Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är nog lite tungt för privatpersoner att byta för varje generation av proffskameror. Det kom ju ingen 1Ds Mark IV och skillnaden mellan 1D Mark III och 1D Mark IV var inte så stor.

Jag tror att många med 1D Mark IV tar det lite lugnt. Mark IV:an räcker ju långt. Hobbyfotograferna kanske inväntar prissänkningar och proffsen väntar på att leasingen går ut. Det är ju mindre än tre år mellan modellerna.

Jag kommer inte att sälja min 1D Mark IV. Jag tänker komplettera med en 1D X. Tyvärr tycker jag inte mig ha råd med dubbla nya proffshus. Köper hellre objektiv. Kan ju ändå njuta av att de har kan använda samma batteri och är rätt lika i hanteringen. Det får bli 24-70 på 1D X och 70-200 på 1D Mark IV på reportage. På fotbollsmatcher blir det 500/4 på 1D X och 70-200 på 1D Mark IV.
 

Candersson

Aktiv medlem
Följande info fick jag från Canon Sverige:

Gällande distribution så har vi selektiv distribution på EOS-1 modellerna och längre tele optik såsom
EF 300/2,8
EF 400/2,8
EF 500/4
EF 600/4
EF 800/5,6

De butiker som kan sälja dessa är:

Scandinavian Photo (Bankeryd)
Scandinavian Photo (Stockholm)
Scandinavian Photo (Mölndal)
Scandinavian Photo (Malmö)
Cyberphoto
Procenter
Molanders Yrkesfoto
Mattssons Foto & Video
Schönherrs Foto
Hegethorns Foto
Strålins Foto
Goecker
Rajala AB
Japanphoto i Göteborg
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Lite förvånad att Swefo inte är med på listan. Men det kostar ju lite att svara upp mot Canons krav på lagerhållning.
 

AFJ

Aktiv medlem
ta ner ett text edit program och sök på tex 4d och ersätt det med d3s och spara
samma sak kan antagligen göras med 1xd , byt ut mot 5dmk2 och spar
Har du testat detta?

Jag tycker det låter lite väl enkelt. Om man öppnar en RAW-fil i notepad så ser det inte inte helt lättredigerat ut. :)

Möjligen kan det funka med en HEX-editor, men jag tror nog inte att det är så enkelt som att bara ändra en tag.

Men jag gissar bara, någon borde ju veta?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Har du testat detta?

Jag tycker det låter lite väl enkelt. Om man öppnar en RAW-fil i notepad så ser det inte inte helt lättredigerat ut. :)

Möjligen kan det funka med en HEX-editor, men jag tror nog inte att det är så enkelt som att bara ändra en tag.

Men jag gissar bara, någon borde ju veta?
testa här har jag bytt ut texten från 5 mark till en annan i rawfilen som är en 5dmk2 rawfil
med maccens text editor
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har för mig att jag läst på canonrumors.com att det skulle hända spännande saker den sjunde och den sjuttonde. Eller har jag fel? Borde inte Canon få bråttom att presentera 5dmkiii nu när Nikon d800 stormar in?
En efterträdare till 5D Mark II är säkert på väg. Canon är bra på att hålla tätt men tiden talar för det liksom de bilder som tagit på en ny okänd canonkamera under fotografering med objektiv som ännu inte nått marknaden (600/4 och 200-400/4).

Japanska företag planerar 10 år framåt. Men visst händer det att de tar snabba beslut. Exempelvis ändrades 400D från 8MP till 10MP tre veckor före lansering pga hårdnande konkurrens. De hade tänkt att spara 10MP-sensorn till 40D.

Jag tror dock inte att Canon känner sig stressade över D800. Den är väldigt väntad och Canon är säkert långt komna med efterträdaren till 5D Mark II.

Jag har en bestämd känsla av att Canon insett att bildjournalister inte bara vill ha 1D-hus utan att 5D är vad många vill ha. Utvecklingsfolket har varit i Perpignan och suttit ner med bildjournalister. Nya 24/2,8 IS och 28/2,8 IS tror jag är ett resultat av Canons insikt att proffs inte bara vill ha 1D-hus och ljusstarka tunga L-zoomar. Men de är framstressade av naturkatastrofen i Japan och skulle kommit senare. Kanske låg en ny vidvinkelzoom före enligt den ursprungliga planen.

Jag tror inte att de senaste ryktena på canonrumors om två 5D-modeller är helt osannolika. Det är hög tid att bredda fullformatssegmentet. Att göra en mellanupplöst (22MP) mellansnabb (7 bps) och en högupplöst (45MP) som är lika långsam som dagens 5D Mark II vore helt rätt. Då är alla behov tillgodosedda.

