Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

schlyter84

Aktiv medlem
Hej,

Jag har starka funderingar på att investera i en bra fotoskrivare. Jag är helt okunnig gällande detta och tar gladeligen emot tips av er som kan.
Jag använder en Canon EOS 7D och fotar både färg och sv/v och vill att skrivaren ska klara minst A3 utskrifter. Förhoppningen är att någon gång kunna sälja bilder så kvalitet på utskrifterna är av högsta prioritet.
Jag har tittat på Epson Stylus Photo R3000 och Canon Pixma Pro 9500 Mark 2 men såg att Epson Stylus Photo 1500W vann TIPA priset för Expert photo printer 2012. Detta är dessutom en billigare skrivare så det hade ju varit välkommet.

Har ni några andra tips, och vilka för/nackdelar finns med respektive modeller?

Väldigt tacksam för svar

Mvh

Peter
 

Kjell Nilsson

Aktiv medlem
Epson

Epson Stylus Photo 1500W har jag ingen erfarenhet av, generellt vill jag påstå att Epson gör de bästa skrivarna! har själv en R3000 och är grymt nöjd. R3000 har större bäckbehållare än 1500 så den borde ge bättre utskriftsekonomi. Kostnaden för bläck och papper överstiger ganska snart priset för själva skrivaren (om man skriver ut hyfsat mycket) så den delen är viktig vid val av skrivare. Rekommenderar alltså en Epsonskrivare, vilken modell är upp till dig beroende på hur du skall använda den.
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Epson Stylus Photo 1500W

Hej.

Köpte själv en Epson Stylus Photo 1500W i fredags. Åkte tillbaka med den på lördag då det blev ränder över hela bilden. Fick en ny skrivare utan problem, kom hem och samma sak med den.

Ringde supporten som var väldigt trevliga men då jag redan gjort alla inställningar m.m. så kunde de inte hjälpa till.

Letar själv igen efter en skrivare som klarar A3 och funderar på den Canon Pixma PRO 9500 Mark II
 

wimi

Aktiv medlem
Jag tvivlar på att Epson 1500W klarar svartvita utskrifter särskilt bra. Min Epson R3000 är jag väldigt nöjd med när det gäller svartvitt. Inget fel på färg heller förstås.

Har ingen erfarenhet av Canon 9500.
 

Okenfält

Medlem
Problem med färger, rött blir lila vid utskrift.

Problem med färger, rött blir lila vid utskrift med pro 9500 mark ll.
Testade även med min mg 5250 där blir röd färg röd.
Skriver ut via lightr 4.
 
ANNONS