Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

vilsen

Aktiv medlem
Tops kan ju funka men...

Jag tycker dom luddar för mycket.. Har börjat använda mig av glasögondukar till mina objektiv..

Att blåsa efter man använt sprit så dimman försvinenr var ett bra tips!

/G
 

ehrsa

Aktiv medlem
Hej!

Tittade delvis på filmen angående monteringen av Leica M9, som finns länkad på dagens förstasida här på Fotosidan.se, och ser nån typ av verktyg med ett väldigt vidhäftande material som används för att göra rent spegeln med, eller används den kanske också för sensor-rengöring? Ser ut som en liten "godis-klubba"! Om jag hör rätt så lämnar den heller inga spår på spegeln. Kanske är nått för sensorn också?

Finns på den här länken:
http://www.luminous-landscape.com/videos/m9-video.shtml

Och det hela ses 13:25 och 15:00 in i filmen.

Hmm...förresten, har Leica M9 en spegel...? Det kanske enbart är sensorn som rengörs i filmen...!?

Mvh!
 
Senast ändrad:

skogsbaronen

Aktiv medlem
Hej!

Tittade delvis på filmen angående monteringen av Leica M9, som finns länkad på dagens förstasida här på Fotosidan.se, och ser nån typ av verktyg med ett väldigt vidhäftande material som används för att göra rent spegeln med, eller används den kanske också för sensor-rengöring? Ser ut som en liten "godis-klubba"! Om jag hör rätt så lämnar den heller inga spår på spegeln. Kanske är nått för sensorn också?

Finns på den här länken:
http://www.luminous-landscape.com/videos/m9-video.shtml

Och det hela ses 13:25 och 15:00 in i filmen.

Hmm...förresten, har Leica M9 en spegel...? Det kanske enbart är sensorn som rengörs i filmen...!?

Mvh!
Det är väl en mätsökare, så den borde inte ha någon spegel =)
 

yuion

Medlem
Väldigt smutsig sensor, hur avlöses problemet?

Tjena!


Hade lite damm på något ställe i kameran som gör att det blir prickigt på bilderna, läste tråden längst upp här i listan och de olika tipsen som gavs i tråden. Nu har jag blåst runt lite här och var i kameran, men det egentliga problemet är väll att jag inte riktigt vet vart jag faktiskt ska blåsa.. Problemet kvarstår i alla fall efter mina blåsnings försök. Är så klart intresserad av att höra om någon här har något bra tips eller tricks för att lösa det.

Här ser ni två st bilder på hur det ser ut:

http://a05-b05.mypicturetown.com/P2PwebCmdController/pictureBank/share.html?wicket:interface=neosPhotos:0:albumViewPanel:rows:1:thumbnail:viewLink::ILinkListener::&commId=0421707BE2142F103B93973335CD14C6&screenWidth=1280&screenHeight=800

http://a05-b05.mypicturetown.com/P2PwebCmdController/pictureBank/share.html?wicket:interface=neosPhotos:0:albumViewPanel:rows:0:thumbnail:viewLink::ILinkListener::&commId=0421707BE2142F103B93973335CD14C6&screenWidth=1280&screenHeight=800

Som ni ser är det inte lilla fläckarna, dom är lite i vägen:)


Alla tips uppskattas, tack!

Edit: Om det spelar någon roll är det en Sony A300 med kitobjektivet, 18-70mm.
 

gorse

Aktiv medlem
Vad sägs om att peta på dammet med ett tops om du kan se dammet? Blåsa, gör man mot sensorn. Runtomkring gör nog varken bu eller bä. Tricket är nog att få topset att inte tappa ludd, men det är nog lättare att blåsa bort. I den befintliga tråden om skit på sensorn har nog alla goda råd getts, både hysteriska varningar om att aldrig rengöra sensorn till att man kan svabba lite hur som helst. Sanningen är nog nånstans däremellan, skulle jag tro.

Själv har jag ganska framgångsrikt svabbat sensorn med hjälp av en plastarksbit som jag lindat en bit mirakeltrasa från glaskögonaffären. Jag fuktar trasan med lite linsvätska (inte från glasögonaffären utan för kameralinser) och drar en gång åt vardera hållet. Jag har fått för mig att vätskan inte får fukta sensorn för att unvika torkränder utan bara vara så fuktig att skiten fastnar i trasan. Jag tar inte ens nya grejor utan använder samma hemgjorda spatel för varje gång. Som sämst rakar man skiten ut mot kanterna, men oftast förvinner de. Lite blåsning både före och efter svabbningen minskar antalet svabbningar till ett minimum.
Men, så har jag inte så fin kamera heller, en utgången samsung gx-1.

