Annons

Bildvisare i Windows 10

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Har bytt dator och fick med Windows 10
Med Windows 8 kom appen Bilder som hade nya funktioner för att publicera på nätet men eftersom jag inte gör det i någon större utsträckning saknade jag möjligheten att bara kunna rotera och visa bilden i verklig storlek. Det löste sig med att istället välja Windows bildvisare men den möjligheten tycks inte finnas i Windows 10?
 

Seb68

Aktiv medlem
Tack för råd, Det var tyvärr en ren installation och då verkar det väldigt komplicerat. Någon som har ett tips på annan enkel bildvisare där man kan visa verklig storlek?
 

Osquar

Aktiv medlem
XnView är ytterligare ett gratis tredjeparts-alternativ som jag själv är mycket nöjd med.

/Oscar
 

Kåre50

Medlem
Intresserad av ett program för visning av bilder. Jag använder Win 10 och tänkte att forumtråden kunde utökas med en lite mer uttömmande diskussion över vad som kan rekommenderas. Programmet måste inte vara gratis utan vill ha ett program som gör övrig fotoutrustning rättvisa (även om det så klart inte gör något om det är gratis). Har problem med färghanteringen i Windows 10 inbyggda program (Windows Fotovisare) och vill därför hitta ett bra alternativ som hanterar färg och upplösning bra.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är kanske bättre om du förklarar vad du är ute efter, annars får du de förslagen du redan fått med gratisprogramvaror. Är det speed du vill ha? Ska du bara visa jpegs? Ska den visa rawfiler? Alltså den riktiga rawfilen med rawhistogram, inte en inbäddad jpeg. Varför duger inte LR? Vill du ha mer professionella sorteringsverktyg, så har jag två favoriter; FastRawViewer och Photo Mechanic.

http://www.fastrawviewer.com/
http://www.camerabits.com/
 

Kåre50

Medlem
Jag får blotta min strupa och erkänna att jag inte visste att det fanns raw viewers. Hittils har jag tagit bilder i raw och sedan redigerat dem i CameraRaw och därefter i Photoshop Elements för att sedan spara ut och titta på jpeg bild. Nu har jag uppgraderat till Win10 och upplever att färgerna inte blir som jag såg dom i Photoshop Elements. Jag vill kunna visa bilderna som man gjorde med diabllder dvs man väljer ut ett antal bilder och stegar sig igenom dem. Ett bildspel fungerar ibland men då visning ofta innebär att man vill stanna till på vissa bilder tycker jag inte den fungerar bra i alla lägen. Så en bildvisare som tillåter att man stegar igenom bilder och visar dem med hög kvalitet. Fast raw viewer verkar intressant om det anses vara det som representerar bilder bäst (och på ett smidigt sätt). Hur fungerar Fast raw viewer? Läser den .xmp filen från CameraRaw så att man visar den redigerade filen och inte bara raw filen?
 

Osquar

Aktiv medlem
Att bilder ser lite olika ut i olika bildvisare kontra Photoshop/Elements (eller andra dedikerade bildredigeringsprogram), beror på att inte alla bildvisningsprogram har möjlighet att läsa bildens färgprofil eller rymd rätt (ursäkta om jag blandar ihop terminologin här, är själv lite osäker i ämnet...).

Kolla i aktuellt visningsprogram om inställningsmöjligheter finns för färghantering/ICC-profil/färgrymd eller liknande. Har proogramet denna möjlighet, så är det bara att ändra så färgåtergivningen blir rätt. Redan nu kan dock nämnas att bilden bör sparas i färgrymden sRGB under alla omständigheter. Sedan har vi variabeln eventuell skärmkalibrering med sin profil..... Vem sa att digitalfotografering var så mycket enklare.......? ;-)

Fridens
Oscar
 

bildsten

Aktiv medlem
---/ Hittils har jag tagit bilder i raw och sedan redigerat dem i CameraRaw och därefter i Photoshop Elements för att sedan spara ut och titta på jpeg bild. Nu har jag uppgraderat till Win10 och upplever att färgerna inte blir som jag såg dom i Photoshop Elements. Jag vill kunna visa bilderna som man gjorde med diabllder dvs man väljer ut ett antal bilder och stegar sig igenom dem. Ett bildspel fungerar ibland men då visning ofta innebär att man vill stanna till på vissa bilder tycker jag inte den fungerar bra i alla lägen. Så en bildvisare som tillåter att man stegar igenom bilder och visar dem med hög kvalitet. ...//
Eftersom du redan har en arbetsgång som du är nöjd med så rekommenderar jag Faststone Image Viewer, www.faststone.org.
Jag förutsätter att du sparar den färdiga jpg- eller tiff-bilden med en färgprofil, förslagsvis sRGB om du visar bilder på monitor,TV eller med projektor. Bilder som ska visas så bör ställas in så med avseende på antalet pixlar så det passar monitorn eller TV:n och efterskärpas något som vanligt.
Om programmet ställs in rätt så kommer det att visa jpg och tiff rätt om färgprofilen är sRGB eller AdobeRGB. På Faststone hittar man det under Inställningar, CMS. Rätt inställt (det finns mycket att ställa in) så visas bilderna i helskärm utan störande ramar och symboler med en bakgrund som du själv väljer.
Programmet är gratis för privat bruk och det tar upp lite plats på hårddisken. Första gången du öppnar bilderna i en mapp så kan det ta lite tid, programmet sparar miniatyrer i en databas, men sedan går det fort.
Fungerar i alla Windows operativsystem från Win xp till Win 10. I Win 10 måste man göra en speciell inställning för att det ska bli standardprogram för alla bilder (jag kör själv win 10 prof). Programmet kan ge ett lite fladdrigt intryck eftersom det finns menyer på alla sidor när man har bilden i helskärm och de kommer fram när man för ut muspekaren i kanterna. En vanesak som dessutom är starkt tillvänjande tycker jag som använt det sedan 2004. Vissa tangentbordskommandon är samma som Photoshop (ctrl+m tar fram kurvor tex) medan andra är lite annorlunda, det går nämligen utmärkt att redigera jpg och tiff mfl format i programmet. Det kan användas för att överföra bilder från kameran till datorn och i samband med det döpa om bilderna efter önskemål och det hittar inte på egna dumheter eller kommer med irriterande förslag och pekpinnar. Efter att ha skrivit allt detta så är det knappast förvånande att jag rekommenderar programmet.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag får blotta min strupa och erkänna att jag inte visste att det fanns raw viewers. Hittils har jag tagit bilder i raw och sedan redigerat dem i CameraRaw och därefter i Photoshop Elements för att sedan spara ut och titta på jpeg bild. Nu har jag uppgraderat till Win10 och upplever att färgerna inte blir som jag såg dom i Photoshop Elements. Jag vill kunna visa bilderna som man gjorde med diabllder dvs man väljer ut ett antal bilder och stegar sig igenom dem. Ett bildspel fungerar ibland men då visning ofta innebär att man vill stanna till på vissa bilder tycker jag inte den fungerar bra i alla lägen. Så en bildvisare som tillåter att man stegar igenom bilder och visar dem med hög kvalitet.
Förvånad att du inte kan göra det i Photoshop Elements som du redan har. Du kanske skulle titta på Lightroom som kan göra det du beskriver och mycket mer, men som inte är blixtsnabbt om du ska bläddra snabbt mellan stora rawfiler. Bildspelsfunktionen kan du styra detaljerat och starta/stoppa med mellanslagstangenten.

