Annons
Gammal 2018-10-07, 22:03
martinot

Homma skrev: Jag har fick min Z7 i måndags.
Spännande!! Återkom så fort du hunnit att testa lite (även om det bara är enklare initiala intryck och reflektioner). :)
Gammal 2018-10-08, 09:47
Homma

martinot skrev: Spännande!! Återkom så fort du hunnit att testa lite (även om det bara är enklare initiala intryck och reflektioner). :)
Med reservation för att jag bara har erfarenhet av D7100 så har jag följande observationer.

* Jag köpte kittet med objektiv och adapter. Det följde med ett Sony 64GB XQD kort också. På sidan av kartongen fanns det bilder på kameran, adapter och objektivet. Sedan satt det en klister lapp med en bild på minneskortet.

* Greppet känns alldeles lagomt stort för mina händer. Tumgreppet är riktigt skönt. De 2 främre funktionsknapparna var väldigt bekväma för mig, har läst att vissa haft problem med dem.

* Konfigurationsmöjligheterna är väldigt bra, även om man inte har riktigt lika många hårda knappar tillgängliga så kan man konfigurera många av dem och i-menyn är rätt praktisk att använda.

* EVF:en är väldigt bra, med reservation att jag inte sett någon annan, så om den är bättre eller sämre än andra kameror får andra bedöma. Jag har i alla fall inte känt mig begränsad av den. Däremot så tycker jag det verkar som om det är annan färgtemperatur på EVF och skärm. Vet inte om det kan bero på omgivande ljus. Det går vilket fall att finjustera.
Jag har fått moaré effekter i EVF:en, lite störigt men inget som dyker upp i bilden.

* Både EVF och skärmen visar massor med symboler för de inställningar som är aktiva. På skärmen kan man klicka vissa symboler för att ändra dem, men alla symboler är inte klickbara och det är inte helt självklart vilka som är det.
Överlag fungerar touchskärmen mycket bra.

* Jag har testat sigmas 85 Art och den verkar fungera utan problem.

* Ansiktsfokusen fungerar överlag bra, men fokus kan hamna lite varstans i ansiktet så det är inte att rekommendera till stora bländaröppningar.
Synd att den inte visar exakt var den valde fokus.
Gammal 2018-10-09, 21:27
niklas_b

Usb c
Angående dubbla kortplatser. Min oro är tyvärr inte fel på utrustning utan att kameran blir stulen, ett kort förkommer, eller att polis, militär raderar bilder på kortet. Alla tre har dessvärre hänt. (inte i europa) Därför har jag vant mig vid att manuellt kopiera från ena kortet till ett stort backupkort, allt finns alltså dubbelt men bara en gång i kameran och jag slipper bära med mig en dator eller andra skrymmande grejer.
Z6/7 har ju en usb c port. Om kameran skulle ha mjukvarustöd för detta borde man kunna ansluta tex en kortläsare (eller annan "dum" enhet) till porten och kopiera över data. Går sånt?
Jag har läst manualen, där står inget, så antagligen går det inte?
Gammal 2018-10-09, 22:26
Grevture
Administratör

niklas_b skrev: Angående dubbla kortplatser. Min oro är tyvärr inte fel på utrustning utan att kameran blir stulen, ett kort förkommer, eller att polis, militär raderar bilder på kortet. Alla tre har dessvärre hänt. (inte i europa) Därför har jag vant mig vid att manuellt kopiera från ena kortet till ett stort backupkort, allt finns alltså dubbelt men bara en gång i kameran och jag slipper bära med mig en dator eller andra skrymmande grejer.
Z6/7 har ju en usb c port. Om kameran skulle ha mjukvarustöd för detta borde man kunna ansluta tex en kortläsare (eller annan "dum" enhet) till porten och kopiera över data. Går sånt?
Jag har läst manualen, där står inget, så antagligen går det inte?
Tyvärr funkar det inte att ansluta en "dum enhet" till kameran eftersom kameror - irriterande nog - inte kan agera USB-host, alltså en sådan enhet som man kan ansluta diskar till. Men däremot funkar ju motsatsen, att ansluta kameran till en dator, varpå kameran blir en "dum enhet".

Sedan måste man ju inte använda USB-sladd. Numera har ju i stort sett alla kameror, som Z7, trådlös anslutning och kan backa upp bilder till en dator eller surfplatta i närheten.
Gammal 2018-10-10, 08:14
Skrotfotaren 2.0

Obs!
Cyperphoto har nu testat Z7 (en fingervisning) och det jag konstaterar på bilderna är att den ger betydligt mer kraft och färg än den Canon EOS R man testade några dagar tidigare.....................................
Gammal 2018-10-11, 17:59
smislo

Var idag på SC i Malmö och klämde på Z7 med 24-70/4 och 35/1.8. 50/1.8 fanns inte på plats.

