Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Helmetrock

Aktiv medlem
För att få bort smutsen på sensorn lär väl en check&clean räcka, men de andra sakerna vore väl inte fel att få kontrollerade också! Iallafall om det inte är stor prisskillnad? Det kan ju vara något lurt med AF i din kamera. En Check&clean behövs definitivt, men det visste du nog redan :)

En 400D, och alla andra Canon också, saknar fokusmotor i huset. Däremot är det kamerahuset som styr motorn i objektivet, så huset har ju med saken att göra ändå.
 

_Mackan

Medlem
Skit (inte damm) på sensorn!

Hejsan! efter att ha blåst rent sensorn från damm med en blåsbälg, så har det tillkommit något annat skit ifrån den, det sitter som berget och verkar kletigt, testade att röra lite försiktigt på det med en tops, men då smetades det bara ut, någon som har en idé av vad detta kan vara?
ska lägga upp bilder också!
Tack!
 

_Mackan

Medlem
Här kommer bilderna, första är med dammet på, andra bilden är resultatet efter rengöring, där det fortfarande va lite damm kvar, och tredje efter försöket att få bort dammet på bild två, och fjärde är försöket att kanske få loss skiten som satt sig på sensorn, som tydligen va något kletigt!
Någon som har en idé om vad det kan vara?
 

Bilagor

_Mackan

Medlem
okej, men hur kan det komma ifrån blåsbälgen? Det ska väll inte vara någon olja i den?
Vad tror du det kostar att lämna iväg den på en våtrengöring?
Tack!
 

_Mackan

Medlem
någon som har en aning om vad oljan kan komma ifrån?
och vad det kostar att lämna iväg på våtrengöring av sensorn?
tacksam för svar! :)
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Kletet finns i kameran runtom sensorn, du måste därför vara försiktig vid rengöring så att svabben inte kommer åt kletet. Annars blir det som på dina bilder.

Såg att Intervision tar 1500 kr för en "check and clean". Annars finns det rengöringsutrustning med anpassade svabbar och vätskor att köpa om du vill göra det själv, dyrt i inköp men vätskan räcker i evighet.

Ett billigare alternativ är att köpa Isopropanol på apoteket som du kan använda med en vanligt bomulstops, sensorn är faktiskt inte så känslig som många tycks tro. Själv har jag gjort en svabb av ett gammalt kreditkort tillklippt i lagom storlek, änden "klär" jag med linsputspapper som jag sedan fuktar med Isopropanol. Efter att ha bestrukit sensorn med den hemmagjorda svabben, och låtit spriten dunsta, putsar jag bort eventuella rester med en ren mikrofiberduk. De sista dammkornen tar jag sedan bort med en väl urtvättad konstnärspensel.

Helt dammfritt blir det inte, det är nog i praktiken omöjligt att uppnå, det viktiga för mig är att få bort den smuts som är stor nog att synas också vid stora bländare.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
På fotomässor brukar Nikon och Canon ha gratis check&clean i sina montrar!

Har du tid att vänta och så så kan du ju kika in om det skulle komma en till dina trakter!

Att ta 1500 kr för en våtrengöring låter som stöld! Det lär ju knappast vara två timmars jobb och materialet till en rengöring är knappast dyrt heller....
 

cakon

Aktiv medlem
Någon som vet vad som gäller kameror med inbyggd sensorrengöring? Alltså om man kan våtsvabba dem själv. Har för mig att jag läst att man bör undvika att göra det själv men varför? Vad gör verkstäderna som jag inte kan göra? Plockar de bort sensorn eller rengör de på vanligt sätt med allt på plats i kameran? I så fall borde jag väl kunna göra det själv?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det är just den optiska friktionsoljan runt kanten på filterplatorna som gör det besvärligt att rengöra sensorn själv. Det jag såg på exempelbilderna tidigare såg ganska typiskt ut som att en borste använts, och att man dragit borst-stråna lite för långt ner om kanten.

Stråna hämtar upp oljan från sidokanten, och lämnar av den mitt på ytan... :-/

Det är ju inte "sensorn" du rengör, det är filterplattan ovanpå - första lagret med IR/AA som beroende på vilken kamera det gäller antingen ligger i direkt kontakt med sensor, eller svävar i en hållare ett par µm ovanför bottenlagret av filterpaketet. Om hela filterpaketet sitter ihop med sensorytan är det oftast optisk kontaktolja runt kanten, om kameran har ett "anti-damm"-system som ska skaka av damm från ytan är det oftast svart icke-härdande silikon :) som sitter runt filterkanten för att fixera filterskivan i hållaren.

Du vill helst inte ha något av det mitt på skivan... Får du det är det bara våtrengöring som gäller, och detta kräver lite vana - du har antagligen redan "stört" olja/silikon-randen runtom skivan så att den sticker upp över framkantenpå skivan. De små pads som finns med rengöringskiten får då aldrig dras FRÅN kanten MOT mitten av sensorn, då kommer rengöringen antagligen göra mer skada än nytta.

ÄR du tveksam, lämna in den.
 

Lucanus

Aktiv medlem
Jag brukar själv göra ren sensor på min D300. Först dammsuger jag inne i kameran runt sensor med en slang ca 6mm innerdaimeter kopplat till en dammsugare. Man ska vara försiktig och helst inte vidröra sensor med slangen. Sedan gör jag sensor ren med optik-papper fuktad med isopropanol och fastsatt på en bit styv kartong som är lika bred som sensor. Jag drar pappret bara en gång från en kant till andra sida och biter ut pappret. Upprepar 2 till 3 gånger sedan tar jag en bild med på en vitt vägg från ca 10cm avstånd, oändlig fokus och liten bländaröppning (22 eller 32) med ett kortare tele (75 till 135mm). Finns det några dammkorn kvar då tvättar jag en gång till.

