Annons

!000 Fps i en kompakt...

Produkter
(logga in för att koppla)

snowbear

Aktiv medlem
först vet ej vart jag ska placera denna tråd nån trevlig moderator tar nog hand om det.

Nu finns det ett par kameror som klara att filma i upp till 1000 fps TUSEN helt galet för en kompakt kamera ja väldigt lågupplöst och samma kompaktkamera kan ofta ta en 60bilder per sekund runt 6-9mp detta är ju galet bra ! varför finns inte detta i våra systemare som måste ha avsevärt mycket bättre processor och kunna ta 60 bilder i sekunden med en upplösning på en 10mp i alla fall varför har de bästa system kamerorna en 10-11 fps när en lite kompakt klara det mångdubbla?
 

Tähtelä

Aktiv medlem
du blandar ihop begreppen .. 10-11 fps är med spegelreflexkameror, dvs det är mekanik som måste flyta spegeln vid varje bildtagning och iomed det tycker jag 10-11 fps är riktigt grymt bra.
Film funktionen är något helt annat och dagens systemare fångar nog runt 25bilder/s (tror det iaf, har ej kollat upp fakta).

Men visst 1000fps filmfunktion med en kompakt låter bra..tveksam till resultatet dock innan jag sett bildbevis.
 

paco

Aktiv medlem
De filmer jag sett från Casios kompakter med 600b/s är knappt användbara för Youtube. Halv VGA-upplösning eller nåt sånt.
 

Anders Östberg

Guest
Lite tillspetsat så har jag mer användning av 10 b/s full upplösning och full kvalitet framför 1000 b/s av småbilder i skräpkvalitet. :)

Men det blir förstås användbart så småningom, tekniken går framåt.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Allt beror på vad man skall ha bilderna till. Jag har alltid en Casio i fickan vilken kan spurta på med 1000 fps - och i vassa sammanhang är hastighet viktigare än upplösning.

Nedan en liten film ifrån verkligheten med 1000 fps, det blir mycket bättre om man går ner till 210 eller 420 fps, men det går faktist använda 1000 fps till vissa saker där man vill veta något speciellt.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3550196959/

och ett litet 210 fps exempel bara för att visa på skillanden:

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3551514716/in/set-72157618475849761/

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3551227393/in/set-72157618475849761/

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3607686140/in/set-72157618475849761/
 

Fogel70

Aktiv medlem
Spegelreflexkamereror begränsas som sagt av att spegelmekaniken ska fällas up och ner mellan varje bild.

Nu när det börjar komma spegellösa systemkameror kommer dock snart den låga seriebildshastigheten vara åtgärdad. Om några år har vi säkert systemkameror med seriebildskapacitet på 25-100 bps i full/hög kvalitet. (Tex 25 bps i 20MP eller 100 bps i 5MP).
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ja, eller viktigare - med bra binning så att man kan få ljuset att räcka vettigt. 640x480 eller mindre upplösning räcker strålande, men man behöver väldigt mycket ljus när skall upp i hastighet och då vore det ju kul att kunna utnyttja den stora sensorytan till att förbättra ljuskänsligheten så att man kan köra 2000-5000 fps utan extremt mycket ljus. Jag längtar redan då jag har idéer på vad man kunde använda det till...
 

snowbear

Aktiv medlem
Jag sade bara 1000 fps som exempel för det är extremast sen som nämnt ovan finns det ju 120, 210 och 400 nånting! (kan inte siffrorna i huvet) och då får du "bättre upplösning"

och till er som sa det är skit kvalité absolut men då du har en processor ur en D3s så kan du säkert fota med full upplösning och fin jpg kvalité. sen är det ju inte ett måste att använda om kvliten skulle bli lidande backa ner till 11 fps igen då du ska ha 100% kvalité.

[edit]


@Tähtelä, du slog huvudet på spiken hade helt glömt bort spegeln !! (lite pinsamt;)
men det finns ju spegellösa dito.

men tekniken finns för filming iaf kom igen nu öka lite.
 

C-nord

Aktiv medlem
Köpte en casio fc-100 för nån vecka sen som komplement till systemaren, höghastighetsfilmningen är skitkul, 210 och 420 fps läget är väldigt användbart om man tycker sånt är kul dock så kräver det massor med ljus, 1000 fps läget ger väldigt låg upplösning och kräver enormt med ljus hehe.

Har använt den till att filma hunden när han "jobbar" och det är riktigt kul att titta på vad som verkligen händer när han springer osv sen kan man latja hemma på diskbänken med vatten osv... blir aldrig tråkigt ;-)

Som stillbildskamera är utmärker den sig nog inte särskilt mycket men den är liiite smidigare än d300 när man bara vill ha bilder å inget större krav på kvalité.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag håller med om den recentionen av Casion, men den är klart bättre än mobilkameran så därför har jag den alltid med mig i fickan och visst har den gett en och annan bra bild - samt givetvis, mycket bra att ha på jobbet om man vill dokumentera något och i de fallen så duger upplösningen och bildkvallitén utmärkt även om det finns kompakter med bättre bildkvallité - allt beror på vad man jämnför med, klart att en FF systemkamera med fin optik ger bättre bilder, men man kan ju inte ha den med sig jämnt...