Enkelt sagt var inte imponerad/ beviken heller av kameran eller objektiv, var glad att jag inte väntade på Z6 och att redan beställt X-T3.

AF med 35/1.8 kändes mycket långsammare än med zoom-en. 35/1.8 kändes stor, väldigt plastig och lätt men stor. 24-70/4 gav mycket bättre känsla än 35/1.8.

Kameran i handen kändes OK men inget mer. AF-C har jag inte testat men på visa föremål i butiken kunde jag inte låsa AF via AF-S (single point)... (mestadels objekt i svart färg)...

Detta är min lilla åsikt efter tittat och känt kameran i ca halv timme i butiken...Det som jag hoppas att NIKON följer FUJIFILMs exempel och erbjuder olika förbättringar via mjukvaru uppdateringar efter man fått kameran ute i "realworld"...
Gammal 2018-10-11, 18:07
Bengf

smislo skrev: Var idag på SC i Malmö och klämde på Z7 med 24-70/4 och 35/1.8. 50/1.8 fanns inte på plats.

Enkelt sagt var inte imponerad/ beviken heller av kameran eller objektiv, var glad att jag inte väntade på Z6 och att redan beställt X-T3.

AF med 35/1.8 kändes mycket långsammare än med zoom-en. 35/1.8 kändes stor, väldigt plastig och lätt men stor. 24-70/4 gav mycket bättre känsla än 35/1.8.

Kameran i handen kändes OK men inget mer. AF-C har jag inte testat men på visa föremål i butiken kunde jag inte låsa AF via AF-S (single point)... (mestadels objekt i svart färg)...

Detta är min lilla åsikt efter tittat och känt kameran i ca halv timme i butiken...Det som jag hoppas att NIKON följer FUJIFILMs exempel och erbjuder olika förbättringar via mjukvaru uppdateringar efter man fått kameran ute i "realworld"...

Ja försa om X-H1 kan få FW med X-T3:ans snabba autofokus.
Gammal 2018-10-11, 18:23
FiCa1

Glimt
smislo skrev: Var idag på SC i Malmö och klämde på Z7 med 24-70/4 och 35/1.8. 50/1.8 fanns inte på plats.

Den här snubben är hur som helst super-imponerad av Z7 ...
https://www.youtube.com/watch?v=zY3irO0xJLQ

/ mvh FiCa1
Gammal 2018-10-11, 19:07
smislo

Glimt
Bengf skrev: Ja försa om X-H1 kan få FW med X-T3:ans snabba autofokus.
Tror inte det, inte samma processor och sensor ...
Gammal 2018-10-11, 22:29
lonian

Cyberphoto skriver förljande:

"En lite märklig egenskap är att optiken bländar ner direkt, och inte bara vid exponering. Men den verkar bara gå ner till f/5,6 som lägst, dvs innan exponeringen sker. Och väljer man mindre eller större öppning än f/5,6 så justeras bländaren givetvis till den valda bländaren vid exponeringsögonblicket. Men att den inte alltid autofokuserar på största bländaröppning när man t ex använder en ljusstark optik är en nackdel för autofokus, och skärpedjupet som ökar vid nedbländning ställer också till det när man fokuserar manuellt med aktiverad focus peaking. Bästa alternativet är förstås om nedbländningen sker först när bilden exponeras."

Hur blir det om man via en adapter kopplat på ett objektiv som är helt manuellt och styr bländaren till F11. Fungerar inte fokuspeaking då? Om jag förstår texten rätt så fungerar det dåligt. Någon som kan testa detta?
Gammal 2018-10-11, 23:29
Grevture
Administratör

lonian skrev: Cyberphoto skriver förljande:

"En lite märklig egenskap är att optiken bländar ner direkt, och inte bara vid exponering. Men den verkar bara gå ner till f/5,6 som lägst, dvs innan exponeringen sker. Och väljer man mindre eller större öppning än f/5,6 så justeras bländaren givetvis till den valda bländaren vid exponeringsögonblicket. Men att den inte alltid autofokuserar på största bländaröppning när man t ex använder en ljusstark optik är en nackdel för autofokus, och skärpedjupet som ökar vid nedbländning ställer också till det när man fokuserar manuellt med aktiverad focus peaking. Bästa alternativet är förstås om nedbländningen sker först när bilden exponeras."

