Annons
Gammal 2018-10-05, 16:03
jonasfj
Avslutat medlemskap

smislo skrev: NIKON Z7 Auto Focus REVIEW. Is it good, bad or ATROCIOUS?

https://www.youtube.com/watch?v=V6X-K9jju_0
Intressant test! Det var kanske nagra av de mest utmanande situationerna man kan tanka sig och Z7 verkar fungera bra nar den val laser, men inte sa bra om den tappar subjektet.

Slutsatsen att autofokus bara ar ok beror pa vad man jamfor med och vilka krav man har.

D5 och D850 loser dessa problem battre med 3D tracking och Sony A9 ar ocksa mycket battre om man far tro testerna.

Det verkar som om Sony A7Riii som ar narmsta konkurrent har liknande problem. Nikon har mer eller mindre bekraftat att de jobbar pa ett hus som ska konkurrera direkt med A9.

For en professionell sportfotograf ar Nikon Z7 fel svar!
Gammal 2018-10-05, 16:07
Grevture
Administratör

lonian skrev: För mig spelar detta roll och jag lär vänta tills de löst problemet. Jag vill inte ha en kamera som ger sämre bildkvalité än min D750, och då menar jag nog snarare Z6 modellen om den skulle ha samma problem.
Försöker du plocka ut samma omfång ur D750-sensorn (dvs dra i hög-lågdagrar) som du får ur Z7-sensorn (där du inte behöver dra lika mycket) lär du få minst lika mycket bandning, så om vi håller oss till Z7 är så är problemet med din definition redan löst :)
Gammal 2018-10-05, 16:11
Foto och Bildteknik
Guest

Fungerar Nikonkamerans autofokus lika bra eller bättre än Olympus EM-1 är det inga problem för en tränad fotograf att ta proffsiga bilder, sport eller andra snabba förlopp. Mindre tränade "fotografer" har ju problem oavsett utrustning ändå.

Det kommer uttalanden som är fullständigt befängda...
Gammal 2018-10-05, 16:17
ztenlund

Foto och Bildteknik skrev: Fungerar Nikonkamerans autofokus lika bra eller bättre än Olympus EM-1 är det inga problem för en tränad fotograf att ta proffsiga bilder, sport eller andra snabba förlopp. Mindre tränade "fotografer" har ju problem oavsett utrustning ändå.

Ja, tänk om ett nytt tangentbord hade kunnat åtgärda dina inlägg!
Gammal 2018-10-05, 16:52
jonasfj
Avslutat medlemskap

Foto och Bildteknik skrev: Fungerar Nikonkamerans autofokus lika bra eller bättre än Olympus EM-1 är det inga problem för en tränad fotograf att ta proffsiga bilder, sport eller andra snabba förlopp. Mindre tränade "fotografer" har ju problem oavsett utrustning ändå.

Olympus EM-1 har ett imponerande autofokus system, sarskilt for den klassen av kameror.

Om man far tro vad man laser sa fungerar den inte lika bra som andra system i de situationer som FroKnowsPhoto testade, dvs. flera fotbollsspelare som ror sig i hog hastighet i djupled och andrar position relativt varandra.

Det ar en situation som fa kameror bemastrar fullt ut. De basta ar nog D5, D850, A9 och jag gissar 1Dx mk2.

Som svar pa din fraga ar nog A7Riii, A7iii och Z7 betydligt battre an din Olympus.

Ett annat problem med Olympus for att fotografera sport ar att du far mer brus nar du okar ISO for att fa snabba slutartider.
Gammal 2018-10-05, 18:53
PMD

jonasfj skrev: "Bandning" finns hos de flesta spegelfria kameror, Sony A7Riii ar ungefar lika bra/dalig och Canon EOS R verkar betydligt varre. Det sags bero pa de fasdetekterande pixlarna, men jag forstar inte mekanismen.
Med tanke på att EOS R använder en helt annat teknik för fasdetekterande AF med bildsensorn än konkurrenterna så tvivlar jag att det är orsaken till bandning på den kameran. Vem har undersökt bandningsproblem på EOS R?
Gammal 2018-10-05, 18:57
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: Med tanke på att EOS R använder en helt annat teknik för fasdetekterande AF med bildsensorn än konkurrenterna så tvivlar jag att det är orsaken till bandning på den kameran. Vem har undersökt bandningsproblem på EOS R?
Tony Northrup!
Gammal 2018-10-05, 18:59
PMD

OK, då är det nog bäst avfärda det helt. :-)

Är det han som spekulerar i att bandningen skulle bero på fasdetekterande pixlar i EOS R också?
Gammal 2018-10-05, 19:09
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: OK, då är det nog bäst avfärda det helt. :-)

Är det han som spekulerar i att bandningen skulle bero på fasdetekterande pixlar i EOS R också?
Northrup namner inget om orsaken, han visar bra pa fenomenet. Jag har ingen aning om vad det beror pa, men det verkar finnas pa de flesta spegelfria, men inte hos spegelreflex av nagon anledning.
Gammal 2018-10-05, 20:08
Grevture
Administratör

jonasfj skrev: Northrup namner inget om orsaken, han visar bra pa fenomenet. Jag har ingen aning om vad det beror pa, men det verkar finnas pa de flesta spegelfria, men inte hos spegelreflex av nagon anledning.
Mönstrat brus, a.k.a. bandning finns faktiskt i alla kameror :)

Men, i de alldeles överväldigande flesta fallen är den bandningen på sin höjd mätbar, inte synlig. Den uppstår oftast som ett resultat av hur utläsningen av data från pixlar görs, grupperas och behandlas.

