Annons

Naturfotografering farligt..???

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Varghatet fortsätter och fullmånen lyste så fint i natt. Tänk om jag kunnat höra en vargs ylande då? På 1600-1700-talen trodde man på häxor, blodtörstiga vampyrer och annat. Man brände dom på bål och grävde upp kroppar på kyrkogården för att göra slut på dom med en träpåle genom bröstet. Historier om vargar som äter småbarn har vi hört förr. Var det inte i sagan om Rödluvan...? Jovisst skulle det kunna hända i en extremt uppkommen situation. För vi vet ju att det idag händer att hundar dödar barn. Och de är av samma släkte som vargen. Men vilda vargar beter sig inte likadant. Fast man kan ju aldrig vara riktigt säker, en skadskjuten varg är nog inte att leka med, för tjuvjakten på varg är mera vanlig än man tror. Personligen tror jag att de som bor i vargtrakter och är rädda för att släppa ut sina barn borde vara mera rädda för att deras tamhundar ska döda dom. Och att lösspringande hundar dödar får och tambokskap har hänt ett flertal gånger under senare år. Även detta får vargen skyll för ibland. En skadeskjuten varg kan nog vara farlig, men en frisk och vild varg är i princip helt ofarlig i jämförelse med en lösspringande tamhund.
 
Senast ändrad:

skogsbaronen

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att det är riktigt djurplågeri att släppa hundar lösa i skogen på jakt, hur många djur stressas rundor i skogarna när man jagar med hund (Hur ofta skjuts djuret dom jagar?)?
Var någon här upp som tom sa att han inte hade bössan med utan njöt av att se hunden jobba??? Jobbet i detta fall är att följa efter djur och stresssa dom genom att i djurens ögon attackera dom...
Typisk okunskap. Få jägare släpper en hund som inte är avsedd för den sortens jakt. Har du någon gång sett en vinthund släppas efter rådjur? Har du ens sett en hundjakt?
Ett rådjur, tex, blir inte stressat av att en tax föjer efter dem på flera hundra meters avstånd.
En älg blir inte stressad av en ställande älghund.

Det finns en anledning till att man har kortdrivande, långdrivande och stötande hundar.

Det vanligt folk som släpper sina schäfrar mfl, som stressar ihjäl viltet. Det är många djur som blivit ikappjagade av svenssons hund som bara ska få springa av sig.

GOLDWING:
"Jägarna ja......dom litar jag inte ett smack på...dom pratar i egen sak!!
Det anses vara en gigantisk trofe att skjuta en varg. Mycket märkligt...att det kan vara roligt att skjuta ihjäl djur."

Är inte DU precis lika partisk som en jägare. Jag skulle aldrig lita på någon som var så emot jakt som du, lika lite som jag skulle lita på en jägare. Om jag nu stod i mitten och inte visste bättre.
Det finns naturligvis fler vargar än vad som officiellt sägs, men naturligtvis färre än vad "jägarna" påstår.

Hur kan du ens påstå något så dumt som att det skulle "anses vara en gigantisk trofé att skjuta en varg"? Vad vet du om det. Jagar du i smyg?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jägarna själva är ett större hot mot jakthundar än rovdjur men den överlägset största faran är trafiken: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=561586&previousRenderType=6
Jag kontaktade själv ett antal försäkringsbolag för några år sedan för att försöka få fram siffror om det här. Tyvärr möttes jag då av kalla handen. Antingen skyllde man på att det inte gick att få fram siffrorna, eller så hade man inte tid. De jag pratade med verkade besvärade och det verkade som de kände motvilja mot att svara på mina frågor. Kul att det här äntligen visas svart på vitt! Argument efter argument från de som vill ha bort vargen faller platt till marken när verkligheten kommer i dagen. Det enda hållbara är nog ekonomiska argument för de som har boskap i vargtrakter. Men det har ju kommit metoder och lösningar även på det, så att man ska kunna leva i samklang med en rik natur. Det senaste jag hörde var Lamadjur som höll vakt i fårhagar.
 

casting

Aktiv medlem
Typisk okunskap. Få jägare släpper en hund som inte är avsedd för den sortens jakt. Har du någon gång sett en vinthund släppas efter rådjur? Har du ens sett en hundjakt?
Ett rådjur, tex, blir inte stressat av att en tax föjer efter dem på flera hundra meters avstånd.
En älg blir inte stressad av en ställande älghund.

Det finns en anledning till att man har kortdrivande, långdrivande och stötande hundar.

Det vanligt folk som släpper sina schäfrar mfl, som stressar ihjäl viltet. Det är många djur som blivit ikappjagade av svenssons hund som bara ska få springa av sig.

GOLDWING:
"Jägarna ja......dom litar jag inte ett smack på...dom pratar i egen sak!!
Det anses vara en gigantisk trofe att skjuta en varg. Mycket märkligt...att det kan vara roligt att skjuta ihjäl djur."

