Annons

24-70 eller 24-105

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik C

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa Canons 24-70 f4 eller den nya 24-105 f4 II.

Vilken är skarpast?

Nu gissar jag bara, men jag antar att nya objektiv som kommer ut är mer anpassade för nya kameror med >30 Mp och en sån kamera har jag inte. Det skulle troligtvis vara bättre med den gamla 24-105, men den har tagit slut hos dom flesta butiker.

24-105 II är inte lika skarp vad jag har läst. Frågan är då om 24-70 f4 är skarpare.
 
Jag funderar på att köpa Canons 24-70 f4 eller den nya 24-105 f4 II.

Vilken är skarpast?

Nu gissar jag bara, men jag antar att nya objektiv som kommer ut är mer anpassade för nya kameror med >30 Mp och en sån kamera har jag inte. Det skulle troligtvis vara bättre med den gamla 24-105, men den har tagit slut hos dom flesta butiker.

24-105 II är inte lika skarp vad jag har läst. Frågan är då om 24-70 f4 är skarpare.
Det skulle förvåna om 24-105 är mindre skarp än sin föregångare. Den är inte supervass. Jag har ett exemplar själv.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Nu var det ett tag sen jag fotade med dessa objektiv men jag ägde både 24-70 (iofs 2.8) och 24-105, gillade bägge men självklart blev det att man körde 24-70 mer :)
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa Canons 24-70 f4 eller den nya 24-105 f4 II.

Vilken är skarpast?

Nu gissar jag bara, men jag antar att nya objektiv som kommer ut är mer anpassade för nya kameror med >30 Mp och en sån kamera har jag inte. Det skulle troligtvis vara bättre med den gamla 24-105, men den har tagit slut hos dom flesta butiker.

24-105 II är inte lika skarp vad jag har läst. Frågan är då om 24-70 f4 är skarpare.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=1072&Camera=453&FLI=0&API=0&LensComp=823&Sample=0&CameraComp=453&FLIComp=0&APIComp=0

Väldigt lika. Speciellt i mitten. 24-70 något skarpare utåt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har 24-70 f/4 och är mycket nöjd med det.

Jag tror att oavsett vilket du väljer så kommer de vara skarpa nog, så frågan är om det är vad du ska basera ditt beslut på.

Jag valde 24-70 framför den gamla 24-105 pga av pris, vikt, macro-läget och en mycket bättre bildstabilisering.

Om det skulle vara så att det nya 24-105 verkligen är softare än det gamla så har det ändå en mycket nättre bildstabilisering, så att det kanske i praktiken ändå ger fler skarpa bilder än det gamla.

Sigmas 24-105 sägs ju vara skarpare, så om det är den viktigaste parametern förtjänar det väl att tas med i ekvationen också
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Dock är ju inte sharpness allt.
Så är det ju, och sen så tror jag att många objektiv döms ut i onödan eftersom dom kanske inte lirar 100% med husets autofokus.

Ett injusterat objektiv, korrekt fokusmetod och rätt efterbehandling ger krispiga bilder med (nästan) vilket objektiv som helst skulle jag tro. Men visst. Nyare objektiv får ju inte sällan bilden att poppa till lite extra redan när man läser in filerna.

En smaksak. Jag personligen t ex tycker det är lite viktigare med kontrastegenskaper, färger, motljusegenskaper, AF prestanda och inte minst skärpesläppet - om det är ljusstarka gluggar.
 
ANNONS