Men prova att lyft exponering kraftigt i en fil från i princip vilken kamera som helst och du kommer kunna hitta mer eller mindre synlig bandning, i synnerhet i mörka partier av bilden. Det är en effekt av hur sensorer med radvis eller kolumnvis utläsning fungerar och det enda som skulle kunna få bort det är sannolik direkt pixelutläsning (dvs att varje pixel har sin egen utläsningskanal), något som visserligen är teoretiskt möjligt med en stackad sensordesign, men känns i alla fall i dagsläget som ett enormt dyrt och besvärligt sätt att lösa ett väldigt litet problem som de flesta användare nog aldrig funderar så mycket på.

Men, sedan har vi nu senaste året sett ytterligare ett fenomen i just spegelfria kameror som verkar höra samman med att man ju dedikerar en del pixlar som PDAF-pixlar och som då inte deltar i ljusinsamlingen under exponeringen. Fenomenet är subtilt (dvs det är extremt sällan du ens får syn på det) och verkar bara bli synligt om man har riktigt många AF-punkter kombinerat med ett så stort dynamiskt omfång.

Sony A7 III var väl den första kameran där det här sistnämnda fenomenet började diskuteras, och skall vi döma av reaktionerna på användare av den kameran så verkar det vara ett i praktiken väldigt litet problem.

Jag tycker Dpreview beskriver det hela rätt bra här:
https://www.dpreview.com/reviews/nik...sions-review/7

Som de visar, Z7 uppvisar en synlig bandning framför allt i lågdagrar när du lyfter exponeringen mer än fyra steg, något som då inte är fallet med D850 som de jämför med. Men prova gärna att lyfta samma parti av bilden lika mycket med andra kameror så inser man rätt snart att problemet kanske inte är så dramatiskt. Bandning som sådan finns som sagt i alla kameror om man lyfter tillräckligt långt.

Sedan skulle jag tro att Nikon och Sony filar på sätt att dämpa sådan här bandning så den märks mindre i framtiden. Det är inte otroligt att de kan lista ut sätt att göra det - mönstrat brus har ju den "fördelen" att i viss mån kunna bearbetas matematiskt.
Gammal 2018-10-05, 20:39
PMD

Grevture skrev: Sedan skulle jag tro att Nikon och Sony filar på sätt att dämpa sådan här bandning så den märks mindre i framtiden. Det är inte otroligt att de kan lista ut sätt att göra det - mönstrat brus har ju den "fördelen" att i viss mån kunna bearbetas matematiskt.
Eftersom det går att räkna ut vilka pixelrader (eller är det kolumner?) som orsakar bandningen så gissar jag att det är därför som många antar att bandningen beror på de fasdetekterande pixlarna (pga att de inte bidrar till signalen eller nåt i den stilen).

Jag tror att det är ett rimligt antagande, men att därifrån dra slutsatsen att bandningen i EOS R har samma orsak är tämligen tveksamt. Varenda pixel på en DPAF-sensor är ju fasdetekterande så det kan knappast bli något mönstrat brus av dem. Bandningen hos EOS R har troligen en annan orsak och borde rimligen vara rätt lik bandningen i spegelreflex-EOSarna.

Och för att den här kommentaren ska vara relevant så vill jag hålla med om tesen att det går att räkna bort mönstrat brus, åtminstone till viss del. Det är ju inte slumpmässigt.
Gammal 2018-10-05, 20:58
jonasfj
Avslutat medlemskap

En till nyhet som ar intressant (Lensvid intervjuv med Dirk Jasper, Nikon):

"Nikon had endless discussions about changing the mount and although Jasper was not willing to openly state that the large mount was developed to support larger sensors in the future it certainly seems that way from his answer."

Read more: https://nikonrumors.com/2018/10/05/l...#ixzz5T5YDfeg8
Gammal 2018-10-07, 11:46
martinot

Någon som fått leveransbesked om sin Z6 eller Z7?
Gammal 2018-10-07, 13:44
PMD

På prisjakt.nu kan man se lagerstatus hos de listade butikerna. Det finns bara en (Cyberphoto) som säger något annat än "ej i lager", eller "beställningsvara": "Beräknas in i oktober".

Det ser ut på liknande sätt för Z6. Cyberphoto säger "Beräknas in i slutet av november".
Gammal 2018-10-07, 19:58
Homma

martinot skrev: Någon som fått leveransbesked om sin Z6 eller Z7?
Jag har fick min Z7 i måndags.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.