Annons

Kalibrering för iPhone

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorsan

Medlem
Hej
Bilderna som jag redigerar i Photoshop CS6 på min PC blir mycket mörkare och mattare i färgerna när jag tittar på dem på iPhone och iPad. Hur kan jag ställa in Photoshop så att bilderna sedan ser likadana och ser bra ut på iPhone?

Mvh
Andreas Jorstig
 

lonian

Aktiv medlem
Har du ljusstyrkan på din iPhone på högsta?
Kontrollera så ljuset på PC skärmen är rätt. Sen kan det vara värt att kalibrera skärmen.
 

Jorsan

Medlem
Hej och tack för svar. Min tanke var att ställa in Photoshop så att bilderna motsvarar hur de ser ut på iPhones i allmänhet eftersom det är där många konsumerar bilderna sedan. Jag har inte tillgång till någon kalibreringshårdvara eller mjukvara utan är som sagt mer ute efter inställningar så min PC-skärm mer liknar iPhones, d.v.s. det jag ser på datorn sedan ser likadant ut i telefonen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Frågan påminner om det vanliga "varför blir mina utskrifter för mörka".
Orsaken är säkert densamma.
Har man ställt sin PC_skärm på hög ljusstyrka kan man få bilden att se bra ut på skärmen. Fast skriver man ut bilden blir den alldeles för mörk.
En skärm ställd för utskrift är profilerad för ganska låg ljusstyrka. Detta för att stämma med en utskrift.
Mina bilder som jag redigerat och synkar med iPad och iPhone stämmer väldigt väl med vad jag ser på min iMac.
Troligen är det din PC-skärm som är alldeles för ljus.

Börja med att sänka ljusstyrkan där. Fast skall du göra detta ordentligt behöver du profilera din skärm med en kalibrator.

Att få ett korrekt resultat är inget man gör på gehör.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Som Mats säger så måste skärmen på din dator justeras och för ett helt tillförlitlig resultat så måste man ha utrustning.

I brist på det så är den enklaste åtgärden att bara sänka ljusstyrka och troligen kontrast på din skärm så att bilderna grovt sett set lika mörka ut som i telefonen. Sen justerar du bilden så den ser lagom ut på skärm, och testar på telefonen igen.

Som sagt, det är en alldeles för grov metod för att få något exakt resultat, men det hjälper dig en bit på vägen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kan kanske ge lite grova råd. Min iMac och Dell 30 kan nog komma upp i cirka 300 Candela. Alltså väldigt hög ljusstyrka
För att stämma med en tksrift i min arbetsmiljö bör jag ligga på cirka 120 Cd, alltså mindre än hälften av vad skärmen kan prestera.
När jag exporterar dessa bilder till iPad och iPhone stämmer det väldigt bra. Dessa skärmar har jag inte profilerat eftersom jag aldrig jobbar med bilder på dessa.
Fast jag har dessa inställda på medium ljusstyrka. Altså ungefär i mitten på skalan.

Skicka gärna upp en av dina bilder så kommer vi nog se att din bild är för mörk.
Detta på grund av du har din skärm på för hög ljusstyrka.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Hej och tack för svar. Min tanke var att ställa in Photoshop så att bilderna motsvarar hur de ser ut på iPhones i allmänhet eftersom det är där många konsumerar bilderna sedan. Jag har inte tillgång till någon kalibreringshårdvara eller mjukvara utan är som sagt mer ute efter inställningar så min PC-skärm mer liknar iPhones, d.v.s. det jag ser på datorn sedan ser likadant ut i telefonen.
För att Du ska vara säker på att det ska bli rätt är kalibrering eller profilering. (Beroende på vilken typ av skärm Du har). Det enda sättet som fungerar.
Och detta behöver göras med hänsyn till färgtemperatur och styrka på omgivande ljus.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Frågan påminner om det vanliga "varför blir mina utskrifter för mörka".
Orsaken är säkert densamma.
Har man ställt sin PC_skärm på hög ljusstyrka kan man få bilden att se bra ut på skärmen. Fast skriver man ut bilden blir den alldeles för mörk.
En skärm ställd för utskrift är profilerad för ganska låg ljusstyrka. Detta för att stämma med en utskrift.
Mina bilder som jag redigerat och synkar med iPad och iPhone stämmer väldigt väl med vad jag ser på min iMac.
Troligen är det din PC-skärm som är alldeles för ljus.

