Gammal 2013-10-02, 10:15
erik.p

Så här gör jag, kanske ett alternativ, eller något att överväga...

Som flera andra varit inne på, skapa en vettig grundstruktur för att spara filerna.

Själv har jag en huvudmapp, och sen en mapp per år, och därefter en mapp som heter något i stil med "2013-10-02 Höstpromenad". Ser ut ungefär så här;

"P:Fotografier/2013/2013-10-02 Höstpromenad"

Iställer för att låta Lightroom göra indexeringen, låter jag Googles gratisprogram Picasa göra det.
Största fördelen är att den har ansiktsigenkänning (om det nu är så himla användbart vet jag inte, men ganska kul), i övrigt är förefaller de vara ganska lika.

Sen sätter jag "taggar" eller keywords" på bilderna. Generellt sett är det dumt att bygga in för mycket "intelligens" i själva mapp-namnet tycker jag, känns bättre att ha alla data om bilden i exif-filen, ifall mapp och bilds skiljs åt.

Filnamnen gör jag ingenting åt, de får heta "DSC_1234".

Du har många,många timmar framför dig innan du fått ordning på bilderna om du gör enligt mitt exempel, men i slutändan har du en bra struktur. Som en bonus får du tillfälle att gå igenom alla dina gamla bilder med...

Sen rekommenderar jag att du gör back-up på både bilderna och även databasen kontinuerligt (via en NAS och/eller molntjänst).
Gammal 2013-10-02, 10:40
alfin

iSolen.se skrev: Döper du alltså om bilderna? Det skulle jag undvika, det är lättare att hitta och hantera om man behåller orginalnamnet när något går fel. Fotodatum står redan i exif och du lägger lämpligen till några keywords spelare, Johnny, fotboll, mål, springer,hovslätt där. Det blir kraftfullare och går bra att söka upp i windows/mac även om du skulle få korrupt LR-katalog eller kraschad indexhårddisk.
Jag har alla bilder sorterade i mappar på kamera/år/datum och döper om bilderna vid import till exempelvis 5D2-100131_3577.cr2 istället för meningslösa _mg_3577.cr2.

Jag har en bild från 2006 på en website som jag behövde göra om. Jag behöver bara se filnamnet för att veta exakt var bilden ligger, utan att söka i exif eller keywords.
Gammal 2013-10-02, 10:48
erik.p

alfin skrev: Jag har alla bilder sorterade i mappar på kamera/år/datum och döper om bilderna vid import till exempelvis 5D2-100131_3577.cr2 istället för meningslösa _mg_3577.cr2.

Jag har en bild från 2006 på en website som jag behövde göra om. Jag behöver bara se filnamnet för att veta exakt var bilden ligger, utan att söka i exif eller keywords.
Det funkar ju med. Även mina bilder döps efter kameramodell när jag tänker efter (en setting i kameran alltså).

Samma information skulle du ju kunna spara i exif filen. Fördelen med att lägga all information om en bild i en databas är ju att du kan göra mera avancerade sökningar, i stil med;

Bilder tagna med en "nikon", och bländare "1.8" som har huvudmotivet "hund".

Praktiska tillämpningar på ovan....eh...då blev det svårare - men det går. För en del av oss räcker ju det... :)
Gammal 2013-10-02, 10:50
alfin

erik.p skrev: Samma information skulle du ju kunna spara i exif filen.
Samma info finns redan i exif och dessutom lägger jag oftast till keywords, men då måste jag ju söka upp bilden.
Gammal 2013-10-02, 11:05
pdahlen

Vid export från LR eller PSE så döper jag filen till XXYY som läggs framför filnamnet som är löpnummer, kamera, objektiv mm data från exif

XX är motiv och YY är vecka, man skulle också kunna lägga in år också om man vill och utöka YY till YYYY dvs 1340, nu lägger jag bilderna i årsmappar så jag nöjer mig just nu med vecka

XX står för motiv som är huvudsorteringen efter filnamn, vilket gör att alla fåglar som har 50 kommer i samlad flock med sortering därefter efter vecka
Gammal 2013-10-02, 11:20
erro.se

Erik Schalin skrev: Men jag behöver inga sökningar.
Jag går till den mapp där bilderna jag vill åt finns.
Men det kanske ändrar sig i framtiden.
En av de stora begränsningarna med att använda mappar som sökbegrepp är att en bild bara kan sparas i en enda mapp. Vad gör du med bilder som egentligen tillhör flera olika händelser? Det är här keywords i Lightroom har en stor styrka. Bilden kan vara lagrad var som helst (gärna i en datum-mapp eftersom det är otvetydigt och kan automatiseras). Sen kan man en hel hög olika keywords för att göra bilden sökbar på en massa olika sätt.
Gammal 2013-10-02, 11:34
Graylingman

Var och en jobbar naturligtvis på sitt eget sätt, men för mig är nyckelorden ovärderliga.

Ett exempel: Jag har ett antal tusen bilder på dottern, och dessa ligger i datummappar. Alla de bilderna har åtminstone dotterns namn som nyckelord. Jag har dessutom några hundra bilder på katter. I datummappar och åtminstone med nyckelordet katt. Jag vet att det bland alla dessa bilder finns ett fåtal där dottern klappar katten. Låt oss säga att jag skulle behöva en av bilderna där hon klappar katten. De bilderna har alltså både dotterns namn och katt som nyckelord. Att leta reda på kattklapparbilderna utan nyckelord vore om inte omöjligt så i alla fall oerhört tidskrävande, men genom sökning på nyckelorden i Lightroom är det gjort på ett fåtal sekunder.

