Annons

Fota mina akvarie fiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

Perlborn

Medlem
Hej. jag vet inte om jag postar ämnet rätt här. men hittade ingen bra avdelning för det.

Det är så att jag har en Canon 600 D kamera med dom vanliga 18-55 och 75-300 objektiven.
Och jag fotar mina akvarium fiskar ganska mycket.
Men funderar på om man skulle investerat i ett bättre objektiv för det.
vad och varför ska man välja för objektiv?

Ska tilläggas att jag haft kameran i 6 månader. och är min första systemkamera. och jag är i ärlighetens namn ingen duktig fotograf på något sätt

tar gärna emot tips kring fotografering runt akvarium också,
jag har ingen extern blixt utan endast den som sitter på kameran.

det är ungefär såhär långt jag kommit i min foto kunskap :
 

Bilagor

eskil23

Aktiv medlem
Bilden ser bra ut tycker jag. Du har lyckats behärska de två saker som är besävrligast med att fotografera akvariefiskar; reflexer i glaset och linjär kromatisk abberation på grund av vattnets och glasets olika brytningsindex.

En extern blixt kan underlätta, i synnerhet om du kan placera den där du vill och utlösa den med radio eller kabel.
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Trevligt att det är fler än jag själv som har upptäckt tjusningen att fota sina akvariefiskar.. :)

Enligt min egen erfarenhet så är det bra belysning som är det viktigaste för ett lyckat akvariefoto och det ordnas enklast genom en extern blixt ovanpå täckglasen.

Det finns ett Ciklidforum som heter Nordiska Ciklidsällskapet NCS http://www.ciklid.org/

Där jag har skrivit lite om akvariefoto med lite olika tips, se länk: http://www.ciklid.org/forum/showthre...dredigering-mm
 

Perlborn

Medlem
Trevligt att det är fler än jag själv som har upptäckt tjusningen att fota sina akvariefiskar.. :)

Enligt min egen erfarenhet så är det bra belysning som är det viktigaste för ett lyckat akvariefoto och det ordnas enklast genom en extern blixt ovanpå täckglasen.

Det finns ett Ciklidforum som heter Nordiska Ciklidsällskapet NCS http://www.ciklid.org/

Där jag har skrivit lite om akvariefoto med lite olika tips, se länk: http://www.ciklid.org/forum/showthre...dredigering-mm

Det forumet känner jag till. är själv medlem i Nordiska diskus sällskapet. :)

Det med blixt ovanför ställer till det lite för mig. jag har akvastabils heltäckande alu lysramp.

Det som slår mig lite efter att läst igenom din guide där, är att jag kanske borde lägga mer fokus på att lära mig ett redigerings program än tex lägga pengarna på ett macro objektiv.
eller jag är rent ute och seglar?

Mvh
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Det forumet känner jag till. är själv medlem i Nordiska diskus sällskapet. :)

Det med blixt ovanför ställer till det lite för mig. jag har akvastabils heltäckande alu lysramp.

Det som slår mig lite efter att läst igenom din guide där, är att jag kanske borde lägga mer fokus på att lära mig ett redigerings program än tex lägga pengarna på ett macro objektiv.
eller jag är rent ute och seglar?

Mvh
Blixtljus ovanifrån ger mest naturligt ljus utan otrevliga sidoskuggor som det blir med blixt framifrån..

Ditt typ av akvarium med denna speciella ljusramp krånglar till fotandet...men det kanske går att lösa..

Som du ser i min text från forumet så har jag provat alla möjliga typer av objektiv med blixt ovanifrån och som du ser så fungerar de allihopa.

Ett bildredigeringsprogram underlättar otroligt mycket att trolla bort halva fiskar smutspartiklar mm...
 

erro.se

Aktiv medlem
Om man har vita/ljusa väggar eller tak i närheten så kanske det funkar att studsa blixtljuset via dem (som man ofta gör vid "vanligt" blixtfoto) för att få en större ljuskälla och därmed mjukare ljus.

Vet dock inte hur bra detta funkar för just akvariefoto (har aldrig testat själv). Det kanske blir problem med reflexer, ljusstyrka, riktning m.m.? Men har man en blixt som går att vinkla/vrida så är det ju bara att testa.
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Om man har vita/ljusa väggar eller tak i närheten så kanske det funkar att studsa blixtljuset via dem (som man ofta gör vid "vanligt" blixtfoto) för att få en större ljuskälla och därmed mjukare ljus.

Vet dock inte hur bra detta funkar för just akvariefoto (har aldrig testat själv). Det kanske blir problem med reflexer, ljusstyrka, riktning m.m.? Men har man en blixt som går att vinkla/vrida så är det ju bara att testa.
I ditt exempel blir det brukar det bli reflexer från väggarna i karet, med dåligt bildresultat.


När hela karet ska fotas ....riktar jag mina båda blixtar uppåt och lägger sedan en vit frigolitskiva över...Tätar sidorna med handduk eller liknande för att blixtljuset ska kunna spridas nedåt över så stort område som möjligt..

Har provat detta teknik på kar som är upp till 2 m långa.

Detta brukar bli bra belysning .över hela karet ihop med med ett vidvinkligt objektiv..
 
ANNONS