Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

AWid

Aktiv medlem
Är redan jättenöjd med att använda en enkel USB-C kabel för både överföring av bilder och laddning av batteriet.

Jag får passa på att kolla om någon fotobutik kan hjälpa mig nästa gång jag åker in till stockholm.
Har du flera XQD-kort kan du ju skicka ett, inklusive frankerat returbrev, till någon med XQD-kortläsare. (Mig t ex:) Det är snabbt gjort att ladda ner uppdateringsfilen på kortet.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Recensioner av objektiv

Mycket intressant om Nikons senaste objektiv till Z. Man skulle kunna sammanfatta båda recensionerna med dyrt men mycket bra.

14-30/4 S:
https://www.ephotozine.com/article/nikon-nikkor-z-14-30mm-f-4-s-review-33601/verdict

Anmärkningsvärt att kameran korrigerar linjär distortion utan möjlighet att välja, men vad jag förstår korrigeras det i realtid på skärm och i sökare och då är det ganska logiskt. WYSIWYG!

24-70/2.8 S
https://www.ephotozine.com/article/nikon-nikkor-z-24-70mm-f-2-8-s-pro-lens-review-33585/verdict
 

nicdah

Aktiv medlem
Jag har den äldre modellen. Jag lämnade in den till Tamron och de uppdaterade firmware utan kostnad.
Hejsan !!

Jag kollade med Tamron:s serviceverkstad senast igår angående nytt firmware till Tamron 15-30 äldre modellen. Enligt dem finns det ingen tillgänglig. Lämnade du in ditt objektiv i Sverige eller ? Jag är i valet och kvalet att byta från Nikon D750 till Z6 men vill helst inte göra mig av med mitt Tamron 15-30.

Mvh / Niclas
 

iSolen.se

Guest
Mycket intressant om Nikons senaste objektiv till Z. Man skulle kunna sammanfatta båda recensionerna med dyrt men mycket bra.

14-30/4 S:
https://www.ephotozine.com/article/nikon-nikkor-z-14-30mm-f-4-s-review-33601/verdict

Anmärkningsvärt att kameran korrigerar linjär distortion utan möjlighet att välja, men vad jag förstår korrigeras det i realtid på skärm och i sökare och då är det ganska logiskt. WYSIWYG!

24-70/2.8 S
https://www.ephotozine.com/article/nikon-nikkor-z-24-70mm-f-2-8-s-pro-lens-review-33585/verdict
Görs korrigeringen alltså redan före RAW-filen lagras?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hejsan !!

Jag kollade med Tamron:s serviceverkstad senast igår angående nytt firmware till Tamron 15-30 äldre modellen. Enligt dem finns det ingen tillgänglig. Lämnade du in ditt objektiv i Sverige eller ? Jag är i valet och kvalet att byta från Nikon D750 till Z6 men vill helst inte göra mig av med mitt Tamron 15-30.

Mvh / Niclas
Jag lämnade in det och mitt 70-200/2.8 G2, till en fotobutik i Chiang Mai som skickade det till Bangkok. Fick tillbaka efter 2 dagar.

Jag vet inte exakt vad det gjorde, men det fungerade när det kom tillbaka.

Personligen har jag lagt ut mitt Tamronobjektiv på annons och så fort jag sålt det kommer jag att köpa 14-30/2.8 S.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan man göra korrigeringen i parameteriserad hårdvara så sker det i realtid.
Men det låter lite otroligt att de löst det på det sättet.
 

Homma

Medlem
Så förstår jag det när jag läser artikeln.
Som jag tolkar Jared i hans recension av 14-30/4 så är RAW filen fortfarande intakt men Lightroom använder metadatat i filen för att göra korrigeringarna. LR låter inte användaren slå av den funktionen utan bilden kommer alltid visas efter korrigering.
Om man däremot tar in filen i ett annat program (Jared använder capture one) så appliceras inte korrigeringarna automatiskt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Kanske fel tråd ? Men är det någon som har jämfört 24-70 f2,8 med f4an.Storlek o ljusstyrkan fattar jag ;-) Jo jag pratar ju om Z optiken S
Jag har ännu inte testat den snabbare varianten, men har läst de flesta testen.

