Annons

30D uppstartsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

isbeorn

Ny medlem
Min 30D är död och startar inte. När jag sätter i batteri så lyser åtkomstlampan oavsett om strömbrytaren är till eller från.
Tidigare kunde det bli att den inte startade efter att jag bytt objektiv enstaka gånger, men då blev det liv i den om jag gjorde om det eller tog i och ur batteriet. Nu får jag den alltså inte att starta alls, och åtkomstlampan lyser.

Jag har inte hittat nåt i manualen om det här. Jag tycker att lampans lysande borde indikera något. Batteriet är givetvis laddat.

Jag undrar om det finns någon som känner igen symtomen eller har något tips. Tack på förhand!
 

G-son

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad du menar med åtgärdslampan men menar du den röda diod"lampan" som sitter snett höger ned vid bakre inmatningsratten så beter sig min 30D oxå så.
Det vill säga den blinkar snabbt en gång när man sätter i batteriet i vilket läge on/off switchen än står på.
Går inte kameran igång när du vrider switchen på on så har switchen gett sig (det felet hade jag på en 10D en gång,fixade det själv genom att skruva isär bak-kåpan och rengjorde och spände kontaktblecken)eller så har kameran ett allvarligare intern-kortfel om det nu är så att batteriet är fräscht.
 

isbeorn

Ny medlem
Tack för ditt svar!
Jo det är den lampan jag menar. På min kamera lyser den alltså ihållande när batteriet är i; det spelar ingen roll om strömbrytaren är till eller från, och inte heller om batteriluckan är öppen eller stängd.
 

G-son

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!
Jo det är den lampan jag menar. På min kamera lyser den alltså ihållande när batteriet är i; det spelar ingen roll om strömbrytaren är till eller från, och inte heller om batteriluckan är öppen eller stängd.
OK, så skall den inte bete sig. Lampan gör bara ett snabbt uppstartsblink när du efter batteribyte stänger batteriluckan/ minneskortsluckan.
Då skulle jag gissa att du har något kortfel i kameran tyvärr.
 

isbeorn

Ny medlem
Ok, tack för din vy! Jag ska avvakta och se om någon har något annat att säga, annars får kameran åka på service.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag skulle nog tippa på ett hårdvarufel.

Några grejer du kan prova med:
plocka ur backup-batteriet i några minuter, eller t.o.m. över natten
ta ur minneskortet
plocka loss objektivet
 

Aahlborg

Aktiv medlem
Plocka ut litiumbatteriet också så kameran tappar allt minne. Du kan ju kolla om det går att få kontakt med kameran från datorn.
 
ANNONS