Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej jag vet det och det innebär att om de nu har betydande begränsningar i sina egna linjer som påverkar deras möjligheter att konkurrera med Nikon så kan ju Canon lika gärna som Nikon gå ut och köpa externt.
Misstänker att varken Sony eller Aptina rynkar på näsan åt att få Canon som kund på en storsäljande framtida sensor/kamera.
Så jag tycker Mikael är lite väl mycket dysterkvist när han hela tiden hävdar att Canon är begränsad av sin interna produktionsapparat och dess brister.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med tanke på hur bra 5D Mark II sålt och säljer, trots alla synpunkter man kan ha på kameran, så tror jag att efterträdaren också kommer att bli en storsäljare. Oavsett om sensorn blir lika bra som Nikon D800 eller inte. Bättre än dagens lär det ju bli i alla fall.

Jag vill naturligtvis ha bra bildkvalitet, men det är inte högsta prio för mig. Jag har mycket hellre 7 bps än 3,5 bps. Det ger mig fler lyckade bilder.

Jag är mindre lockad av en långsam 35-45 MP kamera. Men jag inser att en sådan skulle passa andra perfekt. Bäst vore att erbjuda både ock som ryktena antyder.

Jag kan inte påstå att jag missat väldigt så många bilder pga autofokusen i 5D Mark II. Å andra använder jag nästan alltid mittpunkten samtidigt som jag ofta använder de yttre punkterna i 1D Mark IV.

Kort sagt: Det finns olika vägar till en fotografs plånbok. Nikon och Canon kanske tar lite olika vägar:
 

phool

Aktiv medlem
Med tanke på hur bra 5D Mark II sålt och säljer, trots alla synpunkter man kan ha på kameran, så tror jag att efterträdaren också kommer att bli än storsäljare. Oavsett om sensorn blir lika bra som Nikon D800 eller inte. Bättre än dagens lär det ju bli i alla fall.
Dagens sanning, den kommer att sälja skitbra. Den kommer ju inte bli sämre än 5d2 som har sålt kopiöst mycket, även om sensorn skulle visa sig vara sämre än den som sitter i D800 så tror jag inte att Canon skulle bry sig, det dom vill är att tjäna pengar. Och ärligt talat, en kamera som är bättre än 5d2 kommer att duga mer än väl för vem som helst. Och den kommer att vara bättre än 5d2, inget snack. 5D3 blir en succé, wait and see.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
phool;1788329Även om sensorn skulle visa sig vara sämre än den som sitter i D800 så tror jag inte att Canon skulle bry sig sa:
Det är precis vad jag tror om 5DMKIII som lär släppas nu i slutet Februari. Den är den kombination av 7D och 5DMKII som så många drömt om.
Lika högupplöst ungefär som 5DMKII men med farten i 7D. En superb kombination för den som vill ha en kamera som kan hantera det mesta. En uppgraderad Nikon D700 snarare än ett svar på D800.

Den verkar komma lite senare och vara en kamera i stil med gamla 5DMKII dör långsammare motiv än innebandy men med en mycket hög upplösning coh förmodligen med ett bättre AF än den gamla trots det. Om den skulle ha 45 mpix så får den ta mig tusan sätta skärpan mitt i prick annars får Canon en storm igen om varierande fokus.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Nej jag vet det och det innebär att om de nu har betydande begränsningar i sina egna linjer som påverkar deras möjligheter att konkurrera med Nikon så kan ju Canon lika gärna som Nikon gå ut och köpa externt.
Misstänker att varken Sony eller Aptina rynkar på näsan åt att få Canon som kund på en storsäljande framtida sensor/kamera.
Så jag tycker Mikael är lite väl mycket dysterkvist när han hela tiden hävdar att Canon är begränsad av sin interna produktionsapparat och dess brister.
Canon har köpt många småsensorer av Sony till sina kompaktkameror genom åren . Att Canon skulle köpa APS eller 24x36 från Sony skulle vara ett nederlag eftersom de har varit i framkant vad det gäller cmos teknologi sedan 2003 men har halkat efter de senaste tre åren
Det handlar om prestige och jag vill se den dagen Canon köper större sensorer från Sony eller någon annat företag.
 