För ett tag sedan när jag började fotografera makro med mycket stora förstoringsgrader och långa utdrag med bälg, upptäckte jag en svart prick i mitten på bilden. Först trodde jag att det var vanlig smuts igen men det gick inte bort. Efter närmare undersökning (med stereolupp) kunde jag se att det sitter inte på skyddsglaset på sensor men under glaset. Vid vanlig fotografering syntes ingenting men så fort jag hade bälg eller lång utdrag då var pricken där. Irriterande! Dessvärre hade garantitiden på kameran gått ut. Jag ringde ändå till Scandinavianphoto och berättade om mina bekymmer. De sa att jag skulle lämna kameran på auktoriserad verkstad och om de konstaterar att det kommer från fabriken så kommer garanti att gälla. Lasses kameraservice undersökte min kamera byte ut sensor till nästa dag och det gick verkligen på garanti!
Tummen upp för Scandinavianphoto och Lasses kameraverkstad!!!
 

_Mackan

Medlem
nu har jag varit och köpt Isopropanol, eller Isopropylalkohol som det står på flaskan :p
har suttit och stryckigt lite försiktigt med tops fuktade i det, och det verkar funka bra! nu är det nog bara damm kvar på sensorn, får testa att blåsa lite försiktigt, se om det går bort,
här kommer en före och efter bild!
tack för all hjälp! :)
 

Bilagor

rautio

Aktiv medlem
Håller med.... Hela mystiken bakom sensorrengöring måste vara den bästa businessen någonsin. Dessutom tycker jag att diverse företag inte alltid gör nåt speciellt bra jobb. Egna husen har jag från första början putsat själv och använt vatsvabben vid behov. Har inte lyckats kvadda en enda sensor än :) Det är faktiskt ett jobb som precis vem som hellst med lite stadig hand fixar. JAG VILL DÖDA MYTEN OM DOM ÖVERKÄNSLIGA SENSORERNA! Spara pengarna och putsa själv.
 

naylor83

Aktiv medlem
Håller med.... Hela mystiken bakom sensorrengöring måste vara den bästa businessen någonsin. Dessutom tycker jag att diverse företag inte alltid gör nåt speciellt bra jobb. Egna husen har jag från första början putsat själv och använt vatsvabben vid behov. Har inte lyckats kvadda en enda sensor än :) Det är faktiskt ett jobb som precis vem som hellst med lite stadig hand fixar. JAG VILL DÖDA MYTEN OM DOM ÖVERKÄNSLIGA SENSORERNA! Spara pengarna och putsa själv.
Jag håller med, och har även jag tagit saken i egna händer.

Men jag blir lite fundersam när jag läser detta om olja/fett intill sensorn. Vad är det för olja, och vad fyller den för funktion? Hur långt utanför sensorns kant pratar vi om?

Jag har rengjort min 30D fyra-fem gånger själv och kan inte påstå att jag gjort det med millimeterprecision, men jag har aldrig haft några som helst problem. Tvärtom så har det alltid blivit överraskande rent.
 

Lucanus

Aktiv medlem
Som många skriver och jag själv kan erfara så är det inte så svårt att göra sensor ren. Dock vill jag uppmärksamma på en risk man ska tänka på, ibland kan hamna ett litet sandkorn i kameran, detta kan repa sensor vid rengöringen. Därför är det bra att innan man börjar "tvätta" eller vidröra sensor mekaniskt att försöka få ut så mycket partiklar som möjligt ur kamerahuset. Jag brukar damsuga försiktigt med en smal mjuk slang eller att köra den inbyggda sensorregöringen med kameran vänd så att objektivet är riktad neråtochsmutsen faller ner från sensoren.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
.../snip/...Men jag blir lite fundersam när jag läser detta om olja/fett intill sensorn. Vad är det för olja, och vad fyller den för funktion? Hur långt utanför sensorns kant pratar vi om?../snip/...
Olja / silikonfett / optisk gel används som "klister" för att sätta ihop de olika lagren av plattor i filterpaketet. När skikttjockleken på "klistret" kommer under en viss gräns sitter plattorn stenhårt i varandra, vilket man märker om man t.ex försöker konvertera en kamera till IR genom att plocka av den översta delen av filtren (som är IR / AA / topplager med mikrolinser).

Ibland läggs det på lite för mycket, och då rinner naturligtvis lite ut längs kanten på filterplattan.
 

naylor83

Aktiv medlem
Olja / silikonfett / optisk gel används som "klister" för att sätta ihop de olika lagren av plattor i filterpaketet. När skikttjockleken på "klistret" kommer under en viss gräns sitter plattorn stenhårt i varandra, vilket man märker om man t.ex försöker konvertera en kamera till IR genom att plocka av den översta delen av filtren (som är IR / AA / topplager med mikrolinser).

Ibland läggs det på lite för mycket, och då rinner naturligtvis lite ut längs kanten på filterplattan.
Okej, tack för svaret!
 

qvist70

Ny medlem
Tack för detta inlägg. Har just en sådan oskarp fläck på mina bilder. skall köpa en blås och rengöra.
Jeanette
 
ANNONS