De har ganska lika karaktär. Skarpa, lite CA, bra motljusegenskaper, men visar distortion och vignettering vid 24mm.

f/4 är lättare och kompaktare och kan fällas ihop vilket många stör sig på. f/2.8 har funktionsknappar, en liten skärm och visar finfin bokeh vidöppen .

Min personliga erfarenhet av f/4 är att den hanterar punktformiga ljuskällor bättre än nästan allt jag tidigare provat, vilket ger fina resultat när man fotograferar cityscapes och annan nattfotografering. Jag gissar och hoppas att f/2.8 är lika bra.
 

lonian

Aktiv medlem
Av de test jag sett på 24-70 2.8 F vs Z mount är det ganska klar skillnad i skärpa. Sen väger Z optiken runt 805gram vs 1 kilo.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att den är mindre är i och för sig ganska väntat. För Z-varianten har ju Nikon valt att göra en mer konventionell konstruktion istället för varianten som varierar motljusskyddets storlek genom att röra sig inne i motljusskyddet. Sedan är ju VR-varianten sällsynt stor, vilket förmodligen beror på kombinationen av att de prioriterat jämnhet över bildytan framför mittskärpa i kombination med VR.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Att den är mindre är i och för sig ganska väntat. För Z-varianten har ju Nikon valt att göra en mer konventionell konstruktion istället för varianten som varierar motljusskyddets storlek genom att röra sig inne i motljusskyddet. Sedan är ju VR-varianten sällsynt stor, vilket förmodligen beror på kombinationen av att de prioriterat jämnhet över bildytan framför mittskärpa i kombination med VR.
Det beror till stor del på den nya Z-fattningen.

Större diameter och kortare avstånd till sensorn gör att de bakre linserna kan göras mycket större, vilket leder till vad de kallar ökad symmetri.

Symmetri i det här fallet betyder mindre variation i diameter från frontlinsen till den bakersta linsen.

Det medför lägre vikt, mer kompakt konstruktion och färre optiska kompromisser.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det beror till stor del på den nya Z-fattningen.

Större diameter och kortare avstånd till sensorn gör att de bakre linserna kan göras mycket större, vilket leder till vad de kallar ökad symmetri.

Symmetri i det här fallet betyder mindre variation i diameter från frontlinsen till den bakersta linsen.

Det medför lägre vikt, mer kompakt konstruktion och färre optiska kompromisser.
Nej, det beror inte på Z-fattningen att Nikons ljusstarka normalzoomar till F-fattningen är större än alla andra sådana till samma fattning. Att Z-fattningen sedan ger en större frihet att välja hur man vill konstruera objektiven är en sak, men det är ju trevligt om man kan hålla mer än en sak i minnet och inte bara rapa upp det som Nikon vill att man ska rapa upp. Min poäng är att det finns fler saker än fattningen som spelar in, inte att den inte har betydelse.

(Här kan noteras att Canons 24-70/2,8 till EF i sin senaste version väger nästan exakt som Nikons 24-70/2,8 till Z. Den fattningen är förvisso generösare än F, men långt ifrån Z.)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nej, det beror inte på Z-fattningen att Nikons ljusstarka normalzoomar till F-fattningen är större än alla andra sådana till samma fattning. Att Z-fattningen sedan ger en större frihet att välja hur man vill konstruera objektiven är en sak, men det är ju trevligt om man kan hålla mer än en sak i minnet och inte bara rapa upp det som Nikon vill att man ska rapa upp. Min poäng är att det finns fler saker än fattningen som spelar in, inte att den inte har betydelse.

(Här kan noteras att Canons 24-70/2,8 till EF i sin senaste version väger nästan exakt som Nikons 24-70/2,8 till Z. Den fattningen är förvisso generösare än F, men långt ifrån Z.)
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Z-objektivet är skarpare, presterar mer jämnt från centrum till kant, samt är mindre och lättare.
 
ANNONS