phool

Aktiv medlem
Den är den kombination av 7D och 5DMKII som så många drömt om.
Lika högupplöst ungefär som 5DMKII men med farten i 7D. En superb kombination för den som vill ha en kamera som kan hantera det mesta. En uppgraderad Nikon D700 snarare än ett svar på D800.
Japp det är många som påpekar det, Canon kommer med en ersättare till D700 och Nikon kommer med en ersättare till 5D2, Canonisterna whinade om bättre autofokus och bättre fart i kameran, Nikonisterna whinade om högre upplösning och bra videoläge. Så galet det kan bli =) Jag tror stenhårt att 5D3 inte kommer ligga på mer än 22MP och vara en suverän allroundkamera. Medan D800 kommer vara en kamera där man lagt all krut på autofokus och bildkvalitét, men nån fart har den inte.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Nej men troligen oslagbar bildkvalitet och 4 bilder i sekunden passar mig perfekt, har absolut inget behov av mer än så, i så fall finns det ju 1xd eller d4, D3s
 

phool

Aktiv medlem
Nej men troligen oslagbar bildkvalitet och 4 bilder i sekunden passar mig perfekt, har absolut inget behov av mer än så, i så fall finns det ju 1xd eller d4, D3s
Av att ha sett dom testbilder som finns tagna med D800:an så känns det som att ska det väldigt mycket till för att nån annan småbildskamera ska komma nära gällande ren bildkvalité, Dom ser ut att ha kunnat vara tagna med hasselblads och phase ones modeller... Det säger jag inte emot. Men jag känner på mig att 5D3 blir riktigt spännande, inte riktigt samma typ av kamera, varken bättre eller sämre.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Eftersom jag har ett antal gluggar med en röd ring så förväntar jag mig något helt annat än 22 megapixel och dessutom en kamera befriad från mönsterbrus och bandning som enbart beror på en snålhet/ lathet från Canons sida


PS ett tips Mattssons Foto i Lund har en 35/1,4 i Canonskick 8995 ink moms som ställdes ut i montern medan jag var där.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Eftersom jag har ett antal gluggar med en röd ring så förväntar jag mig något helt annat än 22 megapixel och dessutom en kamera befriad från mönsterbrus och bandning som enbart beror på en snålhet/ lathet från Canons sida
Ja nu förväntar sig ju Canon att du skall springa till fotobutiken och byta in dessa halvbra objektiv mot deras nya skarpa skarpa ersättare som bara kostar dubbelt mot de du har gjorde när de var nya.
Sedan är du beredd när Canons nya högupplösta flaggskepp 5DX kommer om några månader och sopar mattan med Nikon.
45 mpix kräver ju att objektiven kan leverera:)

Skämt och sido egentligen kan vi bara bedöma ordentligt vad Canon kommer släppa när de annonserar det. Hur bra det sedan är går ju bara att bedöma när det har satts i händerna på fotografer som inte har NDA avtal.
 

snap01

Aktiv medlem
Till att börja med så förstår jag inte riktigt varför du drar in D700 i diskussionen om AF på 5D mkII?
Det är ju trots allt två helt olika kameror, och så långt jag kan förstå så har D700 avesvärt bättre AF för sportfoto än 5D mkII.

För det andra, det är stor skillnad på snabba rörelser och snabba rörelser.

En snabb rörelse, som följer ett jämt mönster sätter i egentlig mening inte AF på alls stort prov.
För att ta ett exempel, Speedway, där förarna håller jämn fart, och rörelserna är mycket enkla att förutse för kameran.
Det är den typ av snabb rörelse som även 5D mkII bör fixa bra, men det betyder inte att AF är särskilt bra för det.

För att ta exempel på snabba rörelser som verkligen kräver något av AF så kan vi ta ishockey eller innebandy som exempel.
Farten är lägre än i Speeway, men rörelserna oregelbundna.
För att fokus ska sitta rätt så måste kamerans AF-modul "gissa rätt", innan bilden tas.
Här är skillnaden mellan 5D mkII och andra kameror rejält stor.

