Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta en Nikon D300 mot D700

Produkter
(logga in för att koppla)

MagArne

Medlem
Jag har fått ett erbjudande att köpa en kolegas Nikon D700 kamerahus med batterigrepp för 4500kr vilket jag tycker låter ganska prisvärt. Ska jag slå till?

Kommer en D700 ge något lyft mot min gamla D300 eller blir det mest pengar i sjön då även D700 är så pass gammal? Jag måste även hitta en ersättare till mitt Nikon 18-140 DX-objektiv.

Det jag främst är ute efter är bättre ISO-egenskaper då jag tycker D300 ibland är för grynig redan vid ISO400. Men en D7x00 kanske presterar bättre än en gammal D700 och är ett smartare val? Nojar mig dock lite för att en D7x00 är ett steg tillbaka mot D300 gällande finesser och känsla i huset.

Sen ser jag det lite som en sport att hitta prisvärda gamla fotogrejer att köra vidare på samt lättare renovering. Har tidigare ägt D70 och D200.

I objektivväg har jag även
Nikon AF 80-200mm f/2.8 ED
Nikon AF 50/1,8 D
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tycker 4.500:- även om det är original BG är i överkant. 4000:- är rimligare. Är det piratgrepp skulle jag säga max 3500:-.

Jo, sensorn i D7000 är bättre, men steget är för litet för att byta. Ergonomin och ffa sökaren är ett rejält steg upp från D90 och kameran är mittemellan D90 och D300 i "proffsighet".

Ett större steg upp är D7100 eller varför inte gå på D700? D700 är ett stort steg upp i ISOprestanda. Utan BG räkna med 5000-5500:- för en D700. Den nya D7200 har tagit in på ISOprestandan rejält dock och man slipper bandning om man lyfter skuggor som tydligen kan hända vid större lyft av skuggor i D7100. Däremot så finns hyfsat prissatta beg D7200 ännu inte.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
D700 är helt klart ett lyft från D300 och INTE ett steg tillbaka eftersom de är från samma generation. Jag gjorde den uppgraderingen när jag körde Nikon en gång i tiden. Jag upplevde en stor skillnad. Dels bruset men framförallt småbildskänslan. Den går inte att komma ifrån...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Förlåt såg fel på en nolla. Jo, 4500:- är ett bra pris för en D700 med eller utan BG. Kolla bara antalet exponeringar. Den jag såg nyss för 4500:- hade gått 150.000 exp - kan vara slutkörd. En ny slutare kostar 5000:- eller mer.
 

excesslight

Aktiv medlem
Jag tycker 4.500:- även om det är original BG är i överkant. 4000:- är rimligare. Är det piratgrepp skulle jag säga max 3500:-.

Jo, sensorn i D7000 är bättre, men steget är för litet för att byta. Ergonomin och ffa sökaren är ett rejält steg upp från D90 och kameran är mittemellan D90 och D300 i "proffsighet".

Ett större steg upp är D7100 eller varför inte gå på D700? D700 är ett stort steg upp i ISOprestanda. Utan BG räkna med 5000-5500:- för en D700. Den nya D7200 har tagit in på ISOprestandan rejält dock och man slipper bandning om man lyfter skuggor som tydligen kan hända vid större lyft av skuggor i D7100. Däremot så finns hyfsat prissatta beg D7200 ännu inte.
Jag tror du får ta och läsa om TS inlägg. Det rör sig om en Nikon D700 med batterigrepp för 4.500kr, inte en D7000.
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har ägt både D300 och äger en D700. D700 är en mycket kompetent kamera och med batteripaketet mycket snabb men då krävs det stora batteriet. Upp till ISO1600 är inga problem. Du har två mycket bra objektiv och du kan fortsätta använda ditt 18-140 med en begränsning.
Jag har aldrig brytt mig om att köra DX-objektiv i DX-läge på FX-kameror, det är bara att lära sig var vinjetteringen börjar bli ohållbar, det är litet olika med olika objektiv. På D300 är bildvinkeln vid 18mm den samma som 27mm på en D700. Om du provar dig fram kommer du att se att du kan zooma ut ungefär till 28mm eller nåt utan att få ohållbar vinjettering och då får du samma bildvinkel med båda kamerorna, jag har inte provar just det objektivet. På telesidan förlorar du dock, du kommer upp i 140mm med D700 men med en DX-kamera får du motsvarande 210mm, å andra sidan har du ju ett 80-200.

Be att få låna kameran och testa. Priset är mycket bra för en D700 med batteripack.
/Frode
 

MagArne

Medlem
Småbildsformatet, FX, fullformat. Kärt barn har många namn...
Okej, jag har tydligen inte varit med i matchen tillräckligt länge för jag förstår fortfarande inte vad du menar med "småbildskänslan"

Vad är det för "känsla" du syftar på som du är så positiv till?