På begärna så tog jag en bild på slutaren på 5D MkII också, orkade inte fixa ljuset så bruset bjuder jag på! :)

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4258520941/in/set-72157618475849761/
 

snowbear

Aktiv medlem
Jag håller med om den recentionen av Casion, men den är klart bättre än mobilkameran så därför har jag den alltid med mig i fickan och visst har den gett en och annan bra bild - samt givetvis, mycket bra att ha på jobbet om man vill dokumentera något och i de fallen så duger upplösningen och bildkvallitén utmärkt även om det finns kompakter med bättre bildkvallité - allt beror på vad man jämnför med, klart att en FF systemkamera med fin optik ger bättre bilder, men man kan ju inte ha den med sig jämnt...

På begärna så tog jag en bild på slutaren på 5D MkII också, orkade inte fixa ljuset så bruset bjuder jag på! :)

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4258520941/in/set-72157618475849761/
trevligt finns det nån FS grupp på flikr ? är helt ny där har inte hunnit kolla annars måste det ju fixas =)

[edit]
DÖÖÖ sökte och det fans borde sökt innan jag frågade kanske ;)
 

paco

Aktiv medlem
Spegeln är knappast det som hindrar. Spegeln i en 5DmkII rör sig inte när den kör 30b/s. Den klarar ändå nästan fyra bilder i sekunden i 21MP (med eller utan spegel), så ännu snabbare tider är säker möjligt i mindre upplösning i filmläget/liveview. Man har bara inte utvecklat det.
 

snowbear

Aktiv medlem
Spegeln är knappast det som hindrar. Spegeln i en 5DmkII rör sig inte när den kör 30b/s. Den klarar ändå nästan fyra bilder i sekunden i 21MP (med eller utan spegel), så ännu snabbare tider är säker möjligt i mindre upplösning i filmläget/liveview. Man har bara inte utvecklat det.
exakt så till min original fråga VARFÖR? om det endast är en fråga om programvaran och inte hårdvaran så tycker jag bara dom är lata och snåla fabrikanterna.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad har proffs med 1000 fps med att göra? Proffs har kontroll mer kontroll än så 10 fps är nästan tom i överkant
De som tycker att det är kul att sortera ut den bästa bilden utav tusentals nästintill likadana och debiterar kunden för det är ju knappast rimligt!

Enda jag kan tänka mig som har nytta av kapaciteten är om man vill fånga något väsentligt. Typ Hi speed velocity vid vetenskapliga tester på ex, pistolkula, nåt som ska sprängas etc.

Tycker själv det ör tidskrävande när jag fotograferar 6 fps i typ 5 sek för stt sedan sorta ut vilken bild som har bäst kvalité, skärpa etc. Bara det tycker jag är jobbigt.

Sen sätter minnesbufferten och minneskortshastigeten begränsningarna rätt snabbt. Min 50D klarar inte många sek innan den måste dra ner på taknten pga filstorleken.

/Stefan
 

snowbear

Aktiv medlem
Vad har proffs med 1000 fps med att göra? Proffs har kontroll mer kontroll än så 10 fps är nästan tom i överkant
De som tycker att det är kul att sortera ut den bästa bilden utav tusentals nästintill likadana och debiterar kunden för det är ju knappast rimligt!

Enda jag kan tänka mig som har nytta av kapaciteten är om man vill fånga något väsentligt. Typ Hi speed velocity vid vetenskapliga tester på ex, pistolkula, nåt som ska sprängas etc.

Tycker själv det ör tidskrävande när jag fotograferar 6 fps i typ 5 sek för stt sedan sorta ut vilken bild som har bäst kvalité, skärpa etc. Bara det tycker jag är jobbigt.

Sen sätter minnesbufferten och minneskortshastigeten begränsningarna rätt snabbt. Min 50D klarar inte många sek innan den måste dra ner på taknten pga filstorleken.

/Stefan
Ingen skulle tvinga dig att använda funktionen !
Och bara för att du inte behöver det tror jag säkert en del andra "proffs" vill ha det.
sen var 1000fps mer i filmande och typ 60fps i foto läget nå jag tog i exemplet.
 

KGS

Aktiv medlem
exakt så till min original fråga VARFÖR? om det endast är en fråga om programvaran och inte hårdvaran så tycker jag bara dom är lata och snåla fabrikanterna.
De ger oss en liten bit i taget, så vi "måste" uppgradera vart o vartannat år, tänk om de givit oss allt på en gång?
 

janke

Aktiv medlem
bra kamera

jag har da aldrig haft sa kul med foto sen jag skaffade casi fxh20 .filma i hd eller hoghastighetsfilmning 20 ganger zoom ...jag har en nikon d40 denna 10 mrgapixlare tar fankinimej battre foton lite mera brus men inget man marker om man inte forstorar upp fotot...enda nackdelen ar uppstarten med en typ nikon d40 kan man ta foto direkt casion bor ha ett par sekunder pa sig............................
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ja det är ett bra komplement till en DLSR med en kompakt och att man kan HS-filma är ju en klar bonus - bilderna blir som de blir, men det duger gott dokuentärt iaf.
 
ANNONS