Annons

LR prenumeration?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Halloj.

Är lite sugen att köpa LR 6/CC och tänkte bara höra med er vad ni kör med om ni betalar varje månad eller köpt per år osv?

Och hur exakt går betalningen till? Är det endast auto-giro som gäller?


Mvh
 

alfin

Aktiv medlem
Det kommer garanterat en LR7 alldeles snart, och ska du bara använda LR, så skulle jag vänta och se om den kommer att kunna köpas fristående. Lightroom CC är en del av ett paket, där man betalar för Photoshop och får LR på köpet. Den som prenumererar på CC enbart för LR:s skull, bör ta fram en miniräknare och knappa in siffrorna. (Det blir 1440 per år.)
 

drakelicious

Aktiv medlem
Det kommer garanterat en LR7 alldeles snart, och ska du bara använda LR, så skulle jag vänta och se om den kommer att kunna köpas fristående. Lightroom CC är en del av ett paket, där man betalar för Photoshop och får LR på köpet. Den som prenumererar på CC enbart för LR:s skull, bör ta fram en miniräknare och knappa in siffrorna. (Det blir 1440 per år.)
Jo hade ju hellre köpt bara LR, men vart har du hört om LR7?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det tråkiga med prenumerationen är ju att programmet slutar fungera när man slutar betala. Titta går (kanske) men inte redigera längre. Men som sagt om man är en flitig användare av Photoshops nyaste och kommande funktioner så dröjer det väl några år innan man når break-even jämfört med att köpa programmet. För egen del använder jag Ps så lite att jag klarar mig mer än väl med PsE 8 från 2009.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har sagt det förr men jag tycker det är en viktig poäng i att om man nu drivs in i en prenumeration så MÅSTE man ge Adobe sina kortuppgifter och det är ju inte så där jättelänge sedan de hörde av sig till oss via mail och berättade om intrånget bad oss byta lösenord eftersom deras användardatabas hackats av folk som sedan läckte ut åtminstone en del av dessa data vidare. Hur kul är det då att alltid tvingas ligga med ett öppet kort hos Adobe eller någon annan som du inte vet något om säkerhetsmässigt?

Om man kan köpa en version exv. en ny version 7 av LR så kan man ju skydda sig genom att öppna kortet bara vid denna transaktion eller skaffa engångskort, men det går ju inte om man prenumererar. Sedan bör man ju definitivt räkna på det ekonomiskt också. Vissa mindre uppdateringar är ju dessutom av tvivelaktigt värde om man inte har just den nya kamera eller de objektiv som de skapat importprofiler till i just den nya uppdateringen.

Håller de dessutom koll på hur många datorer man installerat på så är det väl heller inte otroligt att man i en del prenumerationslösningar kan få problem om man byter datorer ibland.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Jag har sagt det förr men jag tycker det är en viktig poäng i att om man nu drivs in i en prenumeration så MÅSTE man ge Adobe sina kortuppgifter och det är ju inte så där jättelänge sedan de hörde av sig till oss via mail och berättade om intrånget bad oss byta lösenord eftersom deras användardatabas hackats av folk som sedan läckte ut åtminstone en del av dessa data vidare. Hur kul är det då att alltid tvingas ligga med ett öppet kort hos Adobe eller någon annan som du inte vet något om säkerhetsmässigt?

Om man kan köpa en version exv. en ny version 7 av LR så kan man ju skydda sig genom att öppna kortet bara vid denna transaktion eller skaffa engångskort, men det går ju inte om man prenumererar. Sedan bör man ju definitivt räkna på det ekonomiskt också. Vissa mindre uppdateringar är ju dessutom av tvivelaktigt värde om man inte har just den nya kamera eller de objektiv som de skapat importprofiler till i just den nya uppdateringen.

Håller de dessutom koll på hur många datorer man installerat på så är det väl heller inte otroligt att man i en del prenumerationslösningar kan få problem om man byter datorer ibland.
Låter ju ganska dumt ja. det går inte att köpa LR för engångssumma idag eller?
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Jag tycker Adobes lösning med prenumeration är en toppenlösning, alltid uppdaterat till en kostnad av ca: 4 spänn om dan. Att lägga ner 4 spänn på något som är det roligaste man vet, vad är problemet?
Hur långt går bilen för 4 spänn om dan?
Hur mycket kostar mobilen per dag?
......................................?
..........................?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tycker Adobes lösning med prenumeration är en toppenlösning, alltid uppdaterat till en kostnad av ca: 4 spänn om dan. Att lägga ner 4 spänn på något som är det roligaste man vet, vad är problemet?
Hur långt går bilen för 4 spänn om dan?
Hur mycket kostar mobilen per dag?
......................................?
..........................?
Ok med det resonemanget kan man jämföra med att köpa ny bil varje år. Bilen glänser och har det senaste men priset är högt jämfört med för dem som nöjer sig med att ta sig från a till b med en fullt fungerande bil.
Vi är olika helt enkelt :).
 

