Annons

Avbetalning utan krav?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
I mina ögon(framför hjärnan) är det en kolosal skillnad på att låna till bostad/bil än till konsumtions/lyx/förbrukningasvaror.
Vad är det som gör en bil till icke konsumtions/lyx/förbrukningsvara??? Bilar måste för övrigt vara det mest ekonomiskt förkastliga att köpa nytt. På ett år har nästan halva värdet försvunnit.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag tycker var och en får göra som han/hon vill! :)

Bara men vet vad man gör ... Alltså framför allt akta sig för att missa en enda betalning en enda dag på det "räntefria" lånet.

Själv tillämpar jag en princip som innebär att avbetalningen ska vara slutförd långt innan varan jag köpt är slut, om ni fattar hur jag menar. Att köpa ett hus (kamera- eller bostads-) skulle jag alltså kunna göra. Dock med olika lång avbetalningstid. :) Däremot aldrig köpa exempelvis en resa på avbetalning. Resan är slut långt innan avbetalningsavierna slutat hamna i brevlådan. Då känns det surt...

//Anders
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Makten skrev:
Vad är det som gör en bil till icke konsumtions/lyx/förbrukningsvara??? Bilar måste för övrigt vara det mest ekonomiskt förkastliga att köpa nytt. På ett år har nästan halva värdet försvunnit.
Bil är på många sätt en lyxvara, eftersom många köper en betydligt dyrare bil än vad man behöver. Men likväl så behöver en stor del av befolkningen bil för att kunna jobba. Och bil köper man ofta med lite eftertanke.
Vad värdeminskingen är har väl inte till saken om låna eller ej. Och halvering var väl att ta i, min Corolla har kanske tappat halva vädet nu när den är 8år och gått 13000mil.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Ingen kommentar om det är billigt eller ej, för det måste man jämföra priset på produkten i andra butiker.

Jag tar ett exempel: Butiken säljer en vara för 10.000:- "räntefritt". Vissa avgifter tillkommer naturligtvis, och man tycker man gjorde en bra affär eftersom extrakostnaden bara blev 500:- tex.

MEN... Samma vara kostar troligen mindre i en annan butik, kanske 8.000:- istället för 10.000:-.
Har man fortfarande gjort en bra affär då? När man betalat 2.500:- mer än om man betalt kontant i en annan butik.

OCH... En kostnad på 570:- som du nämner ovan ger INTE en årsränta på 5.7%.
5.7% i årsränta gäller om du lånar hela beloppet i ett år och betalar sista dagen. I en avbetalning betalar du varje månad, uppläggningsavgiften betalar du troligen till och med samtidigt som lånet inleds - vilket ger en högre ränta än den du räknat ut.

Kanske någon med bättre matematikkunskaper än jag kan visa på hur hög den egentligen blir?

Ja du Ulf, nu har jag funderat ett tag och fattar fortfarande inte vart du vill komma med ditt tidigare påstående om att jag ska hålla mig till fakta.

Lånar man 10.000:- och avbetalar det på ett år med en merkostnad på 570 :- så handlar det nog om 5.7 %, sen om du vill kalla det ränta eller merkostnad eller avgift det gör ju detsamma.

Vad är det du inte begriper ?

Däremot om du betalar av det "för snabbt", t.ex 8 månader, så stiger "räntan" litegrann eftersom du får dela uppläggningsavgiften på färre månader, men det faktiska beloppet blir dock mindre

Sen när du hävdar att butiker som erbjuder "räntefria" lån skulle vara dyrare än andra då är du ju riktigt ute och cyklar.

Detta eftersom dom inte har ett dugg med själva lånet att göra, detta sköts ju utav olika kreditbolag som t.ex Resurs,GE Capital och Handelsbanken Finans.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Fredrik H skrev:
Ja du Ulf, nu har jag funderat ett tag och fattar fortfarande inte vart du vill komma med ditt tidigare påstående om att jag ska hålla mig till fakta.

Lånar man 10.000:- och avbetalar det på ett år med en merkostnad på 570 :- så handlar det nog om 5.7 %, sen om du vill kalla det ränta eller merkostnad eller avgift det gör ju detsamma.

Vad är det du inte begriper ?

Däremot om du betalar av det "för snabbt", t.ex 8 månader, så stiger "räntan" litegrann eftersom du får dela uppläggningsavgiften på färre månader, men det faktiska beloppet blir dock mindre

Sen när du hävdar att butiker som erbjuder "räntefria" lån skulle vara dyrare än andra då är du ju riktigt ute och cyklar.