Börja med att sänka ljusstyrkan där. Fast skall du göra detta ordentligt behöver du profilera din skärm med en kalibrator.

Att få ett korrekt resultat är inget man gör på gehör.
Jag har heller inga som helst problem med för mörka eller för ljusa bilder, eller färger... jag har iPhone 6s, iPad Mini5 och Mac Book Pro med 15” Retinaskärm...

Fast mitt bildflöde är till allra största delen precis tvärtom, från iPhonen och ibland från IPaden (jpg) TILL datorn... inte från!

M hj a Lightroom-appen för iOS kan jag ta alla telefonbilder I rawformat (DNG) som ger stora möjligheter till bildbehandling i t ex Adobe CameraRaw (i Photoshop) mm.

Jag har visserligen en PC också, med där är bildskärmen HP 24” ett måndagsexemplar från första början, dag 1, okalibreringsbar/oprofileringsbar med en Spider 3, och då menar jag att den datorn duger bara till allt annat än bildbehandling! (Alldeles för mycket rött i färgerna).

Jag gör ibland utskrifter från min PC via iCloud eller via USB-sticka, på bilder jag gjort färdiga i Mac:en och då bryr jag Midgård mej inte om vad HP-skärmen visar för färger eller ljusstyrka, och därmed blir oxå utskrifterna perfekta!
/B
 

Jorsan

Medlem
Tack för alla svar. Jag ska försöka manuellt ställa in skärmen så den motsvarar iPhones så what-I-see-is-what-I-get
 

robban72

Medlem
Mina erfarenheter

Hej
Bilderna som jag redigerar i Photoshop CS6 på min PC blir mycket mörkare och mattare i färgerna när jag tittar på dem på iPhone och iPad. Hur kan jag ställa in Photoshop så att bilderna sedan ser likadana och ser bra ut på iPhone?

Mvh
Andreas Jorstig
Hej Andreas!

iPhone och iPads är väl kalibrerade från fabrik, och sprider knappt från ex till ex. Du kan läsa om detta bla här där man testat telefonskärmar under flera år: . Stäng dock av ”night shift” samt ”truetone” (som finns på nyare modeller) som justerar vitbalansen med mjukvara på tex kvällstid.

Och tänk igenom vilken ljusstyrka du ställt enheterna på. Grovt sett 50-70% ljusstyrka på iPadar (beroende på modell) upplever jag som korrekt inomhus i ett ej solupplyst rum bredvid mina kalibrerade skärmar.

Som övriga skriver så behöver du kalibrera och profilera din kombination dator (grafikkort) och skärm. Det finns mycket att läsa på nätet om just detta. Jag har använt kalibreringsutrustning från Spyder av olika modeller i många år.

Körde PC med diverse olika skärmar tidigare och det kunde ge väldigt olika resultat. Dvs lita inte på att det du ser är ”rätt”.

Använt iPads som referensskärm ibland faktiskt, när jag inte haft tillgång till hårdvarukalibrering, som tex för att kalibrera TV-skärmar. Detta fungerar då jag vet att just den iPaden visat nära korrekt färger vid sidan av en bra kalibrerad och profilerad skärm.

Kör nu Mac mini 2018 och en 4K skärm från LG och hårdvarukalibrering behövdes där också. Dock inte helt fel.

Min Macbook Pro 2012 ger väldigt liten skillnad kalibrerad jmf med ej kalibrerad.

Lycka till!
 
ANNONS