Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har uppenbarligen ännu inte blivit av med vanorna från filmtiden. Så mycket bilder att det blir jobbigt att välja ut de bästa efteråt tar jag aldrig vid ett och samma tillfälle. Jag är nog Martin Agfors fundamentala motsats. :)
Problemet är inte alltid att välja utan att det är onödigt tidsödande att ladda in bilder som man ändå inte har nytta av. Sitter man i bushen med en laptop och ska stressa iväg bilder är det toppen. Dessutom rymmer en laptop inte hur mycket bilder som helst,

Sen har jag i många år tyckt att vägen hem på tunnelbanan är ett utmärkt tillfälle att gå igenom bilder direkt i kameran. Nu kommer det vara helt sorterat när jag hunnit hem till Hässelby ;)
 

Ante72

Aktiv medlem
Det är verkligen en superfunktion. Jag vet ju oftast vilka bilder som sitter och då är det bra att snabbt kunna ge bilden ett betyg. Sen kan man låta program som Photo Mechanic bara läsa in bilderna som fått betyg och slänga resten. Det spar massor av tid och är säkert ett önskemål från proffsen. Funktionen finns i 60D, men inte med egen knapp.

På resa hem från ett fotoreportage är det enkelt att bedöma bilderna på skärmen och så slipper man ödsla tid vid datorn.

Att funktionen fått en egen knapp är toppen. Då går det snabbt att sätta ett betyg och sedan kan man direkt gå tillbaka till att fotografera igen


Visst är det en vettig funktion.
Kan väl tillägga att det går att åstadkomma en liknande lösning med att skrivskydda de bästa bilderna under själva fotograferingen, för att sedan sortera på just detta.

Det är fullt möjligt att sortera bilder i Photo Mechanic på skrivskyddade bilder.
Genom att trycka på [F3] så får du fram enbart de bilder som är "taggade"/skrivskyddade.

Att kunna använda betygssättning är dock en mer praktiskt lösning i vissa fall.
Så jag tycker att Canon har tänkt rätt här.

Håller med Magnus. Kommer vara en kanonbra funktion. Låsknappen använder jag idag men saknar att kunna få en finare selektering. Ex 1 stjärna för mindre viktiga porträttbilder under en match, medans jubel/depp och specifika händelsebilder under en match får en högre rating då de är mer tidskritiska att få iväg. Dessa bilder kommer jag då snabbare hitta under sorteringen i PM då jag kan filtrera bort 1 stjärna bilderna.

Knappen ovanför RATE knappen ser ut att vara en bildediteringsknapp. Förhoppningsvis har den likande funktion som 1D X med att editera bilder (RAW?) direkt i kameran.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Angående mina tidigare inlägg och bilder från 1dx, det är inte bara jag som undrar hur i hel..... Canon kan på sin egen sida lägga ut bilder som visar posteriseringsliknande effekter från kameran , är dom Canonansvariga blinda?
 

Bilagor

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Visst, men detta är ännu bättre. Betygsätta bör man ju ändå göra. Då kan man sätta betyg upp till 3 på fältet och sedan höja vissa i lugn och ro vid datorn.
Jag håller absolut med om att det här med betygsättning i kameran är bättre :)
Inte minst för att skrivskyddade filer inte alltid beter sig som man vill.

Det hela var mest ett tips till de som eventuellt inte kände till möjligheten att sortera bilder med hjälp av skrivskydda dem i kameran.
(Nä, nu ska jag fortsätta att jobba).
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag tror dock inte att Canon känner sig stressade över D800. Den är väldigt väntad och Canon är säkert långt komna med efterträdaren till 5D Mark II.