Detta eftersom dom inte har ett dugg med själva lånet att göra, detta sköts ju utav olika kreditbolag som t.ex Resurs,GE Capital och Handelsbanken Finans.
Jag tror inte räntan stiger om du betalar av varan på ex 8 månader eftersom du i de fallen också betalar 4 aviavgifter mindre. Nästan alla de typer av så kallade räntefria köp inbegriper aviavgifter varje månad. Minskar du antalet betalningstillfällen så minskar du följdaktligen också antalet aviavgifter. det blir krångligt när man skall räkna ränta på merkostnad i relation till lånetiden. Vet inte själv hur man skall tänka, kanske någon vet exakt.
 
Senast ändrad:

Nome Nescio

Aktiv medlem
Nu är vi inne på petitesser.
Om lånet är 12'kr, uppläggnignsavgift 250kr och 25kr/månaden. Total kostad 12550.

1:a månaden: 1042kr, månadsränta 4,2%, årsränta 50,4%(för den betalnignen)
1:a månaden: 1042kr, månadsränta 4,2%, årsränta 25,2%(för den betalnignen)
Osv
12:e månaden: 1042kr, månadsränta 4,2%, årsränta 4,2%(för den betalnignen)

Den faktiska räntan är alltså mycket högre än 4,2 eftersom du betalar månadsvis.
Om du lånat pengarna och betalat allt exakt efter 12månader så blir det 4,2%.
Det är detta som bankerna lever på. För så fort som du betalat in 1024kr så kan de låna ut pengarna igen. De får alltså ränta på samma pengar flera gånger under ett år.
 
Senast ändrad:

Fredrik H

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag tror inte räntan stiger om du betalar av varan på ex 8 månader eftersom du i de fallen också betalar 4 aviavgifter mindre. Nästan alla de typer av så kallade räntefria köp inbegriper aviavgifter varje månad. Minskar du antalet betalningstillfällen så minskar du följdaktligen också antalet aviavgifter. det blir krångligt när man skall räkna ränta på merkostnad i relation till lånetiden. Vet inte själv hur man skall tänka, kanske någon vet exakt.
För det första så är det ju ingen ränta utan avgifter det handlar om , därav att jag skriver "ränta" .

Vad jag menar är ju precis det du skriver att det blir procentuellt sett lite dyrare om man betalar för snabbt.

Men i pengar sett så blir det billigare.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Nu är vi inne på petitesser.
Om lånet är 12'kr, uppläggnignsavgift 250kr och 25kr/månaden. Total kostad 12550.

1:a månaden: 1042kr, månadsränta 4,2%, årsränta 50,4%(för den betalnignen)
1:a månaden: 1042kr, månadsränta 4,2%, årsränta 25,2%(för den betalnignen)
Osv
12:e månaden: 1042kr, månadsränta 4,2%, årsränta 4,2%(för den betalnignen)

Den faktiska räntan är alltså mycket högre än 4,2 eftersom du betalar månadsvis.
Om du lånat pengarna och betalat allt efter 12månader så blir det 4,2%.
Det är detta som bankerna lever på. För så fort som du betalat in 1024kr så kan de låna ut pengarna igen. De får alltså ränta på samma pengar flera gånger under ett år.
Summa summarum 4.2% , hur enkelt som helst.

Dock så förstår jag inte vad du får 1042 kr ifrån.

1:a månaden kostar 1000+250+25= 1275:- vilket ger 2.29% "ränta" om du nu vill bryta ner exemplet på månadsränta och dylikt.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Fredrik H skrev:
Summa summarum 4.2% , hur enkelt som helst.

Dock så förstår jag inte vad du får 1042 kr ifrån.

1:a månaden kostar 1000+250+25= 1275:- vilket ger 2.29% "ränta" om du nu vill bryta ner exemplet på månadsränta och dylikt.
250kr sprids väll på 12 månader? Om inte så blir det mindre justeringar för alla månder.

Sluträntan är 4,2%, men eftersom du betalar under hela året så är den effektiva årsräntan betydligt högre. Om du betalar allt första månaden så är årsräntan skyhöga 50%.

En årsränta på 4,2% får du bara om du sitter på pengarna till avbetalningen månaden.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Nej, och du verkar ju heller inte intresserad av att tala om var jag räknar fel.

Eftersom det handlar om lån som är räntefria så finns det ingen anledning att bråka om faktiska räntor och månadsräntor.

Lånar man 10.000:- till en merkostnad av 570 :- på ett år så blir det 5.7 % .

Om inte det stämmer så får du väl förklara var felet ligger.

Att inte gå i svaromål är väl inte heller en bra argumentationsteknik ?
 

ulltand

Aktiv medlem
Fredrik H skrev:
...du verkar ju heller inte intresserad av att tala om var jag räknar fel...
Men du har ju fått svar flera gånger, bl a av Per Carlin. Förstår du inte hans resonemang så kan inte heller jag hjälpa dig.

(fö är Siba och OnOff stora delägare i Resurs)
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Men fattar du inte fortfarande efter mitt exempel. Om merkosnaden är 570kr så blir inte den effektiva årsräntan 5,7% i ditt fall. Detta eftersom du betalar flera gånger under en utrdagen tid.