Dajjan

Medlem
Låter ju ganska dumt ja. det går inte att köpa LR för engångssumma idag eller?
Det går att köpa det också men de gömmer den sidan ganska väl:

FInns på denna sida

Jag har köpt Lightroom och för mig blir det ca 40 kr per månad utslaget på de år jag har haft det. Visserligen utan Photoshop och vissa funktioner som finns i Lightroom CC. Dessa har jag dock inget behov av så lägger hellre de 800 kr jag sparar per år på annat!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ni som jämför priser så tänk på att att prenumeration av CC långt ifrån är jämförbart med att köpa LR6 fristående. Även om vi nu enbart tittar på LR6 och LR CC så skiljer ju sig de åt funktionsmässigt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Låter ju ganska dumt ja. det går inte att köpa LR för engångssumma idag eller?
Jo men det finns flera problem redan idag. Det är redan nämnt att Adobe gör allt för att man inte ska hitta den fristående versionen eftersom man bestämt sig för att tvinga in alla i prenumerationer. Dessutom har de numera gjort om de personliga sidorna där man förr kunde hålla koll på sina licenser så att man den vägen kommer in i CC hursomhelst. Det här stöket drabbar även de som redan har en fristående version och bara vill ha en uppgradering av senaste version. Man får normalt alltid en påminnelse om det kommer nya uppdateringar inom samma huvudversion men om man exv. byter dator så har man ju ingen tidigare version installerad och då uppstår dessa problem om inte förr.

Men den viktigaste flaggningen de gjort är väl att version 6 är en återvändsgränd som de ändå kommer stänga med nästa version som förmodligen bara går att få via Creative Cloud. Så den som köper en fristående version 6 idag kanske gör en onödigt dålig affär så långt in i produktcykeln, så jag skulle också vänta på 7:an som Alfin föreslår och se om de faktiskt vågar att helt stänga ner den fristående versionen med version 6.

Det finns ju faktiskt andra konverterare som är minst lika bra i många avseenden och de tillverkarna (exv. DxO och Phase One) har inte flaggat för att helt stoppa fristående versioner än, förmodligen för att de vet att den dagen Adobe stänger till så kommer en del att byta både produkt och säga hej till Adobe för gott. Jag har själv redan gjort detta sedan något år tillbaka (även om jag fortfarande har LR 6 installerad men LR används alltmer sällan för jag har upptäckt att jag faktiskt inte saknar det alls.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Jo men det finns flera problem redan idag. Det är redan nämnt att Adobe gör allt för att man inte ska hitta den fristående versionen eftersom man bestämt sig för att tvinga in alla i prenumerationer. Dessutom har de numera gjort om de personliga sidorna där man förr kunde hålla koll på sina licenser så att man den vägen kommer in i CC hursomhelst. Det här stöket drabbar även de som redan har en fristående version och bara vill ha en uppgradering av senaste version. Man får normalt alltid en påminnelse om det kommer nya uppdateringar inom samma huvudversion men om man exv. byter dator så har man ju ingen tidigare version installerad och då uppstår dessa problem om inte förr.

Men den viktigaste flaggningen de gjort är väl att version 6 är en återvändsgränd som de ändå kommer stänga med nästa version som förmodligen bara går att få via Creative Cloud. Så den som köper en fristående version 6 idag kanske gör en onödigt dålig affär så långt in i produktcykeln, så jag skulle också vänta på 7:an som Alfin föreslår och se om de faktiskt vågar att helt stänga ner den fristående versionen med version 6.

Det finns ju faktiskt andra konverterare som är minst lika bra i många avseenden och de tillverkarna (exv. DxO och Phase One) har inte flaggat för att helt stoppa fristående versioner än, förmodligen för att de vet att den dagen Adobe stänger till så kommer en del att byta både produkt och säga hej till Adobe för gott. Jag har själv redan gjort detta sedan något år tillbaka (även om jag fortfarande har LR 6 installerad men LR används alltmer sällan för jag har upptäckt att jag faktiskt inte saknar det alls.
Vad använder du för program nu för att redigera istället då? För mig har det alltid varit LR liksom, kan inga andra haha.
 

reboot81

Aktiv medlem
Det tråkiga med prenumerationen är ju att programmet slutar fungera när man slutar betala. Titta går (kanske) men inte redigera längre. Men som sagt om man är en flitig användare av Photoshops nyaste och kommande funktioner så dröjer det väl några år innan man når break-even jämfört med att köpa programmet. För egen del använder jag Ps så lite att jag klarar mig mer än väl med PsE 8 från 2009.
Lightroom slutar inte fungera när man slutar betala. Mer info här.
Nej, du kan inte redigera som du brukar, men du kan fortsätta använda programmet.

