Annons

Nikkor, 50, fel eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

ovanmyra

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon med erfarenhet av (gammal) Nikkor-optik kan svara på det här?
Jag har köpt ett splitter nytt Nikkor 1.2/50 AIS, manuell fokus.
Kollade förstås av det noga när jag fick det. Allt ser OK ut, men bländarringen sitter med en aning axiellt spel.
Det är så mycket att det känns och syns om man tittar noga, skulle uppskatta några hundradels mm.
Dessutom går bländarringen att vrida lite "ovanför och förbi" 1,2 - klickstoppet.

Är det här grund för reklamation eller är jag kinkig?
 

PMD

Aktiv medlem
Hur kinkig du bör vara beror väl på hur mycket du har betalat? :)

Något axiellt spel kan jag inte känna på bländarringen på mitt exemplar av 50/1.2 AI, men på ett par äldre 50mm-objektiv finns det sådant spel (ett 50/2.0 från tidigt 1970-tal och ett 50/1.4 från sent 1960-tal).
(Jag antar att du med axiellt spel menar att det går att röra bländarringen lite grann framåt/bakåt.)

Skillnaden mellan mina tre 50mm-objektiv beror väl på hur mycket använt (och därmed slitet) respektive objektiv är, gissar jag. Alla tre är köpta begagnade och mitt 50/1.2 ser oanvänt ut medan de två andra har tydliga spår av användning. Jag tror knappast att det spelar någon roll om det inte glappar så mycket att det är svårt att ställa in bländaren.

Är ditt objektiv fabriksnytt och köpt från en Nikonhandlare?

Bländarringen går att vrida lite förbi f/1.2 på mitt 50/1.2 också, men bländaren är redan vidöppen när man når klickstoppet. Inget att bry sig om. Jag har tagit en del bilder med det objektivet och inte haft några problem.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Hur kinkig du bör vara beror väl på hur mycket du har betalat? :)

Något axiellt spel kan jag inte känna på bländarringen på mitt exemplar av 50/1.2 AI, men på ett par äldre 50mm-objektiv finns det sådant spel (ett 50/2.0 från tidigt 1970-tal och ett 50/1.4 från sent 1960-tal).
(Jag antar att du med axiellt spel menar att det går att röra bländarringen lite grann framåt/bakåt.)

Skillnaden mellan mina tre 50mm-objektiv beror väl på hur mycket använt (och därmed slitet) respektive objektiv är, gissar jag. Alla tre är köpta begagnade och mitt 50/1.2 ser oanvänt ut medan de två andra har tydliga spår av användning. Jag tror knappast att det spelar någon roll om det inte glappar så mycket att det är svårt att ställa in bländaren.

Är ditt objektiv fabriksnytt och köpt från en Nikonhandlare?

Bländarringen går att vrida lite förbi f/1.2 på mitt 50/1.2 också, men bländaren är redan vidöppen när man når klickstoppet. Inget att bry sig om. Jag har tagit en del bilder med det objektivet och inte haft några problem.
Tack för synpunkterna!
Ja, med axiellt menar jag i objektivets längsriktning, alltså framåt/bakåt.
Svårt att ställa in bländaren, nej. Tycker bara det känns som lite tveksam finish för att vara splitternytt Nikon.
Funderar på om jag ska försöka använda garantin medan det går.

Så ja, det är fabriksnytt och köpt av en handlare som glatt säljer Nikon, Canon och några andra märken. Har inte lyckats bli klok på om det är "official dealer".
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att spelet är något att bry sig om vad gäller funktionen hos objektivet, såvida inte bländarringens glapp gör att någonting annat i objektiv rör på sig som inte ska röra på sig. I så fall tyder det på att objektivet inte är helt ordentligt ihopskruvat.

Om man köper ett helt nytt lyxobjektiv som 50/1.2 så vill man kanske att det ska vara perfekt passning på delarna, men jag vet inte riktigt om jag skulle ha brytt mig om att reklamera. Det är ju inte säkert att nästa objektiv är annorlunda, och det är tänkbart att Nikon inte skulle godkänna reklamationen och hävda att objektivet är inom konstruktionstoleransen. Det handlar väl om hur mycket man orkar bråka.

Jag skulle nog börja med att ta kontakt med Nikon och höra mig för lite om saken.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon med erfarenhet av (gammal) Nikkor-optik kan svara på det här?
Jag har köpt ett splitter nytt Nikkor 1.2/50 AIS, manuell fokus.
Kollade förstås av det noga när jag fick det. Allt ser OK ut, men bländarringen sitter med en aning axiellt spel.
Det är så mycket att det känns och syns om man tittar noga, skulle uppskatta några hundradels mm.
Dessutom går bländarringen att vrida lite "ovanför och förbi" 1,2 - klickstoppet.

Är det här grund för reklamation eller är jag kinkig?
Nu har jag inte kvar någon 1.2/50 som jag kan prova på men jag har ägt ett par stycken. Alla manuella Nikkor AI och AI-S fungerar i grunden lika.
Om det glappar lite i bländarringen så är det inget att oroa sig för. Förutsatt att du lätt kan ställa in rätt bländare och att objektivet ger dig det värde som du ställt in.

Lite svårt att förklara utan bilder.
På bländarringen brukar det sitta en liten spak. Den når in i objektivet och justerar bländarlamellerna så att rätt bländare ställs in vid exponeringen. Sedan sker själv nerbländningen med den lilla spaken som sticker ut alldeles innanför bajonetten. Så det gör inget om det finns lite glapp i själva bländarringen.
 
ANNONS