Är inte DU precis lika partisk som en jägare. Jag skulle aldrig lita på någon som var så emot jakt som du, lika lite som jag skulle lita på en jägare. Om jag nu stod i mitten och inte visste bättre.
Det finns naturligvis fler vargar än vad som officiellt sägs, men naturligtvis färre än vad "jägarna" påstår.

Hur kan du ens påstå något så dumt som att det skulle "anses vara en gigantisk trofé att skjuta en varg"? Vad vet du om det. Jagar du i smyg?

Att påstå att en älg inte skulle bli stressad av en ställande älghund är ju i mina ögon extremt naivt. Kalrt den blir det, i dess ögon är det ju en varg som står där. För kom inte och påstå att hunden ser skillnad på en varg och en varglik hund tex.
Och såvitt jag vet så äter vargar älgar...

Och ja jag ahr sett många hundjakter. Och för att ta ett exempel från mina hemmarker så används ganska tuffa hundar för att få vildsvinen att röra sig. Hunden MÅSTE stressa svinet för annars flyttar den sig inte, och du kan inte skjuta inne i en tät granskog tex.
 

casting

Aktiv medlem
Däremot ska jag medge att rätt val av hund MINIMERAR stressen på djuren, men att påstå att den inte finns, det tror jag inte på.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Att påstå att en älg inte skulle bli stressad av en ställande älghund är ju i mina ögon extremt naivt. Kalrt den blir det, i dess ögon är det ju en varg som står där. För kom inte och påstå att hunden ser skillnad på en varg och en varglik hund tex.
Och såvitt jag vet så äter vargar älgar...

Och ja jag ahr sett många hundjakter. Och för att ta ett exempel från mina hemmarker så används ganska tuffa hundar för att få vildsvinen att röra sig. Hunden MÅSTE stressa svinet för annars flyttar den sig inte, och du kan inte skjuta inne i en tät granskog tex.
Nej och ja.

En älg blir sällan stressad av ställande hundar. Dom brukar inte bry sig alls efter ett tag och endast fortsätta med sitt ätande. Beror ju naturligtvis helt på hur bra hunden är.
Nej dom ser inte skillnad på vargen och hunden, men vargen står mycket nära och hugger i hasorna. Hunden står på behörigt avstånd och skallar lugnt.

Ja vildsvinshundar är ju hårda, det säger jag inte emot. Men går det inte att kontrollera dem genom vakjakt, då måste man ju ha hårda hundar. Och även i det fallet: Rätt hund = mycket lite stressande.
Men visst finns det många dåliga arrangörer med skarpa hundar som endast har som mål att få fram djuren till de betalande godsägarna.
Jag är mcyet bakant med jaktformen, och har sett hur det kan gå med dålig hundar och hur det går med bra hundar.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Däremot ska jag medge att rätt val av hund MINIMERAR stressen på djuren, men att påstå att den inte finns, det tror jag inte på.
Jaha. Han inte me där.

Naturligtvis är det stress inblandat, men vilda djur är alltid lite stressade eller oroade. Rätt val av hund, som du säger, betyder i de flesta fall en skillnad som är försumbar.
 

PMD

Aktiv medlem
Frågan är hur mycket varg det finns i sverige...enligt folk som försöker hålla koll på detta finns några hundra men då jag pratat med ett flertal jägare så säger dom flera tusen.....
När någon ger dig en siffra på hur många vargar som finns i landet så fråga då vilken mätmetod de har använt för att komma fram till siffran. Beroende på det svar du får så kan du nog göra en bedömning av siffrans tillförlitlighet.
 

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Typisk okunskap. Få jägare släpper en hund som inte är avsedd för den sortens jakt. Har du någon gång sett en vinthund släppas efter rådjur? Har du ens sett en hundjakt?
Ett rådjur, tex, blir inte stressat av att en tax föjer efter dem på flera hundra meters avstånd.
En älg blir inte stressad av en ställande älghund.

Det finns en anledning till att man har kortdrivande, långdrivande och stötande hundar.

Det vanligt folk som släpper sina schäfrar mfl, som stressar ihjäl viltet. Det är många djur som blivit ikappjagade av svenssons hund som bara ska få springa av sig.

GOLDWING:
"Jägarna ja......dom litar jag inte ett smack på...dom pratar i egen sak!!
Det anses vara en gigantisk trofe att skjuta en varg. Mycket märkligt...att det kan vara roligt att skjuta ihjäl djur."

Är inte DU precis lika partisk som en jägare. Jag skulle aldrig lita på någon som var så emot jakt som du, lika lite som jag skulle lita på en jägare. Om jag nu stod i mitten och inte visste bättre.
Det finns naturligvis fler vargar än vad som officiellt sägs, men naturligtvis färre än vad "jägarna" påstår.

Hur kan du ens påstå något så dumt som att det skulle "anses vara en gigantisk trofé att skjuta en varg"? Vad vet du om det. Jagar du i smyg?
Hur jag kan påstå det....!!!??? Jo det ska jag tala om för dej...jag har hört många jägare öppet erkänna att det skulle vara en jättetrofé.
Jag känner en hel del jägare ser du..!!
 

