Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D600 sensorrengöring, begagnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hej.

Tänkte höra med er som köpt D600 både nya och beg.
och har haft problem med damm eller oljestänk på sensorn, hur funkar det med att lämna in kameran då?

http://www.fotosidan.se/cldoc/news/nikon-lagar-alla-d600-efter-flackproblem.htm

Står ju där att det ska gå att lösa gratis oavsett om du har garanti kvar på kameran eller inte, men frågar här för att vara helt säker för jag är nu ute efter en D600.

Många gånger när man köper beg. så får man ju bara kamera och inga tillbehör, är kameran allt som räcker om det nu dessa problem uppstår?


Mvh.
 

Atrox74

Aktiv medlem
Köpte min ny i slutet på 2012 och har fortfarande inte lämnat in den, rengör den då och då själv...dock har jag funderat på att skicka in den ibland :)
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Nikon fixade min efter garantitiden - gratis

Hej!

Jag köpte en begagnad D600 i feb 2015 på Scandinavia photo. Den hade då varit inne på en första service hos Nikon, det hjälpte en stund men jag fick rengöra den själv med jämna mellanrum så länge jag använde denna som "förstakamera".

Det fungerade länge men under förra hösten tilltog problemen och jag var tvungen att rengöra kameran efter varje gång jag använt den.

Valde då att skriva ut blanketten på Nikons hemsida och sända in den med ett företagspaket i originalkartong. Jag bad om gratis service pga detta problem. De bytte då slutaren och även gummigreppet som var slitet efter flitigt användande och nästan 100000 exp. Allt detta gjorde de gratis och jag fick kameran i retur efter ca 2 veckor.

Använder nu kameran som 2a kamera och väntar på att de förhoppningsvis kommer med en uppdatering av antingen 610/750/810 senare i år.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte en begagnad D600 i feb 2015 på Scandinavia photo. Den hade då varit inne på en första service hos Nikon, det hjälpte en stund men jag fick rengöra den själv med jämna mellanrum så länge jag använde denna som "förstakamera".

Det fungerade länge men under förra hösten tilltog problemen och jag var tvungen att rengöra kameran efter varje gång jag använt den.

Valde då att skriva ut blanketten på Nikons hemsida och sända in den med ett företagspaket i originalkartong. Jag bad om gratis service pga detta problem. De bytte då slutaren och även gummigreppet som var slitet efter flitigt användande och nästan 100000 exp. Allt detta gjorde de gratis och jag fick kameran i retur efter ca 2 veckor.

Använder nu kameran som 2a kamera och väntar på att de förhoppningsvis kommer med en uppdatering av antingen 610/750/810 senare i år.

Tack för svar, verkar som dessa problemen inte är värda kameran även om de löser det gratis. Ska nog istället köra på en D800 igen eller D750 :)
 

nyanders

Aktiv medlem
Kolla om slutaren är bytt

I många fall är slutaren redan bytt på de begagnade D600 som säljs, ofta finns det papper på det också.

I höstas köpte jag en sådan där slutaren var bytt, till ett bra pris. Jag tycker att man får väldigt mycket kamera för pengarna, den är ju i princip en D610, det är få saker som skiljer om slutaren är bytt.
 
ANNONS