Fast raw viewer verkar intressant om det anses vara det som representerar bilder bäst (och på ett smidigt sätt). Hur fungerar Fast raw viewer? Läser den .xmp filen från CameraRaw så att man visar den redigerade filen och inte bara raw filen?
Programmet är gjort för att selektera rawfiler innan råkonverteraren. Det kan skriva vissa saker till xmp-filen som sedan kan läsas av LR/ACR, men det har inte stöd för alla inställningar du kan göra i råkonverteraren.
 

alfin

Aktiv medlem
Om programmet ställs in rätt så kommer det att visa jpg och tiff rätt om färgprofilen är sRGB eller AdobeRGB. På Faststone hittar man det under Inställningar, CMS.
Sist jag testade Faststone Image Viewer för några år sedan, så var det inte fullt ut färghanterat. Programmet läser den inbäddade färgprofilen, men konverterar inte till skärmprofilen, utan till sRGB. Har man en wide-gamut skärm märks detta tydligt, men syns också på en vanlig skärm om den avviker markant från sRGB. Möjligen har programmet uppdaterats på denna punkt de senaste åren, det har jag inte testat.
 

Osquar

Aktiv medlem
Sist jag testade Faststone Image Viewer för några år sedan, så var det inte fullt ut färghanterat. Programmet läser den inbäddade färgprofilen, men konverterar inte till skärmprofilen, utan till sRGB. Har man en wide-gamut skärm märks detta tydligt, men syns också på en vanlig skärm om den avviker markant från sRGB. Möjligen har programmet uppdaterats på denna punkt de senaste åren, det har jag inte testat.
Misstänkte (tyvärr) något sådant...
Okej, tack för info!

/Oscar
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har inte upptäckt att det blir någon skillnad på återgivningen mellan Ps och Faststone. Jag har en HP med Dreamcolorskärm som är kalibrerad men inte profilerad för närvarande men inte heller på min andra dator då jag hade en kalibrerad och profilerad skärm såg jag någon skillnad. Men den skärmen klarade visserligen bara sRGB vilket oftast är det man visar bilder i.
 

alfin

Aktiv medlem
Intresserad av ett program för visning av bilder. Jag använder Win 10 och tänkte att forumtråden kunde utökas med en lite mer uttömmande diskussion över vad som kan rekommenderas. Programmet måste inte vara gratis utan vill ha ett program som gör övrig fotoutrustning rättvisa (även om det så klart inte gör något om det är gratis). Har problem med färghanteringen i Windows 10 inbyggda program (Windows Fotovisare) och vill därför hitta ett bra alternativ som hanterar färg och upplösning bra.
Nu slog det mig ju att Adobe Bridge CC numera är gratis att ladda ner. Du måste sannolikt registrera dig i Creative Cloud, men det ska inte behövas någon prenumeration. Finns här att ladda ner:

http://www.adobe.com/se/products/bridge.html

Jag vet inte om du kan starta från Bridge CC till Camera Raw i Elements, det får du testa, men allt det du frågar efter i ditt andra inlägg; kunna bläddra mellan jpeg-filer i fullskärm och bildspel finns i Bridge.
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag har inte upptäckt att det blir någon skillnad på återgivningen mellan Ps och Faststone. Jag har en HP med Dreamcolorskärm som är kalibrerad men inte profilerad för närvarande men inte heller på min andra dator då jag hade en kalibrerad och profilerad skärm såg jag någon skillnad. Men den skärmen klarade visserligen bara sRGB vilket oftast är det man visar bilder i.
Skumt detta.... Jag får tydligt (över)mättade färger i Faststone samtidigt som färgåtergivningen är överensstämmande mellan exempelvis Photoshop, XnView och webben (Firefox).....

/Oscar
 

afe

Aktiv medlem
Enklast är att använda Windows Photo Viewer som redan finns installerad och färghanterad.
 
ANNONS