Annons

Nytt objektiv till Canon 600 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Perlborn

Medlem
Jag känner att jag börjar växa ifrån mina original objektiv som följde med kameran. (18-55mm och 75-300) det var det vanliga paketet man fick tillsammans med 600 D kameran.
och är nu på jakt efter ett objektiv som passar bättre till att fota mina akvarie fiskar och till allmänt porträtt fotande.

Jag lånade två objektiv av mamma och det blev ett verkligt lyft, framför allt när jag fotade fiskarna.
det var ett Sigma 70mm 1:2:8 DG Macro och ett Canon EF 50mm 1:1:8 objektiv.
vad bör man tänka på vid köp av denna typ av objektiv, och finns där några andra ni skulle tipsa om? baserat på dessa två objektiv tror jag ett 60 mm skulle passat mig bättre.

Jag kan själv inte mycket om kringutrustningen. och vet inte varken vad jag vill ha eller vad jag ska titta efter, några tips?

Kan tänka mig att betala upp till 5000 kr för ett objektiv. men sen går smärtgränsen.

Mvh
 

tommypeters

Aktiv medlem
Köp ett likadant 50mm objektiv, det är prisvärt och användbart och du kommer antagligen att vilja fota något mer än akvariefiskar. Sedan kan du kolla efter ett makroobjektiv inom budgeten eller vänta och spara ihop lite till för ett bättre makroobjektiv än vad 4000 kronor räcker till.
 

Perlborn

Medlem
okey, ja det verkar prisvärt och dessutom under 1000lappen. det gillas.

satt och kollade lite. (förstå mig rätt, jag kan inget om detta)
om man jämför dessa två objektiv. är det motiverat att betala 3 gånger så mycket. och vad är den praktiska skillnaden mellan dom.

http://www.rajalaproshop.se/Produkter/Objektiv/Canon-EF/Normal/Canon-EF-50-1-8-II-Filtergänga--52mm-Motljusskydd--ES-62-103203-p0000000612

http://www.rajalaproshop.se/Produkter/Objektiv/Sigma-DG/Macro/Sigma-50mm-F28-EX-DG-Macro-Canon-Till-Canon---5-års-garanti-106817-p0000000971
 

shadowsinc

Avslutat medlemskap
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro (med intern fokusering) är ju ett bra alternativ (3 390:- på net on net).

Är det skärpa du är ute efter finns det inte mycket som slår Sigma 70/2,8 EX DG Macro (c:a 4 000:). Det är det skarpaste objektivet jag har (skarpare än canon ef 70-200L f2.8 is II och Canon ef 400L f5,6). Det enda negativa med obljektivet är att det inte är intern fokusering.

Canon EF 40/2,8 STM är ett billigt alternativ. (1 695:- på net on net)

Min sista rekommendation är att du sparar ett tag och köper Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art (c:a 7000)
motsvarar c:a 29-57 mm f2.9

du kan jämföra bildkvalité här http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx

Lycka till!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Närgräns
ljusstyrka

När närgränsen är kort så kan du få en stor "förstoring".

Det finns inga dåliga makroobjektiv. Gå in på Cyberphotos hemsida,
Objektiv
Canon
Välj:
Canon EF
makro

Nu ser du alla makro som du kan använda.
 

Perlborn

Medlem
mycket bra sida. man ser tydligt skillnaden på dom olika objektiven.

nu har jag fler objektiv att titta på :)

det jag oroar mig lite för är om brännvidden är för liten att jag inte riktigt når fram till fisken. ofta står dom en bit in och akvariet är 60 cm djup.

och det är diskus fisk det handlar om. och dom är 15-20 långa. och man vill kunna fota så man bara får med en fisk som täcker hela bilden.
 

bjoli

Aktiv medlem
Fast det borde väl gå att fota med kortare brännvidd och sedan beskära? Då blir ju skärpa mer intressant?
 
ANNONS