Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalitet Nikon 200-500 f5.6

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy96

Medlem
Hej!
Fick hem mitt Nikon 200-500 för någon dag sedan. Har varit lite orolig innan köp då jag läst att vissa råkat på exemplar som inte är så skarpa som andra. Har nu tagit några bilder med det och skulle gärna vilja ha er hjälp att avgöra lite om objektivet levererar den bildkvaliteten man bör förvänta sig av ett sådant objektiv eller om det underpresterar.

Mvh
Jimmy

Fotograferar med en Nikon d7100
Kamera inställningar

Bild 1
F5.6, ISO 2500, 1/800, 500mm
Bild 2
F5.6 ISO 1100, 1/1000 500mm
Bild 3
F5.6, ISO 1000, 1/400 500mm
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Ser OK ut med de förutsättningar du har tycker jag. Först så är det svårt att bedömma något på forumet då bildkvalitén blir usel, man behöver också skärpa upp bilderna extra för webbvisning.

Men några tips, jag använder alltid f/6,3 den är något skarpare än /5,6. Eftersom fågelfoto oftast leder till kraftig beskärning så håller jag ISO under 800, normalläge på sommaren är 400 och det kanske behövs 800 för flygande fågel. Det är riktigt bra stabilisering så du hade kunnat ta ner till 1/200 utan problem med dessa motiv. Testa dig fram.

Vill du ha testa skärpa använd en sedel, studerar man ögat i bilden så brukar man tydligt se minsta avvikelser, bra att använda om du vill testa fokuskalibrering
 

Jimmy96

Medlem
Hej
Okej, får pröva det! Kände själv att bilderna är väl helt OK, tror skärpan kommer bli rätt bra om jag håller ner ISO värdet med, då Nikon d7100 inte hanterar högre ISO värdet rätt väl
 
Hej!
Jag skickade tillbaks min då skärpan inte var bra, testade på både D850 och D500 samt D7100. De verkar vara som man har tur eftersom min bekant har en och när jag provar den så är skärpan knivskarp!
Jag provade även fokuskalibreringen utan något bättre resultat!
 

Jimmy96

Medlem
Hej!
Jag skickade tillbaks min då skärpan inte var bra, testade på både D850 och D500 samt D7100. De verkar vara som man har tur eftersom min bekant har en och när jag provar den så är skärpan knivskarp!
Jag provade även fokuskalibreringen utan något bättre resultat!
Hej
Så hur skulle du säga att du tycker att mitt står sig om du jämför? Är mitt okej. Eller bör jag förvänta mig mer?
 

scrappy

Aktiv medlem
Hej!
Fick hem mitt Nikon 200-500 för någon dag sedan. Har varit lite orolig innan köp då jag läst att vissa råkat på exemplar som inte är så skarpa som andra. Har nu tagit några bilder med det och skulle gärna vilja ha er hjälp att avgöra lite om objektivet levererar den bildkvaliteten man bör förvänta sig av ett sådant objektiv eller om det underpresterar.

Mvh
Jimmy

Fotograferar med en Nikon d7100
Kamera inställningar

Bild 1
F5.6, ISO 2500, 1/800, 500mm
Bild 2
F5.6 ISO 1100, 1/1000 500mm
Bild 3
F5.6, ISO 1000, 1/400 500mm
Jag ser bara miniatyrer, omöjligt att se om det är skarpt. Kan man se bilderna i full upplösning?

Vilka möjligheter har man att undersöka ett objektiv med 14 dagars ångerrätt? Får man bara test-fota hemma eller ta med det ut i skog och mark en dag?
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Vilka möjligheter har man att undersöka ett objektiv med 14 dagars ångerrätt? Får man bara test-fota hemma eller ta med det ut i skog och mark en dag?
Din objektiv har ingen inbyggd GPS spårare så om inte någon från butikens personal följer efter dig och objektivet 24/7 ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna ta ut den i naturen och testa.
 
ANNONS