Jag anser att både LR6 och LR CC är prisvärda. Båda ger LR, men CC ger bl.a. mobilsynk och PS.
Kommer jag betala mer för CC än för LR6? Ja. Men köpet innefattar två parter – mig och Adobe. Jag betalar 107kr i månaden för att jag vill stödja en viss verksamhet: utvecklingen och driften av LR/PS CC.

Tror inte det går att få LR/PS CC på månadsbasis? Mitt är/vad iaf på en 12månaders deal, kan vara för att jag fick rabatt?
 

drakelicious

Aktiv medlem
Men ni som betalar månadsvis, vet ni om det går att när som helst "säga upp" betalningen och LR eller är man bunden på 12 månader om man tar ett år och per månad?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad använder du för program nu för att redigera istället då? För mig har det alltid varit LR liksom, kan inga andra haha.
Jag har aldrig riktigt gillat LR. Jag kör alltid sessioner och då är inte LR optimalt. Jag har heller aldrig gillat preview-kvaliteten - det jag ser på skärmen. Det är inget fel på vad jag får ut i form av exv. JPEG men jag har länge tyckt mig få bättre utskrifter och bildkvalitet med andra konverterare.

Jag har landat nu äntligen i Capture One som just funkar väldigt bra för sessionsbaserad bildbehandling. Man kan arbeta med en generell databas i CO också men jag gör ju aldrig det längre. CO tycker jag dessutom har bättre färghanteringsverktyg och en öppen lagerhantering istället för den dolda/transparenta som finns i LR. CO är lite mitt emellan LR och Photoshop och gör att jag inte alls känner något behov av Photoshop och därmed går ju Creative Cloud bort helt också.

Eftersom jag reprofotar många gamla bilder och kör Sony så funkar det heller inte med Lightroom eftersom deras tetheringlösning bara funkar för Nikon- och Canon-filer. Sony-folk har länge varit styvmoderligt behandlade i detta avseende och det är vi inte av Phase One. Ska man köra mycket tethering med Sony-filer så finns bara ett realistiskt val idag. De funktioner som finns i CO är helt i en annan klass än det jag lyckats få till i LR. Där bultade jag på ett halvmediokert rysshack som varken var bra eller stabilt.

På vägen hit har jag haft DxO som huvudverktyg efter som det givit bra resultat och är väldigt effektivt från original till färdig bild. När jag behövt detaljmickla har jag bollat tillbaka en DNG-fil till LR och putsat dessa med adjustment brush i LR som jag har förstärkt med presetpaket från SLR Lounge som också ger en uppsättning retuscheringsverktyg till justeringspenseln. Men jag är på väg bort från allt detta när det gäller mina nya bilder. Jag vill bara ha en enda RAW-konverterare och jag har haft tre ett tag nu och den som passar mig bäst är Capture One. Ytterst handlar det ju om bildkvalitet och jag trivs bättre med det som kommer ut CO än något annat jag sett hittills.

Dessutom är tröskeln låg för migrerande Sony-fotografer då Sony och Phase One är kompisar. Jag tror det kostar motsvarande 600 spänn för en full avancerad version (har bara Sony-profiler). Vill man ha en standardversion med profiler för alla de kameror de stöder så landar man på drygt ett par tusen, så det är ett bra erbjudande. Inget annat skiljer än uppsättningen profiler.

Den stora nackdelen många nämner med Capture One är väl att programmet har ett gränssnitt som avviker en del från vad många är vana vid med LR och DxO som väl är mer lika. Men det är faktiskt inget konstigt. Istället för att man har en enda lång verktygslista som i LR och DxO så är verktygen utspridda på ett antal flikar som i princip delar upp dem i verktyg för generell redigering och lokal och som sagt finns en riktig lagerhantering för detta. Har man satt sig in i det så är går det faktiskt snabbt att komma igång om man kollar på deras instruktionsvideos. Capture One är dessutom mycket mer konfigurerbart än LR och en del tycker säkert det ökar förvirringen också.
 
ANNONS