Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinHansen

Avslutat medlemskap
Tja! Vet redan att det finns en tråd för detta men hittar inget där som kan hjälpa mig.
När jag kör Dammvarning på min pentax k7 i ljusa förhållanden så visar den en massa damm som ni ser på bilden, men när jag kör Dammvarning i lite mörkare förhållanden så visar den inget damm alls. Får inte heller bort dammet när jag blåser rent. Men det konstiga är att jag ser inget damm på mina bilder och det borde väll synas om man ska titta på bilden som dammvarningen tog. Några teorier?
 

Bilagor

lynxx

Avslutat medlemskap
Den eviga frågan: Är det kartan eller verkligheten som har rätt???
Om du inte ser något damm på bilderna - varför bry sig?
Det är väl bilden som är målet, eller??
 

quarc

Aktiv medlem
Jag har aldrig fått damm på någon av mina K7 eller K5 så har knappt använt den där funktionen, men jag skulle gissa att du inte riktat kameran mot en jämnvit yta så att den blivit förvirrad. Såvida du inte är väldigt slarvig vid objektivbyte så lär du inte få några dammproblem, ultraljudsmanicken funkar strålande.
 

uffes

Aktiv medlem
Ultraljud??

Jag har aldrig fått damm på någon av mina K7 eller K5 så har knappt använt den där funktionen, men jag skulle gissa att du inte riktat kameran mot en jämnvit yta så att den blivit förvirrad. Såvida du inte är väldigt slarvig vid objektivbyte så lär du inte få några dammproblem, ultraljudsmanicken funkar strålande.
Ultraljud!!?? Är det inte sensorn som "ruskar" av sig dammet? / Uffe
 

quarc

Aktiv medlem
Ultraljud!!?? Är det inte sensorn som "ruskar" av sig dammet? / Uffe
Inte sedan K7. Det är ultraljud som skakar filtret framför sensorn. Helt tyst, och mycket effektivt. kantknackningen som K10 och K20 pysslar med fungerar inget vidare för att hålla damm borta.
 

uffes

Aktiv medlem
Så bra!

Inte sedan K7. Det är ultraljud som skakar filtret framför sensorn. Helt tyst, och mycket effektivt. kantknackningen som K10 och K20 pysslar med fungerar inget vidare för att hålla damm borta.
Aha, aha..!

Så bra! Är det bättre än på K20, som jag aldrig haft dammproblem med, så är det säkert mycket bra. Tack för info!

Uffe
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
håller med

Den eviga frågan: Är det kartan eller verkligheten som har rätt???
Om du inte ser något damm på bilderna - varför bry sig?
Det är väl bilden som är målet, eller??
Varje gång jag letat damm via manualen har jag hittat. Däremot har jag inget märkt på bilderna så jag uppfattar det lite som en akademisk fråga.-

Det är ju inget problem förrän det dyker upp på bilderna. Belastar bara sinnet.
Testade K5:an direkt när jag fick den och den indikerade damm, so what. Gjorde det bara av ren nyfikenhet.
lma
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Gå ut och fotografera av himlen en dag med blå himmel eller jämngrå moln.
Sätt objektivet på minsta möjliga bländare och kompensera expoeringen +1 steg.
Kolla sedan bilden i datorn och öka kontrasten rejält. Syna sedan hela bilden i 100% förstoring.
Du kommer garanterat hitta en del damm. Det finns redan på nya kameror direkt ur boxen.
Om det bara är lite damm vid t.ex. bl. 22 så kommer det inte synas normalt.
Är det större och mörka fläckar så är det dags för en rengöring. Det är inte allt som går att blåsa bort eller skaka av.
För den som alltid fotar på bländare 2,8-8 kan låta bli att bry sig. Han kommer inte se smutsen förrän AA-filtret framför sensorn är lika skitig som en bakgata i New Delhi
 

RobinHansen

Avslutat medlemskap
Testade mot en jämn vit yta och fick inga utslag. Har knappt fotat i ett år så det är en massa basic stuff som jag fortfarande inte vet om.

Mvh Robin
 
ANNONS