Annons

Kodak Brownie, spolar? en eller två? Hur fungerar filmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amaanda-N

Ny medlem
Min gamlemorfar gick nyss bort och från honom fick jag ärva en gammal lådkamera. En Kodak Brownie. 620 film. Svart enkel sak.

När jag öppnade så var det tyvärr ingen gammal mystisk film i eller så, utan bara en spole på ena sidan. Skall det vara en på andra sidan som man rullar på filmen på, eller kommer filmen på en spole? Känns som om det saknas något?

Läst en del trådar här och det har bland annat stått att det är skitsvårt att få tag i 620 spolar.

Mvh
Amanda Nordin
 

Fotografica

Aktiv medlem
Spola om 120 till 620

Min gamlemorfar gick nyss bort och från honom fick jag ärva en gammal lådkamera. En Kodak Brownie. 620 film. Svart enkel sak.

När jag öppnade så var det tyvärr ingen gammal mystisk film i eller så, utan bara en spole på ena sidan. Skall det vara en på andra sidan som man rullar på filmen på, eller kommer filmen på en spole? Känns som om det saknas något?

Läst en del trådar här och det har bland annat stått att det är skitsvårt att få tag i 620 spolar.

Mvh
Amanda Nordin
Hej Amanda!
Du kan vara glad att det fanns en tomspole i kameran. Dock är det svårare att kunna köpa ny oexponerad 620-film. Men det går att, om än med lite knep, spola om en 120-film som ju finns att köpa hos någon fotohandlare värd namnet. Du behöver ytterligare en 620-spole för ändamålet. Jag har sådana tomspolar till salu.
Tror att det finns en info på YouTube om hur man spolar om en 120 till en 620.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 

natsukashi

Ny medlem
Du behöver bara originalspolen där nere. Om du har tur så passar 120mm-film i din Browniekamera. Då är det bara att ladda den som vanligt. Om Det skulle gå segt att rulla filmen så ta ut den och använd ett manikyrset (nagelsax och fil) för att trimma bort kanterna på din 120mm-film. Det brukar finnas en liten skåra som man enkelt kan följa. Sedan så filar man den bara så att den blir rund och trevlig!

Vissa fotolabb tar dock inte emot modifierade rullar vid framkallning. Fråga först och främst innan du skickar iväg den. Och be om att få tillbaka originalspolen också!

Om du är lika sinnesförvirrad som jag så kanske du missat att det finns en liten metallplatta som även ska dras ut innan du exponerar. På den står det (i alla fall på min modell) hur lång fokusen är. Jag missade det fram tills sista exponeringen vilket är lite tråkigt för mig. Men man kan lika väl varna, så att du inte kommer till labbet med en blank rulle!
 

millhouse

Aktiv medlem
Min gamlemorfar gick nyss bort och från honom fick jag ärva en gammal lådkamera. En Kodak Brownie. 620 film. Svart enkel sak.

När jag öppnade så var det tyvärr ingen gammal mystisk film i eller så, utan bara en spole på ena sidan. Skall det vara en på andra sidan som man rullar på filmen på, eller kommer filmen på en spole? Känns som om det saknas något?

Läst en del trådar här och det har bland annat stått att det är skitsvårt att få tag i 620 spolar.

Mvh
Amanda Nordin
Hej Amanda,
med risk att upprepa vad andra har skrivit så är det så att 620-film spolen har annan diameter och även längd än 120. Det betyder att du inte kan använda en 120 där det skall vara 620. Att fila m.m är inte en bra lösning. Du kommer ifrån det hela (problem) genom att via tex ebay köpa 620 spolar.
Att spola om 120 film till 620 spolar är inte mer svårt än lite träning.
När du sänder film för framkallning så kan du få den insända 620 spolen i retur hos mig.

Lycka till
 

Amaanda-N

Ny medlem
Hej!

När jag kikar på 620-film på Ebay så står det expired på många. Vad innebär detta? Går det ej att använda?
 

wangblad

Aktiv medlem
Omöjligt att veta. Film kan ofta användas flera år efter bäst-före-datum i synnerhet om den varit frysförvarad. Men jag har själv råkat ut för att filmen inte funkat bra utan blivit grynig eller konstig i färgerna.
 

Lennart E

Medlem
Analog film är datummärkt och det betyder att datumet gått ut. Men har filmen varit i frysen så borde det inte vara något problem.. Svartvit film håller normalt länge än färgfilm. Även om frysförvaring inte är någon garanti för att det blir bra så ökar det i alla fall möjligheten rätt rejält.

Kollade på e bay om brownie och det finns en del olika modeller med det namnet. Jag har själv en Brownie , dock ingen lådkamera utan en av dom små plastkameror med 127 film. Min är tillverkad någon gång runt 1956.
 
ANNONS