Annons

Trasig "pigg" på kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

enola

Medlem
Vet inte om det här är rätt kategori för min fråga men eftersom det rör sig om en Nikon D7000 så gör jag det i alla fall :)

Det är alltså så att piggen på kamerahuset som ska snäppa i objektivet har gått sönder, nån fjäder som har lossnat eller så, så när man sätter dit ett objektiv så åker den in i huset istället för i objektivet. Det gör att kameran visserligen funkar, men bara med manuell fokus, vilket ju kan vara ganska opraktiskt, särskilt när man fotar rörliga motiv.
Är det någon som varit med om detta och har en aning om vad det kan kosta att laga? Om det överhuvudtaget går att laga, men det borde det väl göra?
 

Mats G

Aktiv medlem
Det låter som en enkel sak för Nikon verkstad i Solna att fixa.
Dom har ett fast pris på att ge ett kostnadsförslag, så antingen bestämmer man sig för reparation eller tvekar med kostnadsförslag. Har den inte gått allt för många exp. är det nog värt att kosta på. En begagnad med relativt få exp. kostar ca 4000:-, det kommer säkert inte reparationen gå på. Lycka till!
 

laha

Aktiv medlem
Har du kollat att den lilla spaken på kamerahuset inte står på M. Vid manuell fokusering åker pinnen in i huset.
 

enola

Medlem
Det låter som en enkel sak för Nikon verkstad i Solna att fixa.
Dom har ett fast pris på att ge ett kostnadsförslag, så antingen bestämmer man sig för reparation eller tvekar med kostnadsförslag. Har den inte gått allt för många exp. är det nog värt att kosta på. En begagnad med relativt få exp. kostar ca 4000:-, det kommer säkert inte reparationen gå på. Lycka till!
Har faktiskt ingen aning om hur många exponeringar den gått. Jag köpte den begagnad för ett par år sen och har använt den rätt flitigt sen dess. Enligt vår lokala fotoaffär kostar det 1000 kr att få ett kostnadsförslag, sen har jag ingen aning om vad själva reparationen skulle gå på.
 

Mats G

Aktiv medlem
Har faktiskt ingen aning om hur många exponeringar den gått. Jag köpte den begagnad för ett par år sen och har använt den rätt flitigt sen dess. Enligt vår lokala fotoaffär kostar det 1000 kr att få ett kostnadsförslag, sen har jag ingen aning om vad själva reparationen skulle gå på.
Reparerar du kostar det ju inget extra för kostnadsförslaget ( det är mindre än 1000:), Frakt tillkommer dock. Får jag gissa, >1000:- totalt, rep?
 
ANNONS