Annons

Naturfotografering farligt..???

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Tidigpaleolitikum, den äldsta delen av den äldre stenåldern (paleolitikum), varade mellan ca 2.000.000 fkr och 250.000 fkr. Under denna period börjar människan tillverka stenverktyg, men jakt kan ha förekommit även innan verktygen. Stenar och pinnar som bara plockas upp och kastas eller används som tillhygge är inte tillverkade verktyg, men kan ha använts för jakt.

Under den tidigaste tidigpaleolitikum, alltså för över 2.000.000 år sedan kan människorna ha varit asätare, men det var långt före homo sapiens som, precis som du säger, utvecklades för ca 200.000 år sedan, d.v.s. under mellanpaleolitikum (den mellersta delen av den äldre stenåldern).
Jag blandade ihop det där med pinnar och stenar, det verkar ju inte alls stämma, precis som du säger.

Enligt vad jag läste precis nu (var ju tvungen att kolla upp :p) så tror man tydligen att homo sapiens levde kustnära (det gör ju de flesta än idag) och till stor del levde på fisk, då bara en stort intag av fet fisk kunde föda en så stor hjärna, byten från savannen gav inte tillräckligt med viktiga fettsyror.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är möjligt, men det är inte samma sak som ditt ursprungliga påstående att "homo sapiens var asätare innan de blev jägare".
Nej, din invändning är helt korrekt. Jag skulle alltså gett 17 i att försöka rätta mig själv, haha.

edit: Rättade ett skrivfel.
 
Senast ändrad:

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Mm, precis. Har man undersökt den slaktplats som fanns dör björnen i Valsjöbyn sköts? Var den en illegal åtel eller en vanlig dumpplats för slaktavfall. Har man försökt locka dit björnar? Björnen var skadad och utsvulten. Att mannen var näst intill naken tyder ju på att han inte var ute och jagade iaf.

Jokkmokkfallet 2004 står det skrivet att det skedde under älgjakten men varför stod han i princip på ett björnide? Är det så att han bedrivit illegal jakt eller var det bara en slump?

Många frågor som jag skulle vilja ha svar på!
Illegal jakt är ett stort stort problem. OCH i mina ögon helt oförlåtligt. I Namibia patrulleras parkerna av beväpnade vakter...tjuvjägare skjuts direkt när man träffar på dom. Det tycker jag borde övervägas även i sverige.
 

KallisKling

Aktiv medlem
Illegal jakt är ett stort stort problem. OCH i mina ögon helt oförlåtligt. I Namibia patrulleras parkerna av beväpnade vakter...tjuvjägare skjuts direkt när man träffar på dom. Det tycker jag borde övervägas även i sverige.
Det där är lite kul ibland...nån som LÅTER som en humanist tillägnat djuren har en ändå ganska kontroversiell syn på hur man ska hantera tjuvjakt.

Det är dynamiken jag gillar!!! = )
 

Graal

Avslutat medlemskap
Efter den här debatten förstår man att det kan vara farligt att vistas i naturen, åtminstone om man är beväpnad med gevär eller kamera. Vad sägs om att kombinera de båda sysselsättningarna? Torde bli rent livsfarligt...
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
I Namibia patrulleras parkerna av beväpnade vakter...tjuvjägare skjuts direkt när man träffar på dom. Det tycker jag borde övervägas även i sverige.
Fast det är sällan illegal jakt i Sverige bedrivs just i nationalparker och naturreservat. De flesta björnar och vargar dödas i jaktområden, på jordbruksmark och i renskötselområden.

I Namibia är det fortfarande, vad jag förstår, lagligt att skjuta t ex gepard utanför nationalparker och reservat.
 

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Fast det är sällan illegal jakt i Sverige bedrivs just i nationalparker och naturreservat. De flesta björnar och vargar dödas i jaktområden, på jordbruksmark och i renskötselområden.

I Namibia är det fortfarande, vad jag förstår, lagligt att skjuta t ex gepard utanför nationalparker och reservat.
Spelar ingen roll VAR tjuvjakten bedrivs den e lika vidrig överallt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jo, det kan man tycka. Fast parallellen med Namibia haltade lite, tyckte jag. Skyddet av hotat vilt (t ex rovdjur) är nog sämre där än i Sverige.
 

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Om det är jakt ute i skogarna så finns det en engelsk fras som passar rätt bra!

"stay the fuck out of there"


var en jägare som sa det till mig faktiskt, hehe.

Dom får völ skjuta sin lilla period så kan vi vara ute resten av månaderna.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Gammal tråd jag vet. Men idag råkade jag ut för en jägare som slängde ut mig och min kopplade hund från skogen. Hade ju tänkt att fotografera lövträden. Hade en bra pratstund med gubben innan jag gick därifrån med humöret i botten....
Aja så kan det gå, hoppas de inte såg en enda älg!
 

PMD

Aktiv medlem
Gammal tråd jag vet. Men idag råkade jag ut för en jägare som slängde ut mig och min kopplade hund från skogen. Hade ju tänkt att fotografera lövträden. Hade en bra pratstund med gubben innan jag gick därifrån med humöret i botten....
Aja så kan det gå, hoppas de inte såg en enda älg!
Hur gjorde han när han "slängde ut dig från skogen"? En del jägare brukar hävda att jakt går före allemansrätten, men så vitt jag vet finns det ingen rättslig grund för det påståendet. Bärplockare (icke-kommersiella), hundrastare och naturfotografer bör kunna samsas i skogarna även när det pågår jakt. Alla bör ta hänsyn till varandra och inte envist hävda att den andre ska bort.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tråkigt när det går till otrevligheter.
Oavsett så är det rent olämpligt att vistas i skog där älgjakt pågår. För sin egen säkerhets skull.
Jägarna brukar ha koll på vilka som är med i laget och sätter passen med skjutriktning så att man inte råkar träffa varandra med förlupen kula. Men de kan omöjligt veta var andra människor trampar omkring i samma område.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag brukar ha varseljacka på mig när jag är i skogen under jakttider. Förhoppningsvis finns det inga älgar som har liknande jackor. :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
kommer det en icke-jägare och promenerar i skogen där de pågår jakt så måste jaktlaget avbryta jakten.
Dock är det ofta så att jägare tror dom äger skogen och bestämmer vem som får vara där.

Men jag har inget intresse av att förstöra för dom så jag undviker att vara där dom jagar. Dom gör detta ett par veckor per år. Dessutom så är de inte jakt överallt i skogen. Man både ser och hör där det är jakt.

Jag fotar dock lite i skogskanten och där jag vet att de inte är jakt, och jag har alltid en orange mössa på mig.

Måste man vara just där så fråga en jägare om du får följa med istället, så kanske man får uppleva lite vilt som man kan fota :)
 

Joakim88

Aktiv medlem
Jag gick på grusvägen då jag visste att det var älgjakt i skogen. Grusvägen går i skogen för den delen. Han sa väl egentligen att jag inte skulle vistas här i skogen idag och imorgon då de skulle "jaga" (sitta still i ett torn....)
Jag kontrade med att jag gick på vägen och tänkte hålla mig därtill men nä det var ingen bra idé.
Så jag gick tillbaka till bilen och åkte därifrån. Hade ingen varselväst nej, men hunden hade.
Rätt eller fel, de får väl sitta där å skjuta så tar jag skogen en annan dag istället.
 
ANNONS