Annons

Vart kan jag dela mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennifer86

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jag är en hobbyfotograf som för en tid sedan fotograferade ett visst "bilmärkes-meeting".
Jag la ut några av bilderna på dess Facebooksida och fick jättebra respons. Verkligen kul.
MEN, nu börjar bilderna sprida sig vidare lite överallt på gott och på ont.

Dom vill se fler bilder, och jag undrar på vilken sida som ni tycker att det är bäst att lägga upp bilder på? Är Flickr bra?

Hur kan jag skydda bilderna, så att dom inte används hur som helst, men att folk ändå kan få se dom? Känner att jag inte har någon kontroll över dom där bilderna längre.

Mycket tacksam för svar!

/Jennifer
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag tycker flickr är bra. Sidan har bra funktioner för uppladdning mm, inget krångel som fotosidan som har begränsningar på bildstorlek, vilket är bedrövligt eftersom jag måste göra en egen kopia på allt som ska upp här.
flickr finns även som app.
 

excesslight

Aktiv medlem
Ja, vill du inte stå för egen sida själv så är flickr ett bra alternativ som ovanstående talare skrivit. Om du vet att bilderna har en tendens att spridas på ett sätt du inte vill fast du vill lägga ut bilderna på nätet, lägg ett vattenmärke på bilderna så de kan länkas till dig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur kan jag skydda bilderna, så att dom inte används hur som helst, men att folk ändå kan få se dom? Känner att jag inte har någon kontroll över dom där bilderna längre.
Det enkla svaret är att det kan du inte.Kan man se bilden så kan man kopiera bilden o det är helt tillåtet för eget bruk.
Du kan sänka upplösningen o göra bilderna små...
 

HenryB

Aktiv medlem
Du kan vattenmärka bilderna med din signatur. En enkel metod är att skapa en/ett "brush" i Photoshop som du sen "målar dit" på önskad plats.
 

Fstop

Aktiv medlem
Tumblr.com har ett par funktioner som delvis kan stävja ohejdad spridning. Dels kan man ställa in så att ens bilder ej dyker upp i tumblrs bildström. Men framförallt kan man lösenordsskydda sidan. På så vis kan man dela med sig till utvalda.
 

Jennifer86

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Ja, jag får nog vattenmärka bilderna (iaf skriva mitt namn i ett litet hörn).

Jag har nu även fått förfrågan från folk i bilklubben om dom får köpa bilderna av mig. Nu är det ju så att jag aldrig har tagit betalt.

Frågor:

- I vilket läge kan man ta betalt?

- Jag är ju bara hobbyfotograf- påverkas det?

- Bör jag ha en "riktig hemsida" eller räcker det med t.ex. Flickr?

/Jennifer
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du kan ta betalt när ngn är villig o köpa en bild.
Är det enstaka bilder för ngra hundralappar så hade jag tagit det svart. Är det större summor o värt jobbet så bör man göra rätt för sig och starta med att söka i forumen o på skatteverkets hemsida på ordet hobby.

Ditt pris bestämmer du.

En hemsida är väl en bra reklampelare.

Själv plåtar jag barna när de spelar fotboll. Bilderna lägger jag efter matchdatum i en dropbox som var & en kan gå in i o titta när de vill. De kan även skicka vidare länken till släkt o vänner.
Men jag har en annan sits än du, jag tar inget betalt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Googles Picasa är ett annat sätt att dela bilder. Det finns som webalbum och så finns det ett klientprogram som man kan köra i datorn, om man vill. Men det behövs inte. Klienten kan fixa enklare redigering och uppladdning, men är framförallt ett katalogiseringsprogram.

I webalbumet kan du göra bilderna publika eller ge dem en adress som inte går lätt att gissa, och så dela ut adressen till de du vill ska ha tillgång. Vanligtvis publicerar man bilder som är nedskalade, så att bilder med full upplösning inte finns på nätet.

Vilket man vill använda är mest en smaksak.
 
ANNONS