Annons

Kostnad byta spegelmotor i D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det verkar som om spegeluppgällningsmotor i min D600 som gått 45000 exp lagt av. Initialt fick jag "err" men bild i sökaren. Sedan försvann "err" en kort stund och jag vet inte om rengöringen av kontakterna hade haft effekt knäppte jag en bild och då blev sökaren svart och spegeln låst nästan uppfälld helt. Antar att spegelmotorn lagt av (eller om det är elfel?). Antar att spegelmotorn är dyrast att byta. Vet någon en ungefärlig kostnad för detta?
 

PMD

Aktiv medlem
De kommer väl knappast att vägra svara om du ställer en explicit och exakt fråga som "vad kostar det att byta spegelmotor"?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle nog prova att ringa den svenska Nikonverkstan och ställa frågan direkt utan inledande funderingar om diagnosen.

Eskalera till chefer högre upp om du inte får ett vettigt svar.

Nikon har inget att vinna på att vägra svara på en explicit fråga. Det blir ju ändå en felsökning hos Nikon om du lämnar in kameran och då får du ju en korrekt diagnos och ett kostnadsförslag innan reparationen påbörjas.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle nog prova att ringa den svenska Nikonverkstan och ställa frågan direkt utan inledande funderingar om diagnosen.

Eskalera till chefer högre upp om du inte får ett vettigt svar.

Nikon har inget att vinna på att vägra svara på en explicit fråga. Det blir ju ändå en felsökning hos Nikon om du lämnar in kameran och då får du ju en korrekt diagnos och ett kostnadsförslag innan reparationen påbörjas.
Provar efter mina möten på jobbet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nikon vägrar lämna ut priser för reparation utan vill göra felsökning då jag ringde.

Finns det ingen som gjort denna reparation som kan berätta hur mycket det kostade?
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom de (Nikon) och vi inte vet vad som faktiskt är fel tycker jag inte det är så konstigt att ingen kan säga vad en reparation kan tänkas kosta.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom de (Nikon) och vi inte vet vad som faktiskt är fel tycker jag inte det är så konstigt att ingen kan säga vad en reparation kan tänkas kosta.
Jag begärde inte det. Jag frågade: hur mycket kostar byte av spegelmotor, tumme och pekfinger och värsta scenario? Den frågan kunde de ha svarat på tycker jag. Jag kan ju fråga en bilreparatör: hur mycket kostar byte av bromsklossar? Hur mycket kostar byte av bromsbackar? Kamrem? O s v.
 

afe

Aktiv medlem
Jag begärde inte det. Jag frågade: hur mycket kostar byte av spegelmotor, tumme och pekfinger och värsta scenario? Den frågan kunde de ha svarat på tycker jag. Jag kan ju fråga en bilreparatör: hur mycket kostar byte av bromsklossar? Hur mycket kostar byte av bromsbackar? Kamrem? O s v.
Om du frågar hur mycket det kostar att byta bromsklossar och får ett svar, och det sedan visar sig att du måste byta bromsok och bromsskivor för att kunna köra bilen därifrån blir det inte så kul. Naturligtvis kan de svara på vad det kostar att byta just de delar du anger, men du lär knappast bli nöjd om de byter dem och det inte hjälper och du ändå måste betala.

Det går alldrig för en serviceverkstad att yttra sig om ett pris för att laga ett fel som uppges av kunden utan att de själva kollat vad som är fel, utom i väldigt specifika fall.

Normal underhållsservice går förstås att prissätta, men inte när något är trasig, och det enda som finns är kundens uppgift om vad som kanske är trasigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl ändå uppenbart att verkstaden inte ger ett pris på en reparation av den specifika trasiga grunkan när den svarar på en fråga om vad det kostar att byta ut en viss del?
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Jag har tidigare jobbat på Nikon kundsupport och när det gäller priser så vill man inte uttala sig om det av den enkla anledningen att ifall de ger ett pris för ett visst arbete över telefon och det faktiska priset blir kanske det dubbla, då de undersökt din produkt, så kan du hävda "men ni sa att det skulle kosta så här mycket". Det är något man vill undvika.

När det gäller systemkameror, blixtar och objektiv så finns det inga fasta priser och man vill inte inte gissa innan man har sett den trasiga produkten.

De enda fasta kostnaderna för kamerahus som finns är för rengöring av sensor (olika för DX/FX) samt rengoring och kontroll av objektiv (ej isärplockande och rengöring av glasen och borttagande av damm som ligger inne i objektivet.

Tidigare har man också haft utbytespris på 18-55 och 18-105 då kostnaden för reparation av dessa överstiger utbytespriset som kunderna blir erbjudna.