Hett tips. På min kamera finns det lite svart filtklädsel i smala remsor innuti. De skall man för guds skull inte peta på med tops. Där fastar ludd värre än ett kardborreband och lögn att få loss igen.
 

yuion

Medlem
Vad sägs om att peta på dammet med ett tops om du kan se dammet? Blåsa, gör man mot sensorn. Runtomkring gör nog varken bu eller bä. Tricket är nog att få topset att inte tappa ludd, men det är nog lättare att blåsa bort. I den befintliga tråden om skit på sensorn har nog alla goda råd getts, både hysteriska varningar om att aldrig rengöra sensorn till att man kan svabba lite hur som helst. Sanningen är nog nånstans däremellan, skulle jag tro.

Själv har jag ganska framgångsrikt svabbat sensorn med hjälp av en plastarksbit som jag lindat en bit mirakeltrasa från glaskögonaffären. Jag fuktar trasan med lite linsvätska (inte från glasögonaffären utan för kameralinser) och drar en gång åt vardera hållet. Jag har fått för mig att vätskan inte får fukta sensorn för att unvika torkränder utan bara vara så fuktig att skiten fastnar i trasan. Jag tar inte ens nya grejor utan använder samma hemgjorda spatel för varje gång. Som sämst rakar man skiten ut mot kanterna, men oftast förvinner de. Lite blåsning både före och efter svabbningen minskar antalet svabbningar till ett minimum.
Men, så har jag inte så fin kamera heller, en utgången samsung gx-1.

Hett tips. På min kamera finns det lite svart filtklädsel i smala remsor innuti. De skall man för guds skull inte peta på med tops. Där fastar ludd värre än ett kardborreband och lögn att få loss igen.

Tackar för tipsen!

Jo, jag funderade med på en tops, men visste inte om den var tillräckligt "fin" för att svabba runt med på sensorn.

Jo blåst har jag gjort men utan resultat:)
 

Rempe

Aktiv medlem
Förslag på sensorrengöring

Jag hade samma problem med smuts på min 5d sensor som inte gick bort med blåsbälg. Så efter att ha suttit i ändlösa timmar på internet för att få den bästa lösningen så valde jag tillslut sensorswabs och lösningsmedlet eclipse. Lite dyrare att köpa in men i längden blir det betydligt billigare än att lämna in på service var gång. Och fungerar mycket bra för mig! Kolla in klippet nedan för förslag på hur man kan göra.

Lycka till!

/Jakob


http://www.youtube.com/watch?v=lpSi27u4azQ&feature=related
 

gorse

Aktiv medlem
Är det bara en eller två prickar är jag övertygad om att ett kvalitetstops (där bomullen är ordentligt hårt lindat) duger för att peta loss pricken.

Har man en gämnt fördelad flugsvärm på sensorn är det lika bra att ta fram svabbar. Jag som inte köper svabbar utan tillverkar dem själv får naturligvis inte riktigt samma renhet som köpta, och då finns risken att man förvisso får bort de stora prickarna, men istället tillför flera små.

Jag har också sett på nätet folk som köpt platta konstnärspenslar av syntethår med ungefär samma bredd som sensorn och använder dem för att svepa torrt över sensorn. Borde också kunna peta loss envisa prickar, tycket jag. Om jag fattar det konseptet rätt, är att skit gärna fastna på syntethåren.

Sen är frågan var tar skiten vägen när man blåser, resp varifrån kommer skiten? Jag tror mycket kommer från själva objektiven. Sen jag dammsög min kameraväska och började vara mer noga med att sätta på locken på de objektiv jag byter från, så blev också min sensor mindre skitig.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hmmm jag lyckades repa filtret på min D200 med en tops.....

Det syns inte på bilderna under några förhållanden, men det sved ändå ;)
 

gorse

Aktiv medlem
Då är frågan återigen vad denna skiva består av? Är det en glasskiva har jag svårt att tro att det ens är möjligt att repa med ett tops. Man behöver ju inte ta i med spett och hammare när man petar.

Spekulation igen: Är det verkligen en repa? Kan det vara en torkrand?
 

Anders Östberg

Guest
Visst går det att repa med ett hårt dammkorn på topsen, men det är nog vanligare att man dragit ut ett spår från en liten fläck av olja eller annat kladd.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är en repa, och glaset har väl ett känsligt filter på sig?

Det kan mycket väl ha fastnat något på topsen, men det är inte någon olja eller liknande.

Har iallafall investerat i ett Visible Dust-kit nu, känns tryggare även om det var onödigt dyrt...
 

avslutad111129

Avslutat medlemskap
Ren bildsensor,hur?

Hej,jag har en Nikon D80 och undrar om man är tvungen att skicka kameran till verkstad när det blir smuts på bildsensorn? Om inte hur bör man gå till väga på bästa vis? Och hur vet man om det blev bra kan man fota mot en vit yta för att Upptäcka damm eller smuts?MVH:Mike
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Sök på fotosidan, det finns massor med trådar om hur man gör ren sensorn själv, söktermen sensorrengöring borde göra susen. Jag har gjort det massor med gånger på min Canon 20D, inga som helst problem.
 
ANNONS