Men man ska alltid komma ihåg att många rykten är önsketänkande. De riktiga uppgifterna brukar komma ut, men det är svårt att vilket som är vilket.

Så här ser den nya kameran ut.
 
Senast ändrad:

Dez

Aktiv medlem
Vad som helst bara jag får AF som fungerar. Gjorde ett reklamjobb idag, fotade glasstrutar på stativ, och tack gode gud för live view. Men jag kan inte förstå vad jag ska med mer än 21 mp. Jag tyckte 12 mp var mycket i mk 1.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vad som helst bara jag får AF som fungerar. Gjorde ett reklamjobb idag, fotade glasstrutar på stativ, och tack gode gud för live view. Men jag kan inte förstå vad jag ska med mer än 21 mp. Jag tyckte 12 mp var mycket i mk 1.
Oavsett af-system så är ett fasdetekterande af-system inte optimalt för stillastående motiv. Att använda live view kommer alltid vara säkrast. Och vad är det för fel med det om kameran är på stativ och motivet inte rör på sig.

Men visst håller inte nuvarande af-system i jämförelse med D800. Billiga 7D har ett bättre system och det borde ju vara minimum i nästa 5D.

Det finns många som vill ha maximal upplösning så fler pixlar är inte fel för bröllop, porträtt, produktfoto, landskap mm. Men jag vill främst ha en snabbare kamera.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Men skulle det räcka för att "lura" t ex Camera Raw att kunna öppna och konvertera filen?
tidigare har det gått att lura camera raw,man får göra en sökning och prova att byta ut tex 50d mot 40d när inte 50d fanns med till camera raw, det finns en gammal tråd på dpreview i ämnet.
PS Joakim som håller på med raw data kan säkert ge dig ett tips hur man enklast förfar
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En knapp märkt "RATE". Behöver man en dedicerad betygsättningsknapp ...?
Det är verkligen en superfunktion. Jag vet ju oftast vilka bilder som sitter och då är det bra att snabbt kunna ge bilden ett betyg. Sen kan man låta program som Photo Mechanic bara läsa in bilderna som fått betyg och slänga resten. Det spar massor av tid och är säkert ett önskemål från proffsen. Funktionen finns i 60D, men inte med egen knapp.

På resa hem från ett fotoreportage är det enkelt att bedöma bilderna på skärmen och så slipper man ödsla tid vid datorn.

Att funktionen fått en egen knapp är toppen. Då går det snabbt att sätta ett betyg och sedan kan man direkt gå tillbaka till att fotografera igen
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Vad som helst bara jag får AF som fungerar. Gjorde ett reklamjobb idag, fotade glasstrutar på stativ, och tack gode gud för live view. Men jag kan inte förstå vad jag ska med mer än 21 mp. Jag tyckte 12 mp var mycket i mk 1.
den dagen du skaffar dig en 5dmk2 så kommer du se skilnaden speciellt om glassen sitter på stativet
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Att funktionen fått en egen knapp är toppen. Då går det snabbt att sätta ett betyg och sedan kan man direkt gå tillbaka till att fotografera igen
Visst är det en vettig funktion.
Kan väl tillägga att det går att åstadkomma en liknande lösning med att skrivskydda de bästa bilderna under själva fotograferingen, för att sedan sortera på just detta.

Det är fullt möjligt att sortera bilder i Photo Mechanic på skrivskyddade bilder.
Genom att trycka på [F3] så får du fram enbart de bilder som är "taggade"/skrivskyddade.

Att kunna använda betygssättning är dock en mer praktiskt lösning i vissa fall.
Så jag tycker att Canon har tänkt rätt här.
 

PMD

Aktiv medlem
Att funktionen fått en egen knapp är toppen. Då går det snabbt att sätta ett betyg och sedan kan man direkt gå tillbaka till att fotografera igen
Jag har uppenbarligen ännu inte blivit av med vanorna från filmtiden. Så mycket bilder att det blir jobbigt att välja ut de bästa efteråt tar jag aldrig vid ett och samma tillfälle. Jag är nog Martin Agfors fundamentala motsats. :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är fullt möjligt att sortera bilder i Photo Mechanic på skrivskyddade bilder.
Genom att trycka på [F3] så får du fram enbart de bilder som är "taggade"/skrivskyddade.
Visst, men detta är ännu bättre. Betygsätta bör man ju ändå göra. Då kan man sätta betyg upp till 3 på fältet och sedan höja vissa i lugn och ro vid datorn.
 
ANNONS