Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

krukvaext

Aktiv medlem
Nu tycker jag du är ute och spekulerar igen.
Det finns inga säkra belägg för att alla lodjursbilder är montage. Montagen kan likaväl ha fungerat som utfyllnad till ett fotoprojekt som gick sämre än väntat. Grävlingsbilden är jag tveksam till också, utifrån de "bevis" som lagts fram.

Låt oss hålla till godo med att vissa är manipulerade, vilket Terje har erkänt.

Det blir så mycket trevligare om vi håller oss till fakta =)
Jag har ingen aning om hur många lodjursbilder som finns publicerade. Bara det att samtliga som jag har sett hittills inte övertygar mig det minsta, samt faktorn att iallafall tolv stycken är montage. Minst.

Som sagt, den siffran har hittills uppdaterats dagligen.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Nu tycker jag du är ute och spekulerar igen.
Det finns inga säkra belägg för att alla lodjursbilder är montage. Montagen kan likaväl ha fungerat som utfyllnad till ett fotoprojekt som gick sämre än väntat. Grävlingsbilden är jag tveksam till också, utifrån de "bevis" som lagts fram.

Låt oss hålla till godo med att vissa är manipulerade, vilket Terje har erkänt.

Det blir så mycket trevligare om vi håller oss till fakta =)
Ja det är ungefär som när de tar en dopad 100m löpare. Givetvis har han aldrig varit dopad förutom precis i det loppet.
 

CyberPet

Aktiv medlem
Innan fusket blev bevisat så var det enormt många påhopp på mannen i fråga som började ifrågasätta, Gunnar G. Han fick ta emot enormt mycket skit, något som han säkerligen hade fortsatt få göra om fusket aldrig hade uppdagats.
Det spelar ingen roll vem som är drabbat av drevet, det är lika obehagligt oavsett vem som är drabbad, och det är lite det jag vill komma fram till här. Låt oss nu ponera att Terje hade talat sanning och Gunnar hade fel, hade då inte denna hetska debatt också pågått då, fast med Gunnar som offer? Hänger du med vad jag menar?

Terje har gjort fel. Terje har bett om ursäkt. Egentligen borde saken vara avklarad då, men det verkar det ju inte vara, för att folk är så uppröda. Är det för att de själva blivit lurade, eller är det för att de bara måste vara arg på någon, vem som helst, för att det finns annat som de inte kan påverka?

Det känns som detta drev inte står i proportion till vad som skett. Var finns denna otroliga vrede när det gäller orättvisorna i samhället, eller i andra frågor som faktiskt har en betydelse för VÅR samtid, vår framtid, våra liv? Mitt liv faller inte ihop för att Terje fuskat, men jag tappar däremot hoppet om mänskligheten när jag ser hur alla attackerar honom som om han vore barnamördare. Var är proportionerna??


Det angår oss alla om skattepengar används på ett felaktigt sätt på grund av fejkade bilder.
Vilka skattepengar menar du då? Och är det inte isåfall kommun-, landstingets eller polisens sak att handkas med detta? Det är fortfarande inte du, jag eller någon annan här som har rätt att döma och utmäta straff. Det måste göras via andra forum än ett forum för fotografer.


Och hur kan du veta att det inte är precis det som sker. Att detär just "de drabbade" som just nu handskas med problemet genom att föra en dialog kring det på diverse forum.
Hur har DU drabbats av detta? Mer än att du blivit lurad? Hur har det ekonomiskt, känslomässigt eller personligt skadat dig? Jag tror det är en handfull, om ens det, i den här tråden som blivit drabbade personligen av Terjes fusk. Och OM du har drabbats, då föreslår jag att du istället för att föra fram din sak på ett forum kontaktar polisen, det är rätt forum för såna saker.


Nu var det ju inte dig jag frågade eftersom du troligen inte sitter inne med svaret, men ifall du gör det, vilken av reglerna är det Magnus syftar på när han säger att han inte ville låta Terje förklara sig pga de pressetiska reglerna?
Ursäkta att jag ville hjälpa dig leta reda på svaret själv, där står ju reglerna vad som gäller. Och bland annat att media inte ska dra nytta av människor i ett svagt tillfälle, där ett uttalande kan skada mer än göra nytta.


1. Du verkar likställa den här tråden med att stå vid hans hus och kasta sten.
Nej, det är din tolkning. Men det är inte långt ifrån hur vissa beter sig.

2. Allt man gör får konsekvenser.
Sant, men ska verkligen inte "straffet" stå i proportion till brottet? Här hanteras han ju som om han vore Breivik.


