Annons

Objektiv till Canon eos 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag har en Canon Eos 1000D med "orginal-objektivet" 18-55 mm. Nu är jag dock väldigt sugen på ett nytt objektiv men vet inte riktigt vilket jag skall köpa.

Jag söker:
- Ett objektiv som används vid fotografering av människor, stadsfoto och såväl inomhus som utomhus (vidvinkel?)
- Ett inom pisklassen 5000kr
- med bildstabilisator och bra motljus, fäger osv. dvs, bästa möjliga!

Vad rekomenderar ni?
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Håkans förslag är säkert bra. Annars är Tamron 17-50 2,8 ett mycket prisvärt och skarpt objektiv. Den finns i två versioner (med och utan IS, eller VC som Tamron kallar det) och kostar 3000 respektive 4000 spänn nytt. Enligt tester anser många att den äldre och billigare varianten är aningen skarpare än versionen med IS. Dock kanske skärpan ändå blir i snitt bättre i praktiken med stabilisering, så valet är inte självklart. Varianten utan IS är troligen att betrakta som något mer prisvärd i alla fall.

Oavsett vilket skulle jag tippa på att du nästan måste satsa på ett objektiv med lite högre ljusstyrka för att få vettiga bilder inomhus utan blixt och då är 2,8 väldigt skönt. Själv har jag även köpt det uråldriga Canon EF 35/2.0 som ljusstarkt normalobjektiv till crop-kameror som din, vilket är lysande för vardagsfoton i dunkla miljöer. Med lite tur får man dessa för en spottstyver begagnat.

Vad gäller motljusprestanda har jag ingen större uppfattning om hur dessa linser är.
 
ANNONS