Annons

Lågt flygande plan...

Produkter
(logga in för att koppla)

fjalstal

Aktiv medlem
rideg skrev:
Är det någon som vill att jag skall dra historien om när jag fotograferade en störtande A35 Draken från bara några meters håll? Här finns det faktiskt bildbevis!
Det är väl inget lurt med det där? Radiostyrd modell eller så?

:D
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Tour L'Eiffel...

Jag har en bild på min mormor när hon spakar och sedan kraschar en Airbus A340 rakt in i Eifeltornet !

;o)
 

MrBister

Aktiv medlem
Var på ST Maarten förra hösten och ja, planen går in låååååååågt. Om jag minns rätt från vad guiden sa så behövs det licens/tillstånd för piloter som skall landa där.



Stranden har skyltar inom vilket område du kan råka åka katapult ut i vattnet. Nu går ju strålen en bit ovanför skallen men vid ett plötsligt gaspådrag så...



Här är landningsbanan sedd ur fågelperspektiv.



Landningsbanan ligger på en halvö, så åker du av i slutet på den blir det plurret, inga misstag med andra ord





*funkar inte
 
Senast ändrad:

rideg

Avslutat medlemskap
fjalstal skrev:
VISA NU!

Själv samlade jag i det närmaste på flygkrascher ett tag, totalt 5 ordentliga krasher och 4 mindre. Efter att varit på plats vid både Mülhouse- och Ramstein-olyckorna 1988 så tappade jag sugen "lite" på flyguppvisningar. Nästa gången jag for på flyguppvisning, Blue Angels på Tullinge 1992, krashade ingen men Marinens Vertol slog av en trädtopp och slet bort en dekal från en kåpa på lastrampen. Nära ögat, minst sagt. Nästa flyguppvisning jag såg var Vattenfestivalen 1993 och där blev det ju en till till samlingen...
softasnubben skrev:

VISA NU!

=)
Allright!

Våren 1986 skulle man lyfta upp en J35 Drake på ett fundament på F4 i Jämtland. Man hade strippat flygplanet på utrustning så att bara skalet återstod, men det vägde ändå åtskilliga ton. För ändamålet hade man rekvirerat stora två kranbilar och trädde kraftiga lyftband genom öppningar i flygplanets främre och bakre del. Jag sprang omkring och tog bilder till F4:as informationsblad. Lyftet gick till en början enligt planerna. Jag hade precis varit uppe tagit några bilder på flygplanet som hängde i sina lyftband. När jag är på väg ner för kullen som fundamentet var placerat på, hör jag plötsligt något som låter som ett pistolskott. Motorn på min Nikon FE är inställd på sekvensmatning. Jag vänder mig om och fångar en sekvens av flygplanet som dyker med nosen före i backen. Den nerbländade 24:an räddar skärpan.

Det visade sig att skarpa kanter runt öppningen kring de främre lyftbanden hade skurit av dessa. Lyckligtvis var bara noskonen skadad, och en ny sådan rekvirerades snabbt från tekniska enheten. Flygplanet var på plats och fastskruvat någon timma senare och blickar nu stolt ut mot den jämtländska fjällvärlden.

Två av dessa bilder sålde jag till Östersundsposten som publicerade dessa över ett uppslag nästa dag. Skall ha varit Mars eller April 1986. Snön yr kring noskonen då denna går i backen. Köpte själv tre nummer (som ligger i sommarstugan) varav ett användes av moster för att tända upp i spisen.

Bilder från kontaktkopian kommer senare idag eller i morgon.
 

rideg

Avslutat medlemskap
Re: MOSTER !

SiPaMoId skrev:
Lever moster fortfarande eller ligger hon i frysen ?

;o)
Det var nära den gången! Jag nöjde mig dock med att göra en "stiff upper lip".

De två andra exemplaren ligger i en låda med andra viktiga saker som skall räddas i händelse av brand, krig, ebola, sköntaxering eller annan fara.
 

carpelux

Aktiv medlem
Jag har med nöje läst alla fantastiska historier i denna tråd. Själv har jag ingen lika bra historia att komma med trots 11 månader på F6, däremot en bild från en uppvisning i Lidköping. Planet flög lågt!
 

Bilagor

frni

Medlem
Var på påskön och där umgicks jag jag med en vintörstig flygkapten (KLM) som berättade om en trevlig landningsbana i karibien. Måste var denna här. En kollega till honom var lite tidig med landningen och rev med sig ett hundratal meter stängsel och fick bli styrman på hemresan för att köra några veckor simulator på det.
 

jensohlsson

Aktiv medlem
Grönbeck skrev:
Med tanke på den brutala ljudnivån och det fruktansvärt enorma baksug ett flygplan har, så ja många tror att bilderna är fejkade. :)

Betvivlar starkt att någon levande varelse som väger lättare än en elefant kan stå raklång under ett sådant plan vid start/landning...
Har kollat lite på bilderna. Visst är det helt vansinnigt att man har en allmän sandstrand precis utanför flyplatsen. Så är det ju t.ex. inte på Kastrup, som också ligger vid havet.

Följande tycker jag talar för att bilderna är äkta:

1. Skuggorna stämmer. Skuggorna faller lika på planet, t.ex. från rodret på kroppen, som från människorna på marken. Även på marken finns realistiska skuggor från planet.

2. Ljuset stämmer. Ljusförhållandena harmoniserar fint mellan marken och flygplanet. Det går naturligtvis att fejka, men är svårt att klara bild efter bild, utan missar.

3. Ingenstans hittar jag någon miss i friläggningen av planet - om det hade varit fejk. Det brukar alltid vara någon liten detalj man missar eller skär för hårt någonstans. Inget sådant.

4. På någon av bilderna syns flugplatsstängslet tydligt i bakgrunden. Man bygger ju ingen flygplats om man inte ska landa plan där. Alltså är det rimligt att tänka sig att dessa plan också ska landa på flygplatsen precis bakom.

I övrigt är det faktiskt skittufft med stora flygplan!

/Jens
 

ture

Aktiv medlem
Flygplatsen finns i MS Flight Simulator om man vill ta sig en "närmare" titt på den. Dock utan badflickor i scendatabasen, tyvärr. :)
 

Walle

Aktiv medlem
Bilderna ÄR äkta. Vem skulle ha intresse av att fejka flera hundra bilder? Det måste finnas tusental med bilder på flygplan som landar, gömda i folks privata semesteralbum.
 

polarhund

Aktiv medlem
För den som vill övertyga sig själv om bildernas äkthet så kan jag rekomendera att titta på följande två bilder. Den första bilden är tagen från flygplanet ned mot stranden och den andra är tagen från stranden ungefär samtidigt.

http://www.airliners.net/open.file/545671/L/

http://www.airliners.net/open.file/544887/L/

Observera skåpbilen som står vid stängslet, den syns tydligt i båda bilderna. Man kan även se en del andra detaljer som stämmer överens mellan bilderna.

/Jesper
 
ANNONS