5. Om en anhörig till mig skulle göra något dylikt och bad om min åsikt skulle jag framföra den. Varför skulle denna person må bättre utav att höra lögner?
Nu var min frågeställning mer om hur du skulle reagera på att din nära blev påhoppad över halva Internet och nedgjord och till och med där vissa sagt att de tycker att han eller hon ska begå självmord, för det är "lika bra"? Eeh, skulle du verkligen tycka sånt var okej?

Jag ställer mig alltså inte upp för vad han gjort, men jag ställer mig upp för hur han behandlas NU... jag tycker denna hetsjakt är helt galet i oproportion till brottet, och att det sprids mer och mer till hans fru och släktingar. Och det gör mig illamående, riktigt illamående.



Som sagt, jag fördömer brottet, men jag fördömer inte brottslingen förrän jag vet VARFÖR, och jag mår dåligt av hur andra jagar honom som om han vore barnamödare, Breivik eller andra mycket värre brottslingar. Tänk om alla ekonomiska och politiska skurkar skulle få samma vrede riktad mot sig, så kanske det skulle bli ett bättre samhälle. Men här känns energin rätt bortslösad på i det stora hela (värdsliga) en småsak.
 
Senast ändrad:

krukvaext

Aktiv medlem
(möjligtvis off-topic)

Det skulle vara väldigt trevligt att se, om det finns, en fin lodjursbild från Terjes sida som ser helt legitim ut, som inte är djurparksbilder.

För mig skulle det på något vis vara betryggande att se att han iallafall någon gång har lyckats fånga ett lodjur på bild, eftersom inte särskilt mycket nu talar för att han har gjort det.
 

KloN

Avslutat medlemskap
Det blir intressant när folk blandar in sportjämförelser.

Jag minns Ludmila, som åker dit för doping på en sport som bob.
Alla börjar nu tvivla på hennes äkthet på 100 meter häck, flera år tidigare.
Än idag förekommer det att proffs (Kajsa Bergkvist) vägrar räkna Ludmilas tider.

När en fotograf sen erkänner att han fuskat på ett par av sina bilder, så vägrar folk inse att han är en fuskare och har fuskat.
Jag har hunnit jämföra ett par bilder och det är mååååånga av lodjursfotona som är väldigt tveksamma.

Jag tillhör lynchmobben, detta är en skandal och förtroendet för Terje är nu bortblåst.
 

Anders Östberg

Guest
Lite off topic men en reflektion om själva samtalstonen i debatten ...

Har jag fel i min observation eller är det så att ju yngre man är desto argare, mer oförsonlig och oförlåtande är man? Det känns i alla fall som att det finns en korrelation mellan ton och ålder det lilla jag undersökt, och om det nu är så, blir man mer mjukis med åren? :)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Lite off topic men en reflektion om själva samtalstonen i debatten ...

Har jag fel i min observation eller är det så att ju yngre man är desto argare, mer oförsonlig och oförlåtande är man? Det känns i alla fall som att det finns en korrelation mellan ton och ålder det lilla jag undersökt, och om det nu är så, blir man mer mjukis med åren? :)
:)
Jag har i alla fall blivit mera mjukis. Jag är inte så snabb med att döma som när jag var ung. Allt är faktiskt inte antingen svart eller vitt :)
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Terje har gjort fel. Terje har bett om ursäkt. Egentligen borde saken vara avklarad då, men det verkar det ju inte vara, för att folk är så uppröda. Är det för att de själva blivit lurade, eller är det för att de bara måste vara arg på någon, vem som helst, för att det finns annat som de inte kan påverka?
Du är ju bra naiv om du tror att det bara är att be om ursäkt, sen är saken avklarad.
 

cecber

Aktiv medlem
Vilka skattepengar menar du då? Och är det inte isåfall kommun-, landstingets eller polisens sak att handkas med detta? Det är fortfarande inte du, jag eller någon annan här som har rätt att döma och utmäta straff. Det måste göras via andra forum än ett forum för fotografer.
Jag menar länsstyrelsens pengar: http://www.jnytt.se/nyhet/42241/nu-polisanmals-helleso-av-lansstyrelsen

Jag varken dömer eller utmäter straff men tycker att detta är en viktig fråga att diskutera. Hur kan vi som naturfotografer göra i framtiden för att vi fortfarande skall kunna ha en trovärdig röst i politiken? (Jag har dessutom gått på både kurser och föreläsningar för/av Terje. Jag har köpt böcker och följt hans blogg. Jag känner mig jävligt lurad just nu! Men fortfarande tycker jag att de politiska konsekvenserna i den här soppan är det allvarligaste.)

Och vad vet du om vad jag upprörs över och vad jag engagerar mig i? Du känner inte mig överhuvudtaget! Just nu tycker jag att det är du som har den ilsknaste tonen här!
 

Poteta

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll vem som är drabbat av drevet, det är lika obehagligt oavsett vem som är drabbad, och det är lite det jag vill komma fram till här.

