Annons

jobb hos mäklarfotoföretag

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Nu är vi halvvägs där :) Men det blir fortfarande inte bra med övergången trädgrenar - himmel. Se bild.
Det ser ju inte riktigt naturligt ut om man säger så.
Man kan vara betydligt tuffare med Color Range (Fuzzyness) för att undvika vitt "fnas" runt träd o dyl. Blöder markeringen in för mycket är det en enkel match att ta bort det med med lagermasken. Det ser dock inte ut som att du lagt himlen i multiplicera-läge.
 

lamotte

Aktiv medlem
Man kan vara betydligt tuffare med Color Range (Fuzzyness) för att undvika vitt "fnas" runt träd o dyl. Blöder markeringen in för mycket är det en enkel match att ta bort det med med lagermasken. Det ser dock inte ut som att du lagt himlen i multiplicera-läge.
Tack, det blev mycket bättre. Dock är jag inte helt nöjd än men det krävs kanske lite träning.
 

iBoat

Aktiv medlem
Tack, det blev mycket bättre. Dock är jag inte helt nöjd än men det krävs kanske lite träning.
Att få himlen att lägga sig fint bakom träd och annat är ganska enkelt (när man lärt sig tekniken) det svåra kan vara att få himlen att passa in färgmässigt. En knallblå himmel fungerar inte i en disig bild t.ex. Man kan behöva öka färgmättnaden och kontrasten i huvudmotivet för att få det bättre.

Ett snabbt och enkelt sätt att rädda en ful övergång mellan horisont och himmel är att lägga en övertoning längst ned i himlen. Övertoningen ska i så fall gå från vitt till transparent.
 
Senast ändrad:

Przemek

Aktiv medlem
Tack, det blev mycket bättre. Dock är jag inte helt nöjd än men det krävs kanske lite träning.
Kör hårt med fuzzyness, 150-200 brukar funka fint. Sedan paste into, blandningsläge multiplicera.
Testa nu att leka med kurvor på lagermasken! Ctrl+M (på PC) och dra hela kurvan uppåt eller nedåt.
Ju mer du drar kurvan uppåt desto mera "fina" detaljer kommer "igenom" himlen, t.ex. finare grenar.
Är det ljusa/vita tak på huset eller andra ljusa detaljer som inte ska "täckas" av himlen så får man börja med att grovmaska med polygonal lasso så att himlen inte "kommer in" på områden som ska förbli orörda.
 

Splanky

Aktiv medlem
Lustigt, precis när jag läser detta ringer en mäklare om plåtning om ett par dar och är orolig för gråvädret :)
No problems sa jag, desto bättre interiörbilder :)
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Blå himmel på bilderna

Själv använder jag "darken" istället för "multiply" när det kommer till blandningsläget på lagermasken, sen försöker jag se till att ta en ganska ljus himmelsbild (justerar opaciteten ev oxå). Beroende på bilder, men det blir oftast väldigt lite man behöver maska bort.
Vill inte få för mycket HDR känsla över bilderna (så att man ser att dom är manipulerade), då kan kunden lätt tro att man förvanskligar ALLA bilder och då kan bliderna lätt mista lite trovärdighet.

Lycka till....

Micke
 

Lena W

Aktiv medlem
För det mesta gör jag denna korrigering i Capture NX2. Där jag jag olika blåhimmelfilter som jag lägger på tillsammans med en kontrollpunkt. Klickar således först i den utfrätta himlen för att sedan applicera lämpligt filter. Då påverkas enbart det vita och man slipper smådutta.

När det gäller mäklarbilder, har man inte all tid i världen, utan man måste rationalisera. Och här är en variant av det...
 
Arbetar åt Diakrit och tycker det fungerar ganska bra. Har kört fem inbokningar på en och samma dag. Då fotograferar man bara och korrigerar lite vitbalans osv, sedan har de andra som redigerar. Kan säga att de är väldigt duktiga redigerare...


Fotograferingen ska ta 45-75 minuter beroende på storlek. Ibland så överskrider jag denna tid beroende på hur mycket arbete objektet krävs. Vill hellre att kunden och säljaren blir nöjda än att få en liten rast mellan nästa objekt.