Om du har ett sparkonto där du stoppar in 100kr/månaden och räntan är 5%, tror du att då kommer att ha 1200+60(5%) vid årsslutet?

Samma sak här, fast reverserat och detta till kreditgivarns fördel. Han kan ju som sagt låna ut pengarna igen, igen och igen, med ränteintäckt flera gånger under din låneperiod.

Nu ger jag iallafall upp. Tro vad du vill, räntekalkyl verkar inte vara din starka sida.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
250kr sprids väll på 12 månader? Om inte så blir det mindre justeringar för alla månder.

Sluträntan är 4,2%, men eftersom du betalar under hela året så är den effektiva årsräntan betydligt högre. Om du betalar allt första månaden så är årsräntan skyhöga 50%.

En årsränta på 4,2% får du bara om du sitter på pengarna till avbetalningen månaden.
Nej, uppläggningsvagiften betalas i princip alltid direkt i butiken.

Du kan inte använda vanliga räntetermer som om det vore ett huslån eller liknande.

Om du betalar av allt första månaden så spelar det ju mindre roll om årsräntan är 50.4 % eller hur.

Ett normalt "RÄNTEFRITT" lån hos en TV-handlare eller liknande fungerar ju inte på det sättet.

Du får en uppläggningsvagift som betalas direkt och en aviavgift som läggs på varje räkning.
Det finns inga räntor överhuvudtaget.

Den enda procentsats som behöver räknas ut är vad lånet har kostat totalt och hur många månader det tog att betala.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Men fattar du inte fortfarande efter mitt exempel. Om merkosnaden är 570kr så blir inte den effektiva årsräntan 5,7% i ditt fall. Detta eftersom du betalar flera gånger under en utrdagen tid.

Om du har ett sparkonto där du stoppar in 100kr/månaden och räntan är 5%, tror du att då kommer att ha 1200+60(5%) vid årsslutet?

Samma sak här, fast reverserat och detta till kreditgivarns fördel. Han kan ju som sagt låna ut pengarna igen, igen och igen, med ränteintäckt flera gånger under din låneperiod.

Nu ger jag iallafall upp. Tro vad du vill, räntekalkyl verkar inte vara din starka sida.
Uppenbarligen har varken du eller Ulf en aning om vad effektiv ränta innebär eller så missförstår vi varandra totalt.

Så här skriver skatteverket till exempel:

Effektiv ränta
Den totala kostnaden för ett lån (ränta, uppläggningskostnader och aviseringsavgifter). Den effektiva räntan anges i procent och talar om hur mycket ett lån verkligen kostar.

Läs här på skatteverket.

Med skatteverkets definition på effektiv ränta så hamnar vi på 5.7 % eftersom vi bara har uppläggningskostnad och aviavgifter, och ingen "riktig" ränta.

Men både jag och skatteverket kan ju ha fel.
 

jorgene

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Sluträntan är 4,2%, men eftersom du betalar under hela året så är den effektiva årsräntan betydligt högre. Om du betalar allt första månaden så är årsräntan skyhöga 50%.
Du har rätt i allt detta, men det enda jag personligen ville ha sagt i denna dabatt var att jag tyckte det var värt att kunna få min TV (och nu diascanner) direkt hem, klar för användning, till en kostnad av bara 5-600kr. En spottstyver för det extra värde jag uppnådde i sammanhanget. Om det sedan motsvarar en effektiv "ränta" på 1% eller 1000% är mer matematik för mig; jag nöjer mig med att konstatera att det var värt *beloppet* ifråga för mig. Precis som man gör när man tittar på vilken prislapp som helst i butik (få ställer sig t.ex. och räknar på alternativkostnader mm, innan de betalar en TV kontant i butik; de nöjer sig oftast med vad beloppet på prislappen säger dem).

Det enda som var viktigt för mig, var alltså att slippa vara utan tv i ett par månader (liksom att kunna börja scanna mina dior direkt) till en kostnad av några ynka hundralappar. Därför anser jag det vara bra att denna köpform finns.

Talar vi sedan om inköp till mitt företag, så är inköpsformen *än* bättre. Alla kostnader är avdragsgilla, hela momsen kan lyftas direkt efter inköpet och framförallt kan jag starta upp verksamheten ifråga utan dröjsmål (och förhoppningsvis också få den att gå med vinst). Och det till extremt låg "ränta", eftersom inköpsbeloppen då ofta är lite större, men avgifterna förblir desamma.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:


Om du har ett sparkonto där du stoppar in 100kr/månaden och räntan är 5%, tror du att då kommer att ha 1200+60(5%) vid årsslutet?

Självklart inte eftersom bankerna idag troligen uppdaterar räntorna dagligen på sparkonton.

Men detta har ju ingenting med vårt problem att göra, då det inte finns några räntesatser i de lån som detta handlar om.
 
ANNONS