Annons

Vad ska jag ha för krav vid publicering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kostic

Aktiv medlem
En barnhjälp organisation har lagt en förfrågan om att få "låna" "använda" två av mina bilder.

De frågade om mina krav och eftersom jag aldrig publicerat en bild så har jag ingen aning.

Man måste väl ha något form av kontrakt som säger att de endast får användas för det tillfrågade projektet osv.

Något mer man ska tänka på?

Copyright osv?
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Kostic skrev:
En barnhjälp organisation har lagt en förfrågan om att få "låna" "använda" två av mina bilder.

De frågade om mina krav och eftersom jag aldrig publicerat en bild så har jag ingen aning.

Man måste väl ha något form av kontrakt som säger att de endast får användas för det tillfrågade projektet osv.

Något mer man ska tänka på?

Copyright osv?
Först och främst blir jag nyfiken på vad de menar med "låna"... Hur ska du få tillbaka publiceringsrätten efter publiceringen?? Skämt och sido, varför kan de inte säga att de vill att du ska skänka dem rättigheterna om det nu är vad de vill? :)

Men om det nu är för välgörande ändamål så är det ju ändå upp till dig om du vill skänka bort ditt arbete gratis. Det är ju många som jobbar frivilligt och detta är ju också ett sätt. Men om de frågar efter dina krav, betyder inte det att de undrar om du vill ha betalt ändå?

I vilket fall som helst kan det ju vara bra med något slags avtal, om du inte vill att de ska använda bilden i andra sammanhang än det ni kommit överens om. I ett sådant avtal kan till exempel framgå just det: Organisationen XX får rättigheten att använda bilden en gång i publikationen YY.. osv.
Sen kan ju vara bra att det framgår där bilden används att det är du som har tagit bilden. Då får du iallafall lite reklam och goodwill i utbyte för att du skänker dem ditt arbete gratis.
 

Kostic

Aktiv medlem
" Hur ska du få tillbaka publiceringsrätten efter publiceringen"

Det är sånt där som jag behöver ha information om??

De frågade från början om jag kunde tänka mig att låna ut en bild då hela projektet är ideellt.

De sa att under kortet så skulle mitt namn stå med så lite publicitet får jag.

Tack för att du tog dig tid

Danijel
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Re: Re: Vad ska jag ha för krav vid publicering

J Tjerneng skrev:
Först och främst blir jag nyfiken på vad de menar med "låna"... Hur ska du få tillbaka publiceringsrätten efter publiceringen?? Skämt och sido, varför kan de inte säga att de vill att du ska skänka dem rättigheterna om det nu är vad de vill? :)

Men om det nu är för välgörande ändamål så är det ju ändå upp till dig om du vill skänka bort ditt arbete gratis. Det är ju många som jobbar frivilligt och detta är ju också ett sätt. Men om de frågar efter dina krav, betyder inte det att de undrar om du vill ha betalt ändå?

I vilket fall som helst kan det ju vara bra med något slags avtal, om du inte vill att de ska använda bilden i andra sammanhang än det ni kommit överens om. I ett sådant avtal kan till exempel framgå just det: Organisationen XX får rättigheten att använda bilden en gång i publikationen YY.. osv.
Sen kan ju vara bra att det framgår där bilden används att det är du som har tagit bilden. Då får du iallafall lite reklam och goodwill i utbyte för att du skänker dem ditt arbete gratis.
Du får nog skilja på att publicera och att ge bort publiceringsrätten.

Dom vill väl "låna" bilderna , med andra ord publicera dom gratis vid ett eller flera tillfällen, som man styr med ett avtal.

Publiceringsrätten ligger väl iallafall kvar hos ägaren, eller hur.

Låt dom publicera dina bilder gratis om du tycker att det känns rätt i sammanhanget, men skriv ett avtal på var och hur många gånger dom får använda dina bilder.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Kostic skrev:
" Hur ska du få tillbaka publiceringsrätten efter publiceringen"

Det är sånt där som jag behöver ha information om??

De frågade från början om jag kunde tänka mig att låna ut en bild då hela projektet är ideellt.
Nej, det går ju naturligtvis inte att "låna ut" en publiceringsrätt. Antingen så publicerar de eller inte, och antingen får du betalt eller inte. Det var menat lite ironiskt, för jag tyckte det var en lustig formulering, att låna en bild. Det låter lite som att de skulle låna en papperskopia, visa upp den för någon och sen lämna tillbaka den.
Min poäng var att om de inte betalar så skänker du dem publiceringsrätten. Vilket ju bara du kan avgöra om det är ok eller inte. Jag skulle själv inte ha något problem med det om det handlar om ett ideellt ändamål som jag vill stödja.
:)
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Vad ska jag ha för krav vid publicering

Fredrik H skrev:
Du får nog skilja på att publicera och att ge bort publiceringsrätten.

Dom vill väl "låna" bilderna , med andra ord publicera dom gratis vid ett eller flera tillfällen, som man styr med ett avtal.

Publiceringsrätten ligger väl iallafall kvar hos ägaren, eller hur.
Jaha, ok. Jag tänkte publiceringsrätt som i "rätt att publicera ett visst antal gånger". Det du skriver om trodde jag var den ideella upphovsrätten, men nu kanske jag blandar ihop koncepten helt och hållet. :)
 

evertsson

Ny medlem
Gratisjobb?

Jag förstår inte hur resonemanget kring rättigheterna uppstått i den här tråden. Varför skulle du sälja av dem? Är det ett krav från något håll?

ps
Ni får se mig som en snål-Judas, men jag är lite emot det där med gratisjobb, även fast det är en ideell uppdragsgivare och ändamålet är fint tycker jag att en viss ersättning ändå ska utgå.
ds
 
ANNONS