De söker fotografer i Västerås och Eskilstuna, om det är någon som är intresserad så kan ni kontakta mig ;)
 
Senast ändrad:

Lena W

Aktiv medlem
Ja, några enstaka gånger har jag också lyckats fota en lägenhet på 45 minuter, men då har jag fått vara ensam utan varken mäklare, stylister eller lägenhetsinnehavare.

De senaste veckorna har jag haft riktig otur...

Direkt efter påskhelgen - då alla varit lediga i fyra dagar - borde väl alla ha haft tid att iordningsställa sin bostad, men vad händer... Första bilden jag tog - gästtoaletten - kunde jag fota efter först en halvtimme. Jag var tvungen att rensa bort allt bråte först; lösa tops, kajalpennevässare, väl använda tandborstar och muggar, bomull och annat krafs som störde bilden. Och sedan tillbaka med allt igen...

Hela lägenheten var i uppror, så jag kunde inte fota hela rum, utan detaljbilder enbart. När jag talade om att de skulle rensa i serveringsgången, vände damen på klacken bara, och sa jaha och det fick jag göra själv sedan i alla fall. Hon lyfte inte ett finger. Sedan hade hon mage att klaga över att det tog tid... I vägen gick hon också för kameran, så hon kom med på bilden och kommentaren var ett surt: " ja, du får väl säga till då, när du tar kortet".

Häromdagen, en annan lägenhet, stylad med stylisten kvar i lägenheten. Tänkte att detta går väl bra... Så snart jag ställde upp kameran, sprang hon i vägen och började flytta småsaker som att justera läget på en ljushållare tre cm åt höger och hela tiden fråga om det är bättre så här eller så där. Så snart jag försökte luras, att först ställa kameran på ett ställe för att sedan snabbt flytta den till ett annat rum, rusade hon kvickt iväg åt mitt håll och jag kände att detta kommer att ta tre timmar.

Är det inte underligt att en del människor inte har respekt för andra människors tid. Att ta tid från andra utan att över huvudtaget fråga ifall man har ytterligare ett möte inbokat och i så fall vilken tid? Eller är det bara jag som tycker att det är galet?

Och ni som trycker in en fem, sex fotograferingar per dag, struntar ni i hur det ser ut och bara fotar som det är?

Stylisten som jag träffade, sade att hon gillade att jag inte bara rusade runt och fotade samma rum från enbart varje hörn utan tänkte igenom lite annorlunda vinklar. Är det så ni snabba gör? Fotar utan stativ från rummets fyra hörn, plockar inte bort något, struntar i om mackan liggar framme på diskbänken utan fotar på ändå utan att bry sig om hur det ser ut?

Jag kan säga att mina mäklare skulle inte godta sådant slutresultat. Den minsta prick ska bort; en gång fick jag klona bort en matta för att den inte gjorde något för rummet. En matta! Försöker jag rationalisera och hoppa över en vinkel, får jag som ett brev på posten ett telefonsamtal som frågar om jag inte fotade i just den vinkel som jag hoppade över. Mina mäklare vill ha allt. För de vill att kunden ska kunna välja ut det bästa och då måste allt vara med.

Är jag ensam om att vara tvungen att rensa, putsa, städa och flytta möbler, eller finns det fler därute?
 

Splanky

Aktiv medlem
Har faktiskt aldrig (peppar peppar) haft sådana problem.
Igår slogs jag däremot bl.a. med ett kök helt inklädd i mörk furu samt gamla teakdörar på skåpluckorna samt starkt solsken ute. :-/ (Fast miljöbilderna blev fina)
Men städat och iordning var det. Jag har satt ihop ett papper (att tänka på) till mäklarna som de skickar till objektägarna innan och dessutom brukar de flesta mäklare ha med sig fruktfat samt blombuketter.
Bilar och fordon brukar inte heller vara problem att få bort. Grannar brukar också vara bussiga och låta mig plåta från deras altaner eller balkonger.
Nu plåtar jag nästan alltid villor (igår hade villan över tio rum + bi-utrymmen) och en lägenhet antar jag är behändigare.

Måste säga att Gaffling är en helt underbar funktion på kameran som jag alltid använder.
Liksom Nikons CLS-system.
 

Lena W

Aktiv medlem
Jag har satt ihop ett papper (att tänka på) till mäklarna som de skickar till objektägarna innan och dessutom brukar de flesta mäklare ha med sig fruktfat samt blombuketter.

Ja, jag hade en gång i tiden ett blad "Inför fotograferingen" men de mäklare jag arbetade för då, vågade inte dela ut det. Jag kanske ska damma av den igen...
 