Jag har förvisso aldrig ägt en 5D mkII, men väl lånat en i ca 6 månader.
Använde den på bl.a. SM-finalerna i Innebandy 2010 (dvs herrarnas och damernas SM-finaler), samt ett antal matcher i Superettan(fotboll).
Trots att jag anpassade AF-inställningarna så långt som nu är möjligt, så funkade det rent uselt i jämförelse med ex. 1D-serien och 7D.

Min uppriktiga åsikt är att AF i 5D mkII verkligen förtjänar precis all den negativa kritik den fått utstå.

Om nu ryktena om en uppföljare till 5D mkII, med AF i klass med 7D (eller bättre) samt bättre seriebildstagning stämmer, så är det helt klart en kamera som jag personligen skulle tycka vara högst intressant.
(Finns några andra saker som är viktiga för mig, men det är en annan diskussion).
Samtidigt vore det extremt förvånande om AF i uppföljaren till 5D mkII inte är kraftigt förbättrad.
Speciellt med tanke på att Canon har utvecklat en helt ny AF-sensor för "fullformats"-kameror till 1Dx, rimligtvis kommer det mesta av den tekniken följa med till nästa generation av 5D.
(5D mkII har samma uråldriga AF-sensor som 5D "mkI", men med förbättrade algoritmer).
man läser som man vill. Jag skrev att jag inte upplever några problem med af med 5D mark 2 till det jag fotar o jag fotograferar inte sport som jag skrev o innebandy o bandy klassas som det eller?

varför jag nämnde min D700 är för att många säger att den är så mycket bättre än 5D mark 2 i af o det har inte jag upplevt. Har jobbat med tex 1ds mark 2, D3x ,D700 ,5D mark 2 o till det jag fotar så har inte upplevt någon större skillnad mellan dessa på af. Är du sport fotograf eller liknade så hade jag köpt tex D4 eller canons pro hus som är avsett för det o inte att allround hus som 5D mark 2 som duger till det mesta.
 

snap01

Aktiv medlem
Eftersom jag har ett antal gluggar med en röd ring så förväntar jag mig något helt annat än 22 megapixel och dessutom en kamera befriad från mönsterbrus och bandning som enbart beror på en snålhet/ lathet från Canons sida


PS ett tips Mattssons Foto i Lund har en 35/1,4 i Canonskick 8995 ink moms som ställdes ut i montern medan jag var där.
har inte du kvar din Nikon optik? Jag behåller mina 5D mark 2 o en D700 o kompl med D800. Har ingen lust att sälja bort all canon o likaväl som man körde Hasselblad, pentax,canon på analoga tiden så kan man köra med Nioko,canon idag o kanske lägga till en liten fuji för skojs skull :)
 

snap01

Aktiv medlem
man läser som man vill. Jag skrev att jag inte upplever några problem med af med 5D mark 2 till det jag fotar o jag fotograferar inte sport som jag skrev o innebandy o bandy klassas som det eller?

varför jag nämnde min D700 är för att många säger att den är så mycket bättre än 5D mark 2 i af o det har inte jag upplevt. Har jobbat med tex 1ds mark 2, D3x ,D700 ,5D mark 2 o till det jag fotar så har inte upplevt någon större skillnad mellan dessa på af. Är du sport fotograf eller liknade så hade jag köpt tex D4 eller canons pro hus som är avsett för det o inte att allround hus som 5D mark 2 som duger till det mesta.
men tydligen inte bandy
 

Studiomats

Aktiv medlem
Och så kommer vi att sitta här med alla dessa pixlar och detta extremt låga brus och fan och hans moster, och ingen kommer att märka det! Gjorde en 50x70 cm förstoring med min Fuji S2 PRO 2005 på våren. Extremt bra bildkvalite tyckte jag då. Köpte sen samma år D2X och gjorde även där ett antal förstoringar till extremt bra kvalité. 2006 gick jag över till Canon 1Ds Mark II ,Gjorde samma sak med samma resultat. Därefter har det blivit 5D Mark II och 7D, och förstoringar i metersbredd. Jag kan än idag inte se någon skillnad i kvalité. Så det tjatet om att Canon har dåliga sensorer är det samma som hifi nördarna med deras kablar och och färgläggning av cd skivornas kanter. Ingen normal märker någon skillnad, endast nörden påstår att det är skillnad. Vi kan sitta och dra i prarmetrar för att upptäcka felaktigheter som vissa roar sig med men inget märks när man gör en riktig exponering.