Men, som sagt, jag ska inte tala om vad som är bäst för någon annan.
Gammal 2013-10-02, 11:42
erik.p

Graylingman skrev: Var och en jobbar naturligtvis på sitt eget sätt, men för mig är nyckelorden ovärderliga.

Ett exempel: Jag har ett antal tusen bilder på dottern, och dessa ligger i datummappar. Alla de bilderna har åtminstone dotterns namn som nyckelord. Jag har dessutom några hundra bilder på katter. I datummappar och åtminstone med nyckelordet katt. Jag vet att det bland alla dessa bilder finns ett fåtal där dottern klappar katten. Låt oss säga att jag skulle behöva en av bilderna där hon klappar katten. De bilderna har alltså både dotterns namn och katt som nyckelord. Att leta reda på kattklapparbilderna utan nyckelord vore om inte omöjligt så i alla fall oerhört tidskrävande, men genom sökning på nyckelorden i Lightroom är det gjort på ett fåtal sekunder.

Men, som sagt, jag ska inte tala om vad som är bäst för någon annan.
Jag tänker som du. Tyvärr kan jag inte direkt komma på ett tillfälle när jag "behövt" en kattklapparbild, men jag sover tryggt om natten i vetskap att om det skulle behövas, så kan jag enkelt plocka fram en sådan bild...:)

Var och en gör som han/hon vill, precis som du påpekar.

Den tid vi lägger ner på att ha sökbara fotodatabaser (till tveksam nytta), lägger andra ner på något annat, t.ex fotografera. För mig har det åtminstone varit värt tiden att gå igenom och ordna upp mina bilder.
Gammal 2013-10-02, 11:45
Erik Schalin

erro.se skrev: En av de stora begränsningarna med att använda mappar som sökbegrepp är att en bild bara kan sparas i en enda mapp. Vad gör du med bilder som egentligen tillhör flera olika händelser? Det är här keywords i Lightroom har en stor styrka. Bilden kan vara lagrad var som helst (gärna i en datum-mapp eftersom det är otvetydigt och kan automatiseras). Sen kan man en hel hög olika keywords för att göra bilden sökbar på en massa olika sätt.
Jag söker inte.

Vad menar du med flera händelser?
En vecka i Västervik är en vecka i Västervik. 2013-10-02-västervik_0001 osv
Gammal 2013-10-02, 14:31
erro.se

Erik Schalin skrev: Jag söker inte.

Vad menar du med flera händelser?
En vecka i Västervik är en vecka i Västervik. 2013-10-02-västervik_0001 osv
Hur hittar du en bild ifall du inte söker? På ett eller annat sätt söker du nog....

Men veckan i Västervik kanske även råkade inrymma din födelsedag. Och det kan ju vara en händelse man vill ha koll på. Och veckan kanske inte bara hade med födelsedagen att göra, så man kan inte klassa hela veckan som "händelse födelsedag". Och en av dagarna kanske innehöll någon annan sorts händelse som man vill ha koll på. En spännande klippklättrings-kurs kanske, som dessutom inföll på din födelsedag? Och så kanske du är extra intresserad av orkidéer, och du fotade några sådana ett par av dagarna. Och så vidare.
Gammal 2013-10-02, 15:13
Erik Schalin

erro.se skrev: Hur hittar du en bild ifall du inte söker? På ett eller annat sätt söker du nog....

Men veckan i Västervik kanske även råkade inrymma din födelsedag. Och det kan ju vara en händelse man vill ha koll på. Och veckan kanske inte bara hade med födelsedagen att göra, så man kan inte klassa hela veckan som "händelse födelsedag". Och en av dagarna kanske innehöll någon annan sorts händelse som man vill ha koll på. En spännande klippklättrings-kurs kanske, som dessutom inföll på din födelsedag? Och så kanske du är extra intresserad av orkidéer, och du fotade några sådana ett par av dagarna. Och så vidare.
ha ha ha
Vilka bekymmer ni har.
Jag vet när jag fyller år ;)
Det är bara att gå till den mappen som har dem bilderna.
Visst händer det att jag får leta runt efter en specifik bild. Men sökord har aldrig vart lösningen i dem fallen.
Gammal 2013-10-02, 15:21
afe

Användning av nyckelord i bilderna kan vara praktiskt för annat än sökning :)

http://www.fotosidan.se/blogs/afe/bl...n-lona-sig.htm

Reklambyrån som köpte bilderna hade aldrig hittat dem om jag inte lagt in nyckelorden innan jag lade upp bilderna på flickr.
Gammal 2013-10-02, 15:24
iSolen.se

Precis. Tänk framåt.

Så länge du har så få mappar att du har översikt behöver du förstås inga nyckelord.
Gammal 2013-10-02, 15:26
Falumas

Problemet med nyckelord är att dom inte skriver in sig själva. Gör man ett blogginlägg, alternativt publicerar några bilder någonstans håller jag med om att nyckelord är viktiga, men när jag kommer hem och tankar in 40GB bilder så finns det inte en chans i världen att jag orkar lägga in nyckelord på dom.

Nyckelord har aldrig varit svaret för mig utan en bra struktur med bibiliotek har alltid varit bäst för mig.

/Karl
Gammal 2013-10-02, 15:29
iSolen.se

Falumas skrev: Problemet med nyckelord är att dom inte skriver in sig själva. Gör man ett blogginlägg, alternativt publicerar några bilder någonstans håller jag med om att nyckelord är viktiga, men när jag kommer hem och tankar in 40GB bilder så finns det inte en chans i världen att jag orkar lägga in nyckelord på dom.

Nyckelord har aldrig varit svaret för mig utan en bra struktur med bibiliotek har alltid varit bäst för mig.

/Karl
Nyckelord lägger jag bara in för de bilder jag använder.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:23.