Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag bort mitt "Slim" filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lusnos

Avslutat medlemskap
Har bråkat med objektivet nu i säkert 30 minuter och allt jag har fått är en sjujäkla värk i fingrarna.

Hur gör man? Nej, det går inte med händerna så tips på verktyg mottages mer än gärna! =(

Finns liksom knappt något att greppa i.

/Lusnos
 

Lusnos

Avslutat medlemskap
Ber om ursäkt att jag var så kass på att söka, ska testa lite olika.

Ska kanske påpeka att det är ett CIRKULÄRT filter som snurrar.

TACK!

/Lusnos
 

Lusnos

Avslutat medlemskap
Enda tipset jag hittat som kanske kan funka är att lägga in det i frysen?
Ska jag alltså lägga in ett 10.000:- objektiv i frysen? Känns lite nervöst.

/Lusnos
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Ber om ursäkt att jag var så kass på att söka, ska testa lite olika.

Ska kanske påpeka att det är ett CIRKULÄRT filter som snurrar.
Och på ett sånt filter brukar det funka med en lampsladd av den platta typen som man lägger runt och klämmer ihop för att få den rörliga delen och den fasta att följas åt när man vrider.
 

Lusnos

Avslutat medlemskap
Och på ett sånt filter brukar det funka med en lampsladd av den platta typen som man lägger runt och klämmer ihop för att få den rörliga delen och den fasta att följas åt när man vrider.
Du är underbar!
Det funkade snabbt som tusan, enkelt också..

Synd att man inte frågade här direkt istället för att envisas med fingrarna ; )

TACK!

/Lusnos
 

Tibor

Aktiv medlem
Enda tipset jag hittat som kanske kan funka är att lägga in det i frysen?
Ska jag alltså lägga in ett 10.000:- objektiv i frysen? Känns lite nervöst.

/Lusnos
Ett objektiv för 10 000.- förtjänar ett B+W filter som har ringen av mässing och därför inte fastnar... ;-)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Enda tipset jag hittat som kanske kan funka är att lägga in det i frysen?
Ska jag alltså lägga in ett 10.000:- objektiv i frysen? Känns lite nervöst.

/Lusnos
Jag hoppas du inte tänkt använda ditt objektiv utomhus i vinter, i många delar av vårt land är det en mycket elakare miljö än i din frys. Dessutom klarar förmodligen ett objektiv för 10 000 kr kylan och fukten betydligt bättre än ett för 1000 kr.

Priset på filtret spelar egentligen inte så stor roll så länge B+W är ensamma om att göra ringarna i mässing. Därmed inte sagt att de är ofelbara, jag fick jobba några minuter extra häromkvällen för att få loss mitt B+W pol-filter...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ett objektiv för 10 000.- förtjänar ett B+W filter som har ringen av mässing och därför inte fastnar... ;-)
Nja, fast jag har aldrig varit med om ett filter som har fastnat värre än just ett B+W i mässing. Nu var det bara ett exemplar och jag var inte första ägaren, men det fastnade så fort jag hade det i närheten av gluggen...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Nja, fast jag har aldrig varit med om ett filter som har fastnat värre än just ett B+W i mässing. Nu var det bara ett exemplar och jag var inte första ägaren, men det fastnade så fort jag hade det i närheten av gluggen...
Rent teknologiskt så brukar metaller av samma sort kunna fasta i varann rätt hårt. Medan metaller av olika sort kan glida fint. Men jag gissar att du inte hade mässing på frontringen, så det finns säkert andra skäl till att filter kan fastna.

Petter ...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Rent teknologiskt så brukar metaller av samma sort kunna fasta i varann rätt hårt. Medan metaller av olika sort kan glida fint. Men jag gissar att du inte hade mässing på frontringen, så det finns säkert andra skäl till att filter kan fastna.

Petter ...
Det fastnade både i frontgängan av alu och i ett annat B+W UV-filter. Fast en inte helt okvalificerad gissning är ju att gängan var skadad på ett eller annat sätt.
 
ANNONS