.[/URL]
jag tror tvärtom, Canon har låst in sig i ett hörn med gammal sensorteknik vilket avslöjas allt mer dag från dag.
De finns de som hävdar att d800 kommer att ha lika bra eller bättre högisoegenskaper än 1dx och att 1dx är inte i närheten av d4 sensor vad det gäller signal brusförhållande dvs varken vad det gäller basiso / dynamiskt omfång eller högisoegenskaper.
vi får se vad Canon kan hitta på för att förbättra QE = verkningsgrad dvs hur många fotoner som blir till elektroner, hur lågt de kan komma med att ta ner läsbruset= reducera ner elektronikbruets efter utläsning till digitalisering och sist men inte minst hur stor full well capacity= hur många elektroner de kan hålla innan utläsning.
Jag tror tyvärr Canon är jävligt stressade över utvecklingen som sker och jag är inte ensam om att tro detta.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
jag tror tvärtom, Canon har låst in sig i ett hörn med gammal sensorteknik vilket avslöjas allt mer dag från dag.
De finns de som hävdar att d800 kommer att ha lika bra eller bättre högisoegenskaper än 1dx och att 1dx är inte i närheten av d4 sensor vad det gäller signal brusförhållande dvs varken vad det gäller basiso / dynamiskt omfång eller högisoegenskaper.
vi får se vad Canon kan hitta på för att förbättra QE = verkningsgrad dvs hur många fotoner som blir till elektroner, hur lågt de kan komma med att ta ner läsbruset= reducera ner elektronikbruets efter utläsning till digitalisering och sist men inte minst hur stor full well capacity= hur många elektroner de kan hålla innan utläsning.
Jag tror tyvärr Canon är jävligt stressade över utvecklingen som sker och jag är inte ensam om att tro detta.
Hur många av kunderna kunderna vet vad QE och FWC är? Även om en kommande canonsensor inte skulle mäta lika bra som Nikons så kommer Canons kamera att sälja. Redan idag uppfattas 5D2 som fantastiskt bra och nästa kamera kommer att uppfattas som ännu bättre.

Sen kan vi hoppas att teknikerna känner sig pressade. De vill säkert vara lika bra som Nikon. Men någon oro för försäljningen finns nog inte.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror inte man skall underskatta betydelsen. Inom semi-pro och Pro segmentet är väldigt många intresserade av sina kameror och objektiv. På forum världen runt och när fotografer möts pratas det kameror och dess för samt nackdelar diskuteras.
Vi kan se hur snabbt Nikon ökade sina marknadsandelar med hjälp av D3 och D700. Det var nog till största delen diskussioner mellan fotografer och alla forum samt tester på internet som så snabbt spred budskapet. Vart går en person som är mindre kunnig som vill köpa en ny kamera.
Jo helst till en kunnig och seriöst intresserad fotograf inom bekantskapskretsen. Vad en sådan "expert" säger väger 100 gånger tyngre än all tjusig reklam i världen.

Så skillnaderna idag i sensorkvalitet sprider sig snabb bland de som är intresserade. Vi kanske inte förstår eller kan alla tekniska treställiga förkortingar till att börja med. Fast vi lär oss även detta snabbt och kan återge det som övertygande sanningar till mindre kunniga som söker råd.

Vi ser det även själva i raw-bilder när vi jobbar med dem. Självklart känner jag till bandningar mm. som min 5DMKII dras med. Något som jag förväntar mig inte skall finnas i min nästa Canon kamera. Det räcker inte att hitta på saker i JPG-motorn utan vi är många som vill att råvararan till våra bilder, raw-filen skall hålla högsta möjliga kvalitet.
Att Canon nu upplevs som betonghäckar jämfört med Nikon sprider sig snabbt som ringar på vattnet och kommer förändra marknadsandelar och vår image av bolagen.

Att tappa sin image och sin styrkeposition går snabbt . Ta bara exemplet med Mercedes som snabbt körde ner detta tack vara idiotiska beslut där man tullade på sin kvalitet för att försöka spara och tjäna mer pengar.
Det ledde till att de tappade enormt i prestige och samtidigt som de tappade marknadsandelar så växte Audi och BMW så det knakade.
Det går fort i vår i vår IT-baserader värld och kunder är idag bättre informerade än någonsin tidigare om vad andra anser om olika alternativ.

Så jag håller med Mikael. Canon borde vara oroade.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hur många av kunderna kunderna vet vad QE och FWC är? Även om en kommande canonsensor inte skulle mäta lika bra som Nikons så kommer Canons kamera att sälja. Redan idag uppfattas 5D2 som fantastiskt bra och nästa kamera kommer att uppfattas som ännu bättre.

Sen kan vi hoppas att teknikerna känner sig pressade. De vill säkert vara lika bra som Nikon. Men någon oro för försäljningen finns nog inte.
Man kan dra paraleller mot problemen inom socialdemokraterna som numera är så på tapeten, dom stora framgångarna under 60-70 talen har dom ridit på länge, men sedan tog det stopp med två förlorade val.