Przemek

Aktiv medlem
Någonstans finns det väl en gräns då man som fotograf tänker: nä, jag fotar inte detta förrän det är städat, ringer upp mäklaren och ber honom/henne komma och titta själv. Situationen kan väl jämföras med att det ser ut så inför visningen och de första spekulanterna kommer inom 20 minuter. Har man som fotograf flera jobb bokade efter varandra blir det samma tidspress för fotografen som för mäklaren att städa undan snabbt så att det ser ok ut...

Mina mäklare skickar ut ett blad angående städning mm som jag skrivit ihop själv, verkar funka för det mesta, dock ej alltid och ibland får jag lägga ner 20 min på att fixa i ordning saker tyvärr. Ingår väl i dessa jobb att vara beredd på att fixa till lite och som tur är har jag bara stött på några enstaka extremfall.

Jag tror det är viktigt att prata med mäklarna om vikten av att det är snyggt när fotografen kommer och att mäklarna pushar för detta när de pratar med säljarna innan. Nu för tiden är det bilderna som säljer visningar och säljarna bör i högsta grad vara medvetna om detta.
 

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag som också fotar åt diakrit klarar mig oftast under 1 timma på en lgh, mellan 30 min och 60 min tar det. Och då struntar jag verkligen inte i hur det ser ut! Jag är mycket petig med detaljer och får ofta flytta möbler och andra saker som stör eller står i vägen. Jag har stött på extremfall där det verkligen sett ut som bombnedslag och dammråttor på golven och saker överallt, men oftast är det välstädat och jag behöver bara plocka bort eller ställa fram saker för det estetiska skälet. Jag har många bokningar varje dag och jag tycker man får in en bra rutin. Fota badrum först, sen in där med ALLT som ska ur vägen. Det går rätt fort.. Säljarna har fått anvisning på papper innan fotografering med tydliga punkter och de brukar följa detta.

LenaW - det känns som brist av respekt tycker jag både för dig och för ditt jobb. Var tydlig och sätt både mäklare och säljare i arbete om det ser ut som skit. Är du själv, så ställ in och säg att detta inte går att fota. Du är inge städare. En säljare frågade när jag kom till hans bombnedslag "ska du hjälpa till at ta undan ockå" Ehhh.. nej jag är fotograf! Tar det lång tid så ta extra betalt då kanske mäklaren blir mer uppmärksam viken av att dela ut ditt papper inför fotograferingen. Det är ju jätteviktigt och det är ju mäklarens fel om han struntar i detta. Säljaren har ju ingen aning om hur det går till oftast. Och den där stylisten som sprang fram o tillbaka, be henne att gå ut om hon stör! Visa att det är du som är fotograf och det är du som bestämmer vid fotograferandet. Hon har ju redan gjort sitt jobb.

Och ja, jag tar alltid extra bilder än vad de beställt om de vill ha fler från olika vinklar. Även mer konstnärliga detaljbilder. Men fotar man varje dag flera gånger om dagen så ser man ju oftast vinklarna direkt när man kommer in i dörren och inställningarna på kameran lär man sig ju ganska fort bara man ser hur ljust mörkt det är utan att ta en massa testfoton. Då går det ju snabbt att fotografera, den mesta tiden är då att plocka undan saker och fixa till lite. Själva fotograferandet tar ju inte så lång tid nr man är rutinerad.
 

lumor_

Aktiv medlem
Ja, några enstaka gånger har jag också lyckats fota en lägenhet på 45 minuter, men då har jag fått vara ensam utan varken mäklare, stylister eller lägenhetsinnehavare.

De senaste veckorna har jag haft riktig otur...

Direkt efter påskhelgen - då alla varit lediga i fyra dagar - borde väl alla ha haft tid att iordningsställa sin bostad, men vad händer... Första bilden jag tog - gästtoaletten - kunde jag fota efter först en halvtimme. Jag var tvungen att rensa bort allt bråte först; lösa tops, kajalpennevässare, väl använda tandborstar och muggar, bomull och annat krafs som störde bilden. Och sedan tillbaka med allt igen...

