Annons

Whow-upplevelse

Produkter
(logga in för att koppla)

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D80 idag med följande objektiv: 18-70 kitobjektiv, 70-300 Nikon VR samt 50 mm 1,8.
Nu funderar jag på att uppgradera...enl antingen:
1. Köpa ngt riktigt riktigt skarpt objektiv
2. Byta upp mej till en D 90
3. Byta upp mej till en D 300.
Jag plåtar mkt bröllop vilket innebär kyrkor med taskigt ljus samt motiv med skarpa kontraster, svartklädd brudgum och vitklädd brud.
Vilket av ovanstående 3 atlternativ skulle ge mej störst s.k.
WHOW-UPPLEVELSE?????????
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D80 idag med följande objektiv: 18-70 kitobjektiv, 70-300 Nikon VR samt 50 mm 1,8.
Nu funderar jag på att uppgradera...enl antingen:
1. Köpa ngt riktigt riktigt skarpt objektiv
2. Byta upp mej till en D 90
3. Byta upp mej till en D 300.
Jag plåtar mkt bröllop vilket innebär kyrkor med taskigt ljus samt motiv med skarpa kontraster, svartklädd brudgum och vitklädd brud.
Vilket av ovanstående 3 atlternativ skulle ge mej störst s.k.
WHOW-UPPLEVELSE?????????
plåtar mkt bröllop säger du, vill ha WOW-upplevelse... testa en D700 eller D3, men bara om du har råd, för du kommer inte vilja gå tillbaka till din D80 sen ;)
 

Linmajon

Aktiv medlem
För maximal whow-upplevelse till minsta möjliga pengar skulle nog vara att skaffa ett ljusstarkt kort tele. En 85/1.8 brukar ge resultat, eller ett 135/2.0. Observera att det är fasta objektiv.
Något underskattade whow-objektiv är de sk. tilt-shift objektiven. Vet inte om de finns till Nikon och de brukar inte kosta gratis, men ändå.
 

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
jag skulle nog köpt en D90 och sparat nån tusing som sen får växa till sig för att sedan bli ett begagnat 85/1,8. en D90 för något bättre brushantering än D300 och ett stort steg bättre än D80, och en 85:a som komplement till 50:an.
eller har du råd så satsa på en D700, överlägset alla nikons DX kameror vad gäller brus.

//jonas
 

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
!!!!!!!!

jag skulle nog köpt en D90 och sparat nån tusing som sen får växa till sig för att sedan bli ett begagnat 85/1,8. en D90 för något bättre brushantering än D300 och ett stort steg bättre än D80, och en 85:a som komplement till 50:an.
eller har du råd så satsa på en D700, överlägset alla nikons DX kameror vad gäller brus.

//jonas
Så D90 har bättre brusegenskaper än D 300 ?????
Det va som f....
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Så D90 har bättre brusegenskaper än D 300 ?????
Det va som f....
samma sensor, nyare programvara... har dock ingen egen uppfattning om det är en reell skillnad (äger D90)

men bröllop = utomhus porträtt = 85 1,8 (eller 1,4 om du känner dig rik) eler 135 2,0 (aldrig testat själv men ska tydligen vara ruskigt skarp) dock för lång om du ska ha helkropps och vill vara i samma kommun...

köpte nyss en egen 85 1,8... hann testa den snabbt utomhus innan vädret klev ner till för många minusgrader... helt klart nöjd med den (och då äger jag redan 50mm 1,4 så de kompletterar varandra fint)
 
ANNONS