Canon rider på tidiga framgångar men förlorade för första gången en bit in på 2000-talet. Deras utmärkta breda objektivarsenal räddar fortfarande Canon till hyggliga försäljningssiffror, då så otroligt många sitter inlåsta med nämda fina optik. Genidraget när Eos 300D släpptes, en kamera för den breda allmänheten till något sånär hyggligt pris, denna kamera låste fast många konsumenter, ( vilket för övrigt då sker även vid andra märkesval )

Canon 20D var en för sin tid en verklig hit, med bland annat 5b/s och välbyggd med 8Mp. Sedan har många tyckt att Canon slog sig till ro lite för mycket, försäljningen gick bra ändå så att säga. 30-40-50D var väl dugliga modeller men skillnaderna var för små mellan dom, varför kosta på när försäljningssiffrorna ändå är bra, 40D fick inte ens den högupplösta monitorn på 921 K som samtida A700 och D300 fick. 7D borde nästan ha kommit i stället för 40D men dröjde till 2009.

Så det kan nog vara farligt att bara lita på försäljningssiffror allt för länge, men är det Canons strategi så kan inte vi vanliga konsumenter inte göra så mycket åt det, och ligger det objektiv för 30000 Kr i skåpen så får man hoppas att nya modeller är hyggligt bra.

Vänl./Bengt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vi får väl se. Frågan är alltså om Canon är oroliga nu när D800 kom (och inte om Canons sensorer är lika bra som Nikon).

Jag sitter faktiskt inne med svaret. Canon räknar med att öka sin marknadsandel. Att de ska vinna över fler kunder till Canon från Nikon än de förlorar. Fick detta svar i torsdags.

Vi kan tvivla på det, men det är svaret på vad de tror. Det kan vara dålig självinsikt eller kunskap om vad kommande modeller presterar och/eller hur marknaden reagerar.
 

joakim d

Aktiv medlem
tidigare har det gått att lura camera raw,man får göra en sökning och prova att byta ut tex 50d mot 40d när inte 50d fanns med till camera raw, det finns en gammal tråd på dpreview i ämnet.
PS Joakim som håller på med raw data kan säkert ge dig ett tips hur man enklast förfar
En annan Joakim svarar :)

Jag har suttit och experimenterat lite och det fungerar helt ok om det är samma antal tecken i båda modelnamnen men om de är olika långa får man se upp. Så att byta från t.ex "1D Mark IV" till "5D Mark II" var inga problem men när jag försökte byta till "1D Mark III" så gick det inte först eftersom jag då lade till ett tecken. Inte förrän jag tog bort ett extra blanktecken efter IV så gick det och CameraRaw trodde bilden var tagen med en 1D Mark III.

Jag försökte även att förkorta genom att byta till "7D" men lyckades aldrig få till det så att CameraRaw kände igen kamera märket men å andra sidan har jag ingen 7D så jag är inte ens säker vad modelnamnet ska vara i rawfilen.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Har du testat detta?

Jag tycker det låter lite väl enkelt. Om man öppnar en RAW-fil i notepad så ser det inte inte helt lättredigerat ut. :)

Möjligen kan det funka med en HEX-editor, men jag tror nog inte att det är så enkelt som att bara ändra en tag.

Men jag gissar bara, någon borde ju veta?
Jag har gjort det tidigare. När Nikon lanserade D2Xs så kom uppdateringen av programvarorna ett antal veckor senare. Det gick alltså inte att öppna en råfil från D2Xs med någon vettig programvara över huvud taget. Inte ens i Nikons egna. Enda undantaget var en oerhört simpel programvara som Nikon skickade med gratis..... PS, Nikon Capture mfl dröjde ett par veckor innan de fungerade. Brilliant tänkt av Nikon eller vad säger ni :-D
 

Anders Östberg

Guest
Vi får väl se. Frågan är alltså om Canon är oroliga nu när D800 kom (och inte om Canons sensorer är lika bra som Nikon).

Jag sitter faktiskt inne med svaret. Canon räknar med att öka sin marknadsandel. Att de ska vinna över fler kunder till Canon från Nikon än de förlorar. Fick detta svar i torsdags.