Hur blir det om man via en adapter kopplat på ett objektiv som är helt manuellt och styr bländaren till F11. Fungerar inte fokuspeaking då? Om jag förstår texten rätt så fungerar det dåligt. Någon som kan testa detta?
Beteendet med bländaren är lite skumt, tillräckligt udda för att jag misstänker att Nikon har någon baktanke med det hela. Som jag helt ärligt inte alls förstår :-)
Men det fungerar oväntat bra ändå.

Inte svar på din fråga, men: Jag har testat att låta AF fokusera på flygande fågel med maxbländare 4, 5,6, 8 och 11 - dvs 180-400 naturellt (f/4), med sin inbyggda konverter (f/5,6), med inbyggd + TC14 (f/8) och med inbyggd + TC20 (f/11) - och kameran fortsatte fokusera, och inte bara med mittpunkter. Fokusprestanda påverkades, men överraskande lite. Så autofokusen verkar klara objektiv med mycket liten maxbländare.

Däremot tänkte jag faktiskt inte på att testa hur peaking fungerade i samma situation.
Gammal 2018-10-12, 05:33
cyberanders

Svårt att hålla borta damm på sensorn?
Hej.
Ni som använder Nikon Z7.

Samlas den mer damm på sensorn jämfört med kameror med spegel?
Är det ett problem och i så fall är det lätt att blåsa bort?

Med vänlig hälsning,
Anders
Gammal 2018-10-12, 09:31
iSolen.se

Grevture skrev: Beteendet med bländaren är lite skumt, tillräckligt udda för att jag misstänker att Nikon har någon baktanke med det hela. Som jag helt ärligt inte alls förstår :-)
Men det fungerar oväntat bra ändå.

...
Att blända ner en aning borde ta bort problem med focus breathing, dvs att fokus är en aning olika på full bländare än på mindre.

Vid mindre bländare än 5.6 är det nästan bara glaset i mitten som man använder, dessutom är skärpedjupet större.

Jag tror att det är därför som Sony ändrat hur deras kameror fungerar.

Och som med Sony, skulle man inte kunna få stänga av detta?
Gammal 2018-10-12, 13:10
PMD

iSolen.se skrev: Att blända ner en aning borde ta bort problem med focus breathing, dvs att fokus är en aning olika på full bländare än på mindre.
Det där är lite oklart uttryckt, men med "focus breathing" brukar man syfta på att bildvinkeln ändras när man ändrar fokusinställningen. Det är kanske det du menar?
Gammal 2018-10-12, 13:14
Grevture
Administratör

iSolen.se skrev: Att blända ner en aning borde ta bort problem med focus breathing, dvs att fokus är en aning olika på full bländare än på mindre.
Det du beskriver är väl snarare problemet att skärpeplanet flyttas med nedbländning (klassiska exemplet EF 50/1,2L) vilket alltid ger problem när man fokuserar med en bländaröppning och sedan exponerar med en annan bländaröppning. Tekniska skälet till det är okorrigerad SA, sfärisk aberration. Vilket, som i EF 50/1,2L, ofta beror på att man vill bibehålla så snygg oskärpeteckning som möjligt eftersom korrigering av SA ofta gör oskärpan fulare.

Här finns en rätt bra förklaring:
http://www.ronscheffler.com/techtalk/?page_id=39

Att blända ned under fokusering löser inte det problemet, du skulle bara flytta problemet till andra bländaröppningar. Konkret: hos t.ex. EF 50/1,2L blir det ju inget fel om du tar bilden vid f/1,2 (den bländare där fokuseringen skedde), sedan växer problemet ju mer du bländar ned. Skulle Canons kameror blända ned till f/5,6 under fokusering skulle problemet innebära felfokus åt ena hållet när man tar bilder vid f/1,2 och så minskar problemet gradvis och är borta vid f/5,6 men växer sedan om du bländar ned ytterligare.

BTW: Focus Breathing (eller bara "breathing") syftar i allmänhet på en annan sak, att den effektiva brännvidden ändras med fokusavståndet
https://en.wikipedia.org/w/index.php...ocus_breathing

Vid mindre bländare än 5.6 är det nästan bara glaset i mitten som man använder, dessutom är skärpedjupet större.

Jag tror att det är därför som Sony ändrat hur deras kameror fungerar.
Att skärpedjupet i större är ju i sig ingen fokusmässig fördel - det gör ju bara den kontrastdetekterande delen av fokuseringen mindre exakt om man sedan tar bilden vid en mindre bländaröppning.

Och som med Sony, skulle man inte kunna få stänga av detta?
Jo, det kan jag verkligen hålla med om.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:30.