Jag slutade för över ett år sedan så jag törs inte svara på hur det ser ut i dagsläget.

--
Men jag tror att man kommer behöva byta ut hela slutaren då detta är en enhet. Om din D600 ej har fått sin slutare utbytt på utbytesprogrammet så kan det bli gratis. Är det inom 6 månader sedan den byttes så gäller din servicegaranti för detta då Nikon lämnar 6 månaders garanti på alla reparationer.

https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006425&sitecode=sv_SE&ctry=SE&lang=sv
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har tidigare jobbat på Nikon kundsupport och när det gäller priser så vill man inte uttala sig om det av den enkla anledningen att ifall de ger ett pris för ett visst arbete över telefon och det faktiska priset blir kanske det dubbla, då de undersökt din produkt, så kan du hävda "men ni sa att det skulle kosta så här mycket". Det är något man vill undvika.
Ja, det låter inge vidare, men är det vanligt att priset går upp till det dubbla på kort tid? Kostnaden för t.ex. ett byte av spegelmotor (som i det här fallet) bör väl kunna vara ganska konstant under en längre tid?

Men jag tror att man kommer behöva byta ut hela slutaren då detta är en enhet.
I så fall är det väl bara för Nikon att tala om det när Fredrik frågar? Fredrik begärde ju inte ett kostnadsförslag på en reparation, utan bara ett pris på ett byte av en viss del.

Om han vill ha ett kostnadsförslag på en reparation så måste han förstås lämna kameran till Nikon för felsökning.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, det låter inge vidare, men är det vanligt att priset går upp till det dubbla på kort tid? Kostnaden för t.ex. ett byte av spegelmotor (som i det här fallet) bör väl kunna vara ganska konstant under en längre tid?


I så fall är det väl bara för Nikon att tala om det när Fredrik frågar? Fredrik begärde ju inte ett kostnadsförslag på en reparation, utan bara ett pris på ett byte av en viss del.

Om han vill ha ett kostnadsförslag på en reparation så måste han förstås lämna kameran till Nikon för felsökning.
Nikon vill förmodligen inte ge ett pris på byte av en viss del när de inte vet om det löser kundens problem. Det handlar inte om normal serviceåtgärd.
 

PMD

Aktiv medlem
Men de svarar ju inte på frågan "kan ni lösa mitt problem, och vad kostar det?".

Jag tycker nog att Nikon borde kunna visa lite bättre kundvänlighet i det här fallet. Om det nu är så att det går att lösa ett problem sådant som Fredrik har beskrivit på olika sätt beroende på hur felet har uppstått, så är det väl bara för Nikon att säga det?

"I bästa fall kostar det ingenting, men i värsta fall måste hela spegelmekanismen och slutaren bytas och det kostar X kronor, samt notera att det här inte är ett kostnadsförslag eftersom vi måste felsöka kameran först för ett ge ett sådant".

Hur svårt kan det vara?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Men de svarar ju inte på frågan "kan ni lösa mitt problem, och vad kostar det?".

Jag tycker nog att Nikon borde kunna visa lite bättre kundvänlighet i det här fallet. Om det nu är så att det går att lösa ett problem sådant som Fredrik har beskrivit på olika sätt beroende på hur felet har uppstått, så är det väl bara för Nikon att säga det?

"I bästa fall kostar det ingenting, men i värsta fall måste hela spegelmekanismen och slutaren bytas och det kostar X kronor, samt notera att det här inte är ett kostnadsförslag eftersom vi måste felsöka kameran först för ett ge ett sådant".

Hur svårt kan det vara?
Det är precis så jag menade. Överstiger uppskattade kostnaden X skickar jag inte in den och sparar felsökningsavgiften och har den kvar.
 

martinator

Aktiv medlem
Men de svarar ju inte på frågan "kan ni lösa mitt problem, och vad kostar det?".

Jag tycker nog att Nikon borde kunna visa lite bättre kundvänlighet i det här fallet. Om det nu är så att det går att lösa ett problem sådant som Fredrik har beskrivit på olika sätt beroende på hur felet har uppstått, så är det väl bara för Nikon att säga det?

"I bästa fall kostar det ingenting, men i värsta fall måste hela spegelmekanismen och slutaren bytas och det kostar X kronor, samt notera att det här inte är ett kostnadsförslag eftersom vi måste felsöka kameran först för ett ge ett sådant".

Hur svårt kan det vara?
Men om de nu inte vet vad som är fel eller hur mycket som måste bytas, eller om den ens går att laga så är det meningslöst att ge en uppskattning.
Det kan kosta en ny kamera "i värsta fall" eftersom det kan vara något mer än spegeln.
 
ANNONS