Hela lägenheten var i uppror, så jag kunde inte fota hela rum, utan detaljbilder enbart. När jag talade om att de skulle rensa i serveringsgången, vände damen på klacken bara, och sa jaha och det fick jag göra själv sedan i alla fall. Hon lyfte inte ett finger. Sedan hade hon mage att klaga över att det tog tid... I vägen gick hon också för kameran, så hon kom med på bilden och kommentaren var ett surt: " ja, du får väl säga till då, när du tar kortet".

Häromdagen, en annan lägenhet, stylad med stylisten kvar i lägenheten. Tänkte att detta går väl bra... Så snart jag ställde upp kameran, sprang hon i vägen och började flytta småsaker som att justera läget på en ljushållare tre cm åt höger och hela tiden fråga om det är bättre så här eller så där. Så snart jag försökte luras, att först ställa kameran på ett ställe för att sedan snabbt flytta den till ett annat rum, rusade hon kvickt iväg åt mitt håll och jag kände att detta kommer att ta tre timmar.

Är det inte underligt att en del människor inte har respekt för andra människors tid. Att ta tid från andra utan att över huvudtaget fråga ifall man har ytterligare ett möte inbokat och i så fall vilken tid? Eller är det bara jag som tycker att det är galet?

Och ni som trycker in en fem, sex fotograferingar per dag, struntar ni i hur det ser ut och bara fotar som det är?

Stylisten som jag träffade, sade att hon gillade att jag inte bara rusade runt och fotade samma rum från enbart varje hörn utan tänkte igenom lite annorlunda vinklar. Är det så ni snabba gör? Fotar utan stativ från rummets fyra hörn, plockar inte bort något, struntar i om mackan liggar framme på diskbänken utan fotar på ändå utan att bry sig om hur det ser ut?

Jag kan säga att mina mäklare skulle inte godta sådant slutresultat. Den minsta prick ska bort; en gång fick jag klona bort en matta för att den inte gjorde något för rummet. En matta! Försöker jag rationalisera och hoppa över en vinkel, får jag som ett brev på posten ett telefonsamtal som frågar om jag inte fotade i just den vinkel som jag hoppade över. Mina mäklare vill ha allt. För de vill att kunden ska kunna välja ut det bästa och då måste allt vara med.

Är jag ensam om att vara tvungen att rensa, putsa, städa och flytta möbler, eller finns det fler därute?
Trist att höra om din otur, känner igen mig till viss del.

Jag tror att dina villkor är ganska extrema vad gäller detaljer, antal vinklar och perfektion vad gäller wb mm. Sådant kan ju vara svårt att ändra på när mäklarna blivit vana vid vad du gör för dem.
Jag tycker att det är lite fräckt av dem att inte ha förtroende för din proffession som fotograf att välja de vinklar som gör sig bäst på bild, den näst bästa drar ju bara ner intrycket av rummet och gör bilderna mindre säljande. Urval av bilder tycker jag också hör till fotografens uppgifter och ju mer rutin man får desto lättare är det ju att utesluta bilder redan innan de är tagna, jag hade i alla fall fler extrabilder i början. Min mäklare skulle inte ha tid att sitta och kolla igenom 40 bilder från varje objekt, det är sådant de betalar mig för.
Jag brukar ta en vinkel från varje rum ifall det inte är något alldeles extra, samt två vinklar från vardagsum och kök. Någon gång ibland undrar säljaren om jag inte kan ta ytterligare en vinkel för att visa upp något de är nöjda över och då gör jag självklart det.
Putsa och städa har jag aldrig behövt göra men gjort lite grann ändå någon gång när jag själv tyckt att det krävts för att jag ska kunna stå för bilden. Flytta möbler och småsaker är det som tar mest tid och det skiljer ju väldigt mycket från objekt till objekt. Hemma hos äldre som inte orkar hjälpa till och ofta har enorma mängder med prydnadsföremål är det svårast. Mäklarna har ju varit på plats innan så de har förståelse för att bilderna från dessa hem inte blir lika cleana som de från modernt minimalistiskt stylade hem. I de allra flesta objekt är det inga problem eftersom mäklarna är rätt bra på att förmedla till säljarna hur det ska se ut. Det finns alltid några småsaker kvar att greja men helheten brukar vara klart godkänt.
Tror att jag haft tur som hamnat på samma våglängd med mäklarna från början och att det varit lite lättare för mig här i Umeå att själv sätta standarden än på en ort där det är hårdare konkurrens (i de flesta mäklarkontoren här i stan gör mäklarna fortfarande fotograferingen själva). Å andra sidan ser man ju en hel del ganska kassa bostadsbilder tagna av "fotografer" och bildbehandlade av något förmedlingsföretag. Inte konstigt att kvaliteten blir lidande när de försämrar villkoren, de bättre fotograferna har ju större möjligheter att välja sitt sätt att jobba.