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Typisk okunskap. Få jägare släpper en hund som inte är avsedd för den sortens jakt. Har du någon gång sett en vinthund släppas efter rådjur? Har du ens sett en hundjakt?
Ett rådjur, tex, blir inte stressat av att en tax föjer efter dem på flera hundra meters avstånd.
En älg blir inte stressad av en ställande älghund.

Det finns en anledning till att man har kortdrivande, långdrivande och stötande hundar.

Det vanligt folk som släpper sina schäfrar mfl, som stressar ihjäl viltet. Det är många djur som blivit ikappjagade av svenssons hund som bara ska få springa av sig.

GOLDWING:
"Jägarna ja......dom litar jag inte ett smack på...dom pratar i egen sak!!
Det anses vara en gigantisk trofe att skjuta en varg. Mycket märkligt...att det kan vara roligt att skjuta ihjäl djur."

Är inte DU precis lika partisk som en jägare. Jag skulle aldrig lita på någon som var så emot jakt som du, lika lite som jag skulle lita på en jägare. Om jag nu stod i mitten och inte visste bättre.
Det finns naturligvis fler vargar än vad som officiellt sägs, men naturligtvis färre än vad "jägarna" påstår.

Hur kan du ens påstå något så dumt som att det skulle "anses vara en gigantisk trofé att skjuta en varg"? Vad vet du om det. Jagar du i smyg?
Dessutom har jag hört flera jägare säga..."Bara skjut o gräv!" Fy fan rent ut sagt. Dessutom e de ju kriminellt.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
När någon ger dig en siffra på hur många vargar som finns i landet så fråga då vilken mätmetod de har använt för att komma fram till siffran. Beroende på det svar du får så kan du nog göra en bedömning av siffrans tillförlitlighet.
Det förutsätter fortfarande att det inte är något ruffel och båg, vilket det alltid kommer vara i sådana frågor. Det går aldrig att komma ifrån. Tyvärr.
 

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
varghatet fortsätter och fullmånen lyste så fint i natt. Tänk om jag kunnat höra en vargs ylande då? På 1600-1700-talen trodde man på häxor, blodtörstiga vampyrer och annat. Man brände dom på bål och grävde upp kroppar på kyrkogården för att göra slut på dom med en träpåle genom bröstet. Historier om vargar som äter småbarn har vi hört förr. Var det inte i sagan om rödluvan...? Jovisst skulle det kunna hända i en extremt uppkommen situation. För vi vet ju att det idag händer att hundar dödar barn. Och de är av samma släkte som vargen. Men vilda vargar beter sig inte likadant. Fast man kan ju aldrig vara riktigt säker, en skadskjuten varg är nog inte att leka med, för tjuvjakten på varg är mera vanlig än man tror. Personligen tror jag att de som bor i vargtrakter och är rädda för att släppa ut sina barn borde vara mera rädda för att deras tamhundar ska döda dom. Och att lösspringande hundar dödar får och tambokskap har hänt ett flertal gånger under senare år. även detta får vargen skyll för ibland. En skadeskjuten varg kan nog vara farlig, men en frisk och vild varg är i princip helt ofarlig i jämförelse med en lösspringande tamhund.

mycket bra skrivet!
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
GOLDWING
Det är tyvärr en jargong bland äldre jägare. Det ska inte hållas hemligt. Både vad det gäller trofé och "skjut å gräv"-snacket.
Jag kan försäkra dig om att den inställningen är så gott som borta när den äldsta generationen jägare är borta. Det är inte många i generationerna under som verkligen har den inställning.

Det är en tråkig attityd, det kan jag hålla med om.
 

Mx-Erik

Aktiv medlem
Jag är då förvånad att sådana naturmänskor som naturfotografer inte förstår sig bättre på jakt :O

Jag är både jägare och fotograf och tycker det går UTMÄRKT att kombinera!
 

PMD

Aktiv medlem
Det förutsätter fortfarande att det inte är något ruffel och båg, vilket det alltid kommer vara i sådana frågor. Det går aldrig att komma ifrån. Tyvärr.
Menar du att det förekommer falsifierade undersökningsresultat? Vilka sysslar med sådant? Och varför?

Mitt förslag i inlägg #89 är ett sätt att sålla bort sådana siffror som är tagna helt ur luften. Om den som påstår en sak om antalet vargar inte har en vettig inventering som källa så kan man lugnt ignorera denne.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Menar du att det förekommer falsifierade undersökningsresultat? Vilka sysslar med sådant? Och varför?

Mitt förslag i inlägg #89 är ett sätt att sålla bort sådana siffror som är tagna helt ur luften. Om den som påstår en sak om antalet vargar inte har en vettig inventering som källa så kan man lugnt ignorera denne.
Behöver jag ens tala om det.
Nej nu lägger jag ner detta.
 
ANNONS