Annons

Olympus Pen E-PL7 eller Samsung NX300?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbaagren

Medlem
Har tröttnat lite på att bära med mig en otymplig systemkamera, och funderar på att byta ner mig och köra en enklare modell.

Står i valet och kvalet mellan Olympus Pen E-PL7 och Samsung NX300. Gillar verkligen den klassiska designen på Olympus, men ser även att Samsung har lite bättre specs.

Någon som har någon erfarenhet av dessa?
 

lenelg

Aktiv medlem
Du väljer ju inte bara mellan två kameror, utan två olika tillbehörssystem. Så valet hänger lika mycket på vilka grejor du vill kunna komplettera kameran med. Vilken typ av fotografi ägnar du dig åt, vilka objektiv och andra tillbehör använder du idag till din "klumpiga systemkamera"? Och tänker du fortsätta med samma typ av fotografi, eller är ditt beslut ett uppbrott från sådant också?
 

ebbaagren

Medlem
Du väljer ju inte bara mellan två kameror, utan två olika tillbehörssystem. Så valet hänger lika mycket på vilka grejor du vill kunna komplettera kameran med. Vilken typ av fotografi ägnar du dig åt, vilka objektiv och andra tillbehör använder du idag till din "klumpiga systemkamera"? Och tänker du fortsätta med samma typ av fotografi, eller är ditt beslut ett uppbrott från sådant också?
Jag har nu en eos 550D med standardobjektiv samt 50mm f1,8. Intresset för seriösare fotografi har väl svalnat lite och jag känner nu att jag bara vill ha en kamera för resor, fritid etc. Men sedan är jag ju lite kräsen och vill inte ha en kamera som bara ta "okej", utan en kamera som levererar samtidigt som den är smidig.

Vad jag gillar med Olympus är att den kommer med ett 14-42mm objektiv (helt perfekt räckvidd enligt mig), Samsungen får man köpa med ett 18-50mm (tror jag det var). Sedan kan man såklart komplettera men då springer det lätt iväg i pris. Men min fundering var mer vilken kamera som presterar bäst, prestanda, menyer, känsla, pris osv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom Olympusen har en mindre sensor blir bildvinkeln med 14-42 på Oly och 18-55 på Samsung ungefär samma (28-84 vs 27-82mm motsvarighet - 2x beskärning gentemot 1,5x).
 
ANNONS