Vi kan tvivla på det, men det är svaret på vad de tror. Det kan vara dålig självinsikt eller kunskap om vad kommande modeller presterar och/eller hur marknaden reagerar.
1Dx är väl ingen direkt bra indikation i sådana fall, jag ser inget revolutionerande som gör att man tar tillbaka proffsen, tvärtom har dom väl bara någorlunda undvikit att tappa mer till Nikon. Det behövs nog en riktigt imponerande efterföljare till 5D II för att få tillbaka förtroendet.

(Oavsett vad som sedan är en "tillräckligt bra" kamera, detta styrs ju inte bara av rationella skäl för det verkar mer viktigt att vara "tillräckligt bäst"). :)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det är väl där vi är idag. 7D lanserades som ett svar på D300. Liiiiiiite liiiiiite bättre på allt men med tanken på att den är 3 år nyare så är den inte speciellt imponerande mycket bättre. Snarare tvärtom.

Observera att det är inget Nikon vs Canon utan enbart en indikation på att vi nått världs ände. Dvs att utvecklingen inte revolutionerar vid varje ny generation
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Har Canon inte fått tillbaka marknadsandelar som de hade förlorat till Nikon i DSLR segmentet? Jag har för mig att Canon har ökat räjelt och Nikon har förlorat ungefär lika mycket inom det senaste året/åren. Canon bör väl veta vad de håller på med? Förstår inte denna "doom & gloom" kommentarer om Canon. Jag skulle istället titta närmare på hur det går för Nikon i den närmaste året, det är ju de som har förlorat marknadsandelar.
 

Anders Östberg

Guest
Det ser antagligen lite olika ut beroende på om man tittar på proffs- eller konsumentmarknaderna?
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Sant! Men det pratas om D1X vs D4 (vilket iofs är det mest relevanta här och då är det ju Canon som är upp till bevis) men också gamla 300D, 40D, 7D, D300, 5D MK II osv.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror tyvärr Canon är jävligt stressade över utvecklingen som sker och jag är inte ensam om att tro detta.
Frågan är väl hur försäljningen påverkas. Eller snarare hur intäkterna påverkas.

Kretstillverkning är svindyrt, så det gäller att vara övertygad om att det höjer intäkterna om man ska investera i nytt. (Det tar dessutom tid att utveckla om man bygger eget, så vi får nog inte se ny sensorteknik från Canon än på ett tag.)
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Vi får väl se. Frågan är alltså om Canon är oroliga nu när D800 kom (och inte om Canons sensorer är lika bra som Nikon).

Jag sitter faktiskt inne med svaret. Canon räknar med att öka sin marknadsandel. Att de ska vinna över fler kunder till Canon från Nikon än de förlorar. Fick detta svar i torsdags.

Vi kan tvivla på det, men det är svaret på vad de tror. Det kan vara dålig självinsikt eller kunskap om vad kommande modeller presterar och/eller hur marknaden reagerar.
Den dag en kameratillverkare säger att de räknar med att minska sin marknadsandel ska jag rita ett kors i taket. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl där vi är idag. 7D lanserades som ett svar på D300. Liiiiiiite liiiiiite bättre på allt men med tanken på att den är 3 år nyare så är den inte speciellt imponerande mycket bättre. Snarare tvärtom.
2 år nyare, men det räcker kanske för att 7D borde ha varit mer än lite bättre.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi får väl se. Frågan är alltså om Canon är oroliga nu när D800 kom (och inte om Canons sensorer är lika bra som Nikon).

Jag sitter faktiskt inne med svaret. Canon räknar med att öka sin marknadsandel. Att de ska vinna över fler kunder till Canon från Nikon än de förlorar. Fick detta svar i torsdags.

Vi kan tvivla på det, men det är svaret på vad de tror. Det kan vara dålig självinsikt eller kunskap om vad kommande modeller presterar och/eller hur marknaden reagerar.
Historien är full av företag som haft en marknadsledande roll och fina vinster som till sist blir hemmablinda, tunga om rumpan och mycket självgoda. Vi kan väl t.ex.x ta Yahoo och Nokia som ett par exempel.

Så vi som sitter med ett antal L-objektiv i skåpet får väl hoppas att Canon verkligen har några magiska trick att komma med.
 
ANNONS