Visst ett par meter 35mm har jag väl dragit genom min gamla FM2:a men har svårt att dra några likheter till en D700. Förklara gärna för en nyfiken som blev hobbyfotograf med en begagnad D70 och förbrukat en begagnad D200 innan min nuvarande begagnade D300.
 

majortom

Aktiv medlem
Jag har fått ett erbjudande att köpa en kolegas Nikon D700 kamerahus med batterigrepp för 4500kr vilket jag tycker låter ganska prisvärt. Ska jag slå till?

Kommer en D700 ge något lyft mot min gamla D300 eller blir det mest pengar i sjön då även D700 är så pass gammal? Jag måste även hitta en ersättare till mitt Nikon 18-140 DX-objektiv.

Det jag främst är ute efter är bättre ISO-egenskaper då jag tycker D300 ibland är för grynig redan vid ISO400. Men en D7x00 kanske presterar bättre än en gammal D700 och är ett smartare val? Nojar mig dock lite för att en D7x00 är ett steg tillbaka mot D300 gällande finesser och känsla i huset.

Sen ser jag det lite som en sport att hitta prisvärda gamla fotogrejer att köra vidare på samt lättare renovering. Har tidigare ägt D70 och D200.

I objektivväg har jag även
Nikon AF 80-200mm f/2.8 ED
Nikon AF 50/1,8 D
Det är ett bra pris för den kameran. Jag hade inte tvekat en sekund utan tagit den direkt. Jag upplever en rejäl skillnad i att fota med jobbets D700 och min egen D300s, framförallt i skärpedjup, isoegenskaper och seriebildstagning.
 

mrwalker

Aktiv medlem
Det är ett bra pris för den kameran. Jag hade inte tvekat en sekund utan tagit den direkt. Jag upplever en rejäl skillnad i att fota med jobbets D700 och min egen D300s, framförallt i skärpedjup, isoegenskaper och seriebildstagning.
Jag har precis dessa två kameror och jobbar med, en D700 och en D300, jag tycker det är fantastiskt bra kameror båda två. En poäng för dig om du köper D700 är att i stort sett alla reglage och hanteringen är identiska. ISO egenskaperna på D700 är MYCKET bättre, det är väl som jag ser det akilleshälen för D300, bruset kommer på den tidigt.

Jag använder batteripacken till båda och då kan man byta mellan husen. Ja köper idag dock endast FX objektiv, och får då dels att de kan utan problem användas på D700 och med lite förlängning på D300, vilket ju i många fall är av godo i vart fall ser jag det så.

Seriebildstagning skiljer i stort sett inget, jo du får köra D300 i 12-bitars läge för att komma upp i samma hastighet som D700, kör man D300 i 14-bitarsläge då är den riktigt långsam. Som nämns så skiljer skärpedjups- och ISOegenskaper mellan kamerorna,

Två väldigt fina kameror.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag tror det var "känslan" de var ute efter. Inte fler namn på formatet.

Micke.
Trodde dom missförstod att jag jämförde med film vilket givetvis inte var fallet.

Känslan jag menar här är möjlighet till kortare skärpedjup, större och ljusare sökare, oftast bättre ISO egenskaper. Sen blir det en lite annorlunda subtil "karaktär" i bilderna (som är svår att bevisa). En del uppskattar den, en del bryr sig inte eller kanske inte ens ser den överhuvudtaget. Beror helt på hur och vad man plåtar och vilka objektiv man använder.
 

MagArne

Medlem
Har fått lite mer info nu. 65k exponeringar har huset gått och det är ett MB-D10 grepp. Vet tyvärr inte vad det är bestyckat med för batterier mer än att två följer med. Jag får se grejerna på fredag.

Vad för batterier är det man ska bestycka MB-D10 med för att snabba upp serietagningen?
Ska ett EN-EL3e alltid sitta i huset oavsett vad som sitter i greppet?
 

frwe

Aktiv medlem
Har fått lite mer info nu. 65k exponeringar har huset gått och det är ett MB-D10 grepp. Vet tyvärr inte vad det är bestyckat med för batterier mer än att två följer med. Jag får se grejerna på fredag.

Vad för batterier är det man ska bestycka MB-D10 med för att snabba upp serietagningen?
Ska ett EN-EL3e alltid sitta i huset oavsett vad som sitter i greppet?
EN-EL4 och det finns med ett a också. Tyvärr måste man ju också se till att ha laddare också. Det funkar också med AA-batterier men då blir det tungt.

Om du har batteri(er) i batteripacket behöver du inte ha batteri i kameran men det har jag alltid haft som reserv, du kan tala om vilket batteri som skall användas först.

/Frode
 
ANNONS