldre kamera "den verkar överexponera lite" :)

Ett enkelt sätt att konsekvent få lite ljusare bilder är att använda exponeringskompensationen (knappen med +/- strax bakom och till höger om avtrycket) och köra kameran +0,3 eller +0,7 (siffran visas nedtill till höger i sökaren, om det är plus eller mins visas strax till höger om siffran).

Ett annat sätt att påverka tonkurvan är det jag var inne på nyss, med hjälp av Picture Controls. En Picture Control är helt enkelt färdig samling med inställningar för hur kameran skall göra bilder. En (av många) saker som skiljer sig mellan olika Picture Controls är just tonkurvan, om du byter från "Standard" (som brukar vara det kameror är inställda på) till "Neutral" så är en av de saker som ändras att du får en lite ljusare tonkurva.

Sedan kan det ju som sagt vara så som andra varit inne på att du kommit åt exponeringskompensationen av misstag och omedvetet sagt åt kameran att underexponera, men då är det ju problemet lätt att lösa :)
 

saragill

Aktiv medlem
Peter Dahlén och Martin Agfors:
Tack för era svar!
Jag är kanske lite trög men fattar inte riktigt detta med exponeringskompensation. På min kamera ändrar man bländarvärdet på precis samma sätt som man enligt beskrivningen ändrar exponeringskompensationen. Därför förstår jag inte riktigt vad skillnaden är. Jag fotar uteslutande i manuellt läge, så då borde man ju kunna göra rätt inställningar själv, dvs utan exponeringskompensations-knappen?
På displayen på min kamera finns även ett "streck" med en nolla i mitten, och en markör som flyttar sig beroende på hur man ändrar slutar/bländartiderna. Har detta med exponeringskompensationen att göra? Dvs att man ska försöka hålla det på "noll" för att få en jämnt exponerad bild, oavsett om det sker med slutaren eller bländaren?
 

_deliverance_

Aktiv medlem
Peter Dahlén och Martin Agfors:
Tack för era svar!
Jag är kanske lite trög men fattar inte riktigt detta med exponeringskompensation. På min kamera ändrar man bländarvärdet på precis samma sätt som man enligt beskrivningen ändrar exponeringskompensationen. Därför förstår jag inte riktigt vad skillnaden är. Jag fotar uteslutande i manuellt läge, så då borde man ju kunna göra rätt inställningar själv, dvs utan exponeringskompensations-knappen?
På displayen på min kamera finns även ett "streck" med en nolla i mitten, och en markör som flyttar sig beroende på hur man ändrar slutar/bländartiderna. Har detta med exponeringskompensationen att göra? Dvs att man ska försöka hålla det på "noll" för att få en jämnt exponerad bild, oavsett om det sker med slutaren eller bländaren?

exponeringskompensation använder du inte i manuellt läge, så jag förstår förvirringen, byter du till tex bländarläge "A" så kan du exponeringskompensera för att få mörkare/ljusare bilder.

Men strunta i det då du kör på "M", om du Hamnar på "noll" i sökaren så har du exponerat "rätt" enligt den ljusmätning som du har inställt på kameran (alltså nödvändigtvis inte vad du vill ha).

Att du får för mörka bilder beror på för liten bländare/för snabb slutartid/för lågt ISO.

Så testa att höja ISO eller en längre slutartid
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
exponeringskompensation använder du inte i manuellt läge, så jag förstår förvirringen, byter du till tex bländarläge "A" så kan du exponeringskompensera för att få mörkare/ljusare bilder.
Precis, exponeringskompensation (knappen med +/-) fyller bara en funktion när man kör i lägen som A, S, P, gröna rutan eller något annat läge där du använder automatisk exponering. Exponeringskompensationen är alltså bara till för att tvinga kameran att exponera lite mer eller mindre när automatiken används. I mina svar utgick jag lite slarvigt från att du körde automatik (eftersom jag själv oftast gör det).

I manuellt läge fyller däremot inte exponeringskompensationen någon funktion.

Men strunta i det då du kör på "M", om du Hamnar på "noll" i sökaren så har du exponerat "rätt" enligt den ljusmätning som du har inställt på kameran (alltså nödvändigtvis inte vad du vill ha).

Att du får för mörka bilder beror på för liten bländare/för snabb slutartid/för lågt ISO.

Så testa att höja ISO eller en längre slutartid
Helt korrekt.
 

saragill

Aktiv medlem
Om jag gjort rätt vad gäller exponeringskompensationen osv, så verkar det hittills som att det är det här med "tonkurvorna" som spökar, eftersom jag får använda längre tider alt. mindre bländartal för att få samma ljus i bilden. Måste således sätta mig in i detta med tonkurvorna!
Jag vill ju helst inte behöva ha längre slutartider och inte heller höja iso-talet, pga att då ökar ju risken för oskärpa, darrighet osv.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om jag gjort rätt vad gäller exponeringskompensationen osv, så verkar det hittills som att det är det här med "tonkurvorna" som spökar, eftersom jag får använda längre tider alt. mindre bländartal för att få samma ljus i bilden. Måste således sätta mig in i detta med tonkurvorna!
Jag vill ju helst inte behöva ha längre slutartider och inte heller höja iso-talet, pga att då ökar ju risken för oskärpa, darrighet osv.
Om du kör med manuell exponering spelar som sagt exponeringskompensationen ingen roll och den kan vara inställd hur som helst.

Fast det låter också lite konstigt att skillnaden i tonkurvor skall göra någon drastisk skillnad. Det varierar med motivsituation (om det är ett motiv där ljus delar dominerar eller ett där mörka delar dominerar), men skillnaden brukar vara en tredjedels eller kanske två tredjedels steg. Dvs som skillnaden mellan 1/125 och en 1/100, eller mellan 1/125 och 1/80.

Igen, det skulle vara kul om du letade upp en bild tagen med gamla kameran där du vet att du kan ta en bild på samma ställe med nya kameran i exakt samma ljus, och sedan jämföra hur stor skillnaden verkligen är. Jag har själv varit med om att minnet spelat en lite spratt och jag upplevt skillnader (det kan gälla allt från skärpa till exponering) som sedan inte alls visar sig vara så stora som jag uppfattat det.

Om jag säger så här, hur stora skillnader i slutartid (eller iso) är det du upplever? Ett steg? Mer? Mindre?
 
ANNONS