Annons

Svetsglas som filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Halloj.

Såg en video där Kai (digitalrev) kom med tipset att använda glaset som sitter på svetsmaskerna som filter när man knäpper bilder.

Vare sig det är seriöst eller inte så lät det lite roligt, någon här som testat?
Glasen är ju olika starka så bör ju inte vara helt omöjligt :) hehe
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Halloj.

Såg en video där Kai (digitalrev) kom med tipset att använda glaset som sitter på svetsmaskerna som filter när man knäpper bilder.

Vare sig det är seriöst eller inte så lät det lite roligt, någon här som testat?
Glasen är ju olika starka så bör ju inte vara helt omöjligt :) hehe
Funkar säkert men man får nog göra svartvita bilder efteråt pågrund av färgsticket i glaset, då jag inte tror att man kan få till vitbalansen..
 

cardazio

Aktiv medlem
Kan ju inte svara på det personligen men i videon fick han till det med lite pill i efterbehandlingen.

Men får väl bli att man testar :)
Jag gjorde det förut, men färgsticket (vääääääldigt grönt och grynigt blev det) och optiska försämringen var inte värt det - dock kul att prova när glasen bara kostar 15.35 kr / st. Man ska nog göra det för just sakens skull och inte för att få bra resultat. Vill man ha ett riktigt unikt utseende kanske det är användbart här och där dock (smälla ISO i taket m.m. för att hjälpa till lite extra m.m.).
 

drakelicious

Aktiv medlem
Jag gjorde det förut, men färgsticket (vääääääldigt grönt och grynigt blev det) och optiska försämringen var inte värt det - dock kul att prova när glasen bara kostar 15.35 kr / st. Man ska nog göra det för just sakens skull och inte för att få bra resultat. Vill man ha ett riktigt unikt utseende kanske det är användbart här och där dock (smälla ISO i taket m.m. för att hjälpa till lite extra m.m.).
Anade nästan det haha, får köpa ett riktigt filter :)
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan väl använda vad som helst som filter, så länge det släpper igenom lite ljus.

Vad vore poängen med att använda ett svetsglas för nattbilder?
Svetsglas är väldigt mörka, så det skulle innebära en rejält mycket längre exponeringstid.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Man kan väl använda vad som helst som filter, så länge det släpper igenom lite ljus.

Vad vore poängen med att använda ett svetsglas för nattbilder?
Svetsglas är väldigt mörka, så det skulle innebära en rejält mycket längre exponeringstid.
Ser inte att någon skrivit om nattbilder eller ser jag fel? Det är väl för att använda det istället för ND filter, som att smeta ut vatten/moln i dagsljus.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Man kan väl använda vad som helst som filter, så länge det släpper igenom lite ljus.

Vad vore poängen med att använda ett svetsglas för nattbilder?
Svetsglas är väldigt mörka, så det skulle innebära en rejält mycket längre exponeringstid.
Hej.

Var tvungen att läsa igenom tråden igen, jag har inte skrivit nåt om nattbilder?
 

PMD

Aktiv medlem
Forumet heter "Landskap, nattbild", så jag antog att diskussionen gällde sådana bilder.
 

PMD

Aktiv medlem
OK. Låter som en liten brist i forumuppdelningen. :)

Du vill alltså använda svetsglas som gråfilter? Antagligen för att de är billigare än fotografiska gråfilter, gissar jag. Då är det väl det här med vitbalansen som är det stora hindret, som redan påpekats.
 

iSolen.se

Guest
Jag gjorde det förut, men färgsticket (vääääääldigt grönt och grynigt blev det) och optiska försämringen var inte värt det - dock kul att prova när glasen bara kostar 15.35 kr / st. Man ska nog göra det för just sakens skull och inte för att få bra resultat. Vill man ha ett riktigt unikt utseende kanske det är användbart här och där dock (smälla ISO i taket m.m. för att hjälpa till lite extra m.m.).
Grynigt? Du kör väl lägsta ISO? Känns lite bakvänt att inte köra basiso när man satt solglasögon på kameran.

Färgsticket är tyvärr allvarligare än lite balans, jag har svårt att få till det bra med bra ND-filer när de är lite kraftigare och kan gissa att det helt saknas vissa färger med svetsglas.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har en kamerakalibrering i Lightroom för varje ND-filter jag äger. Det underlättar rätt färgbalans. Rekommenderas att göra en sådan för svetsglas med.

/stefan
 

leffe-p

Aktiv medlem
Provade att använda svetsglas vid solförmörkelsen härom året och det blev inte bra.
Jag har också haft problem med billiga ND plastfilter till Cokin-hållare, blev ett besvärligt färgstick som var hart när omöjligt att komma tillrätta med.
Nu har jag köpt ett cirkulärt gråfilter som passar den största filterdiameter jag har och en stepring för anpassning till de andra. Dyrare, ja men man får vad man betalar för.
 

iSolen.se

Guest
Jag har en kamerakalibrering i Lightroom för varje ND-filter jag äger. Det underlättar rätt färgbalans. Rekommenderas att göra en sådan för svetsglas med.

/stefan
Du använder dem som bas antar jag, så du har fotat tex ett papper i dagsljus för att göra den? Sen måste man ju göra vanlig vitbalansering.

Jag tycker ändå att det inte blir bra, har provat manuella och automatiska metoder, det händer mycket konstigheter med ND-filter som är lite kraftigare. I alla fall jag kan inte få bort sticken på ett sätt som gör att bilderna ser ut som utan filter. Jag tar en bild utan filter som referens.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du använder dem som bas antar jag, så du har fotat tex ett papper i dagsljus för att göra den? Sen måste man ju göra vanlig vitbalansering.

Jag tycker ändå att det inte blir bra, har provat manuella och automatiska metoder, det händer mycket konstigheter med ND-filter som är lite kraftigare. I alla fall jag kan inte få bort sticken på ett sätt som gör att bilderna ser ut som utan filter. Jag tar en bild utan filter som referens.
Hur man gör en kamerakalibering/profil i LR med vitt papper vet jag inte hur man gör. Jag gör en mha av X-rite under dagsljusförhållanden. Vid udda omgivningar fotas x-rite av igen under samma omständigheter och kamerainställningar som själva motivet så jag kan få "rätt" önskad VB för just det fotot.
Min kamera är sådan att VB kan skilja sig åt mellan ex en 30s, ISO400, mot en 120s ISO100.
Färgkortet för att göra en kamaraprofil innehåller även en patch för VB. Sen finns det en sida till så man kan få olika värmen så man är koncis i sitt arbetssätt.
Detta sättet att göra en profil tvingar in alla färgerna att matcha även om det existerar färgstick.
Det är såklart inte lika bra som att ha ett ND-filter utan färgstick, men även de dyra märkena har färgstick!
Och ska man vara petig så skiljer sig färgerna åt från objektiv till objektiv (av olika märken/typer)

/Stefan
 
ANNONS