En sak ångrar jag när jag gick från Nikon till Canon är dess möjlighet till multiexponering och D2X:ens Af system, och att jag gick på den lätte att Nikon sa att de inte skulle göra fullformat inom de närmaste åren, detta ryktades skiftet 2005-2006. ( Korkat att lyssna på rykten ) :)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
man läser som man vill.
Jag skrev att jag inte upplever några problem med af med 5D mark 2 till det jag fotar.
...
[/QUOTE]

Orsaken till mitt svar är att jag mött på en del som hävdar att 5D mkII funkar helt ok för praktiskt taget allt, inklusive sport.

tycker tjatet om af på 5D mark 2 är överdrivet.
...
men fotar rätt snabba bilder ibland o för mig funkar 5D mark 2 utmärkt.
...
Ovanstående tolkade jag som att du faktiskt anser att 5D mkII har en "bra" AF och funkar bra överlag.

I övrigt så delar jag Risedals erfarenhet att i dåligt ljus så jagar AF på 5D mkII en hel del, och "kassar" ordentligt.

Utifrån mina egna erfarenheter så har jag praktiskt taget aldrig övervägt 5D mkII.

Men en uppföljare med bra AF-sensor (vilket är högst troligt) och 7 FPS är helt klart högintressant, även om den "bara" skulle ha samma bildkvalité som 5D mkII.
(Sedan så är jag övertygad om att uppföljaren kommer att ha ännu bättre bildkvalité).
 

PMD

Aktiv medlem
Det handlar om prestige och jag vill se den dagen Canon köper större sensorer från Sony eller någon annat företag.
Det handlar nog lika mycket om företagsekonomi. Varför skulle Canon köpa in sensorer utifrån om de kan göra själva till lägre kostnad, så länge försäljningen inte blir lidande? Den dag Canons kameror börjar sälja markant dåligt ser vi nog snart sensorer från någon annan i Canons systemkameror.

Jag tror inte heller att Canon av prestigeskäl skulle lägga ner de enorma pengar som behövs för att förbättra produktionsanläggningen (för det är vad som krävs; hur man gör vet Canon redan) till att kunna producera sensorer i klass med Sonys. Inte om det inte ger tillräcklig avkastning.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Mats. Om du inte kunde se skilnad mellan din d2x och 1dsmk2 vad det gäller bildkvalitet och bilder tagna över 400iso så föreslår jag att du köper en bra kompaktkamera. Jag började använda Canon i samma veva som du, dvs jag fick så oändligt mycket bättre bilder i befintligt ljus med Canon än vad jag fick med mina d2x
 

snap01

Aktiv medlem
Mats. Om du inte kunde se skilnad mellan din d2x och 1dsmk2 vad det gäller bildkvalitet och bilder tagna över 400iso så föreslår jag att du köper en bra kompaktkamera. Jag började använda Canon i samma veva som du, dvs jag fick så oändligt mycket bättre bilder i befintligt ljus med Canon än vad jag fick med mina d2x
även med vidvinkel i hörnen?
 

snap01

Aktiv medlem
Jag skrev att jag inte upplever några problem med af med 5D mark 2 till det jag fotar.
...
Orsaken till mitt svar är att jag mött på en del som hävdar att 5D mkII funkar helt ok för praktiskt taget allt, inklusive sport.


Ovanstående tolkade jag som att du faktiskt anser att 5D mkII har en "bra" AF och funkar bra överlag.

I övrigt så delar jag Risedals erfarenhet att i dåligt ljus så jagar AF på 5D mkII en hel del, och "kassar" ordentligt.

Utifrån mina egna erfarenheter så har jag praktiskt taget aldrig övervägt 5D mkII.

Men en uppföljare med bra AF-sensor (vilket är högst troligt) och 7 FPS är helt klart högintressant, även om den "bara" skulle ha samma bildkvalité som 5D mkII.
(Sedan så är jag övertygad om att uppföljaren kommer att ha ännu bättre bildkvalité).[/QUOTE]

om jag var sportfotograf så skulle jag köpa antingen D4 eller canons dito inte semi husen.
 
ANNONS