Hur upplever du feedback från säljare och mäklare i stort? Du säger att de klagar ibland på detaljer men de borde väl vara väldigt nöjda med slutresultatet i de flesta fall? Du verkar ju vara mycket noggrann och kompetent, samt göra långt mycket mer än vad som vanligtvis krävs. Kanske är det dags att antyda att du är den bästa mäklarna på din ort kan hitta och att du lätt kan hitta en samarbetspartner som ger mindre stränga villkor? Du behöver ju inte säga något om att du verkligen tänkt söka dig någon annanstans eller ens mena något sådant, bara så ett mycket litet frö av oro hos dem som gör att de uppskattar dig mer, blir mindre benägna att gnälla och mer benägna att smöra.

Det låter som en bra idé att återuppta utdelandet av foldern "före fotograferingen", om mäklarna inte vågade dela ut den kanske du ska se över formuleringarna lite och trycka på punker som t ex att alla inblandade vinner på att bilderna blir riktigt bra och att det är ett samarbete där säljarens del är att göra grovjobbet i undanplockningen men att du självfallet bidrar med din kompetens vad gäller detaljer och sådant som du av erfarenhet vet ser bättre ut på bild. Foldern kan bli ett led i att även du ska kunna ställa krav, inte bara mäklarna. Nästa steg kan vara att ändra prismodell så att extrabilder eller extensiv retusch visar sig på fakturan, antingen får du mer betalt eller slipper merarbetet. (Tar du förresten fast pris per uppdrag nu?).
 

Splanky

Aktiv medlem
Jag tror att många mäklare har problem med att förklara för kunden vad det innebär att förbereda för plåtningen! Eller så rycker kunden på axlarna och tycker de gjort ett bra jobb med städning/styling. Ett kommunikationsproblem ivartfall.

När jag skrev ihop "instruktioner" inför visningsfotograferingen tog jag även upp rengörningsmedel mm som passar till specifika ändamål.
Allt för att göra det hela så tydligt och enkelt som möjligt.

Mäklaren jag jobbade med igår var helt suverän när det gällde att gå före och förbereda.
Liksom familjen som städat exemplariskt. Sådant är kul!
 

Lena W

Aktiv medlem
Ja, jag tror också att många inte förstår vad som ingår i fotografens arbete. Jag fotade en lägenhet en gång som ingen bodde i. Däremot var den möblerad med gamla tråkiga möbler som innehavaren inte ville ha kvar på sitt nya ställe. När hon sedan fick se bilderna tyckte hon de inte var bra, för det fanns inga blommor på borden och "kan inte fotografen flytta på borden och annat så det inte syns?".

Då hade jag kånkat bort en tjock-TV med tillhörande video och tagit bort det mesta som störde, men hon var av den bestämda upfattningen att jag skulle haft med mig rekvisita och fixat till lägenheten samtidigt som den fotades. Kunden hade vägrat en styling av professionella stylister och trodde att jag skulle göra det gratis...

Underligt, va...
 

snap01

Aktiv medlem
Ja, några enstaka gånger har jag också lyckats fota en lägenhet på 45 minuter, men då har jag fått vara ensam utan varken mäklare, stylister eller lägenhetsinnehavare.

De senaste veckorna har jag haft riktig otur...

Direkt efter påskhelgen - då alla varit lediga i fyra dagar - borde väl alla ha haft tid att iordningsställa sin bostad, men vad händer... Första bilden jag tog - gästtoaletten - kunde jag fota efter först en halvtimme. Jag var tvungen att rensa bort allt bråte först; lösa tops, kajalpennevässare, väl använda tandborstar och muggar, bomull och annat krafs som störde bilden. Och sedan tillbaka med allt igen...

Hela lägenheten var i uppror, så jag kunde inte fota hela rum, utan detaljbilder enbart. När jag talade om att de skulle rensa i serveringsgången, vände damen på klacken bara, och sa jaha och det fick jag göra själv sedan i alla fall. Hon lyfte inte ett finger. Sedan hade hon mage att klaga över att det tog tid... I vägen gick hon också för kameran, så hon kom med på bilden och kommentaren var ett surt: " ja, du får väl säga till då, när du tar kortet".

Häromdagen, en annan lägenhet, stylad med stylisten kvar i lägenheten. Tänkte att detta går väl bra... Så snart jag ställde upp kameran, sprang hon i vägen och började flytta småsaker som att justera läget på en ljushållare tre cm åt höger och hela tiden fråga om det är bättre så här eller så där. Så snart jag försökte luras, att först ställa kameran på ett ställe för att sedan snabbt flytta den till ett annat rum, rusade hon kvickt iväg åt mitt håll och jag kände att detta kommer att ta tre timmar.

Är det inte underligt att en del människor inte har respekt för andra människors tid. Att ta tid från andra utan att över huvudtaget fråga ifall man har ytterligare ett möte inbokat och i så fall vilken tid? Eller är det bara jag som tycker att det är galet?

Och ni som trycker in en fem, sex fotograferingar per dag, struntar ni i hur det ser ut och bara fotar som det är?

Stylisten som jag träffade, sade att hon gillade att jag inte bara rusade runt och fotade samma rum från enbart varje hörn utan tänkte igenom lite annorlunda vinklar. Är det så ni snabba gör? Fotar utan stativ från rummets fyra hörn, plockar inte bort något, struntar i om mackan liggar framme på diskbänken utan fotar på ändå utan att bry sig om hur det ser ut?

Jag kan säga att mina mäklare skulle inte godta sådant slutresultat. Den minsta prick ska bort; en gång fick jag klona bort en matta för att den inte gjorde något för rummet. En matta! Försöker jag rationalisera och hoppa över en vinkel, får jag som ett brev på posten ett telefonsamtal som frågar om jag inte fotade i just den vinkel som jag hoppade över. Mina mäklare vill ha allt. För de vill att kunden ska kunna välja ut det bästa och då måste allt vara med.

Är jag ensam om att vara tvungen att rensa, putsa, städa och flytta möbler, eller finns det fler därute?


Det känns lite som att en del av dina mäklare inte når helt fram i kontakten med sina kunder. Visst får man plocka o flytta något från dom flesta jobben men det brukar vara bra rensat. Att flytta en soffa eller annan möbel för att öppna upp ett rum är inget större problem. Dom jag jobbar med är noga med att säga till kunden att köket/badrummet ska vara rensat men visst händer det ibland att det inte är så.

För det mesta så är kunderna oerhört medvetna om att stylade hem ger mer så överlag är det ok. Självfallet har jag kommit till hem som sett ut som f-n men det tillhör undantagen. Jag har nästan jämnt 4-6 jobb varje måndag/tisdag o det är stressigt men man får rutin även för krisfallen. Självfallet så är mina köksbänkar,badrum,övriga rum rensade från bråte (när jag tar bilden), om jag kommer till en (kris) plåtning så brukar jag börja med ett rum o sedan skyffla in all bråte där för om du ska flytta samma saker fram o tillbaks så tar det bara en massa tid.
Men det slår aldrig oftast så kommer en kris plåtning just den dan man har 6 jobb o då kan tidtabellen spricka o då är det bara att ringa till kunden efter på en gång o säga att man tyvärr blir lite sen, Oftast så kan man köra in tiden för kommer man till ett cleant hem så går det att jobba in förseningen.
 

Lena W

Aktiv medlem
Hej igen!

Nu har jag fotat en stor femrummare på under en och en halv timme. Tänk vad det kan gå fort när man får låna nyckeln och jobba ensam :)

Jag kommer lägga upp dessa bilder - alla - så får ni se om det är så att jag är övernitisk. Det är många vinklar och vrår...

//L
 

Lena W

Aktiv medlem
Ja - jag brukar kräva att de själva skyfflar ut allt i trapphuset som inte ska synas på bild, men i det fall jag tog upp här ovan, där var det så illa att alla sov på madrasser på golvet, inga av "sängarna" var bäddade, kläder hängde i rader på hjulförsedda hänganordningar eller var slängda i högar på golven, strykbrädor och strykjärn framme och allt huller om buller och borden belamrade med nycklar, mobiltelefoner, block, pennor och allsköns elände.

Man tycker så synd om mäklarna; hur kommer det se ut på visningen?
 
ANNONS