*massa text*

Men här känns energin rätt bortslösad på i det stora hela (värdsliga) en småsak.
Skönt att jag inte är den enda här som reagerar på anonyma personer som sitter bakom sina skärmar och spyr galla om och om igen. Räcker det inte nu?
Vi pratar om bildmanipulering och lögner, inte massmord eller massvåldtäkter... Jösses... Jag vill inte medverka till att en person bryts ner fullständigt, vill du?
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Jag menar länsstyrelsens pengar: http://www.jnytt.se/nyhet/42241/nu-polisanmals-helleso-av-lansstyrelsen

Jag varken dömer eller utmäter straff men tycker att detta är en viktig fråga att diskutera. Hur kan vi som naturfotografer göra i framtiden för att vi fortfarande skall kunna ha en trovärdig röst i politiken? (Jag har dessutom gått på både kurser och föreläsningar för/av Terje. Jag har köpt böcker och följt hans blogg. Jag känner mig jävligt lurad just nu! Men fortfarande tycker jag att de politiska konsekvenserna i den här soppan är det allvarligaste.)

Och vad vet du om vad jag upprörs över och vad jag engagerar mig i? Du känner inte mig överhuvudtaget! Just nu tycker jag att det är du som har den ilsknaste tonen här!
Cecilia, i ditt ställe hade jag också varit riktigt förbannad och upprörd
 

Piscovery

Aktiv medlem
(möjligtvis off-topic)

Det skulle vara väldigt trevligt att se, om det finns, en fin lodjursbild från Terjes sida som ser helt legitim ut, som inte är djurparksbilder.

För mig skulle det på något vis vara betryggande att se att han iallafall någon gång har lyckats fånga ett lodjur på bild, eftersom inte särskilt mycket nu talar för att han har gjort det.
Jag håller med dig. Han kan fotografera djur, jag minns de diabilder han visade på fotokurser på 90-talet. Dessa var mycket bra. Galet att riskera sin karriär för dessa manipulerade bilder (eller är det fler kanske?).
 

pet

Aktiv medlem
Så här lät det 2004.....

"Jag är ärlig och rak, med mina bilder och mina motiv – med mina budskap och mina intentioner. Jag vill att andra ska känna ett förtroende till mina bilder – kalla det gärna för ett fotografiskt eller naturfotografiskt förtroende. Om en bild ska kunna kommunicera, måste bilden ha en plattform att stå på. En grund att förstå eller förhålla sig till. En identitet!

Idag arbetar jag dagligen med Photoshop – mina inskannade bilder behöver rengöras från damm och repor. Några äldre dior med färgstick behöver justeras. Jag skulle däremot aldrig få för mig att plocka bort eller lägga till detaljer i bilderna. Jag skulle aldrig frångå den fotografiska bildens ursprung. Det skulle äventyra bildens fotografiska förtroende. Även när jag fotograferar digitalt, arbetar jag på fotografiska premisser!"

http://www.helleso.com/showpage.asp?page=48.#
 

Pekka M

Aktiv medlem
Terje har gjort fel. Terje har bett om ursäkt. Egentligen borde saken vara avklarad då, men det verkar det ju inte vara, för att folk är så uppröda. Är det för att de själva blivit lurade, eller är det för att de bara måste vara arg på någon, vem som helst, för att det finns annat som de inte kan påverka?
Personligen är jag varken arg eller ledsen, men kan för allt i världen inte heller se att saken skulle vara avklarad. Det här fallet har ett otroligt starkt allmänintresse! Åtminstone för alla de som har det minsta intresse för foto.
Jag ser verkligen fram emot när Terje själv (förhoppningsvis) lägger korten på bordet. När han mår bättre. Fast ju förr, desto bättre för alla parter. Inte förrän då slutar spekulationerna.
 

Anders Östberg

Guest
Det står också "Artikeln skriven 2004, så informationen är inte up to date", vilket ju visat sig.

Men det var kanske sant då det skrevs, och någonstans på vägen gick det fel senare.
 

fnalle37

Aktiv medlem
Hur har DU drabbats av detta? Mer än att du blivit lurad? Hur har det ekonomiskt, känslomässigt eller personligt skadat dig? Jag tror det är en handfull, om ens det, i den här tråden som blivit drabbade personligen av Terjes fusk. Och OM du har drabbats, då föreslår jag att du istället för att föra fram din sak på ett forum kontaktar polisen, det är rätt forum för såna saker.
Noterar att du klippt bort vissa delar av vad jag skrev. Helt i sin ordning, liksom jag klippt bort dina svar till andra inlägg. Men jag kan väl upprepa det här då ...

Jag frågade hur du kan vara så säker på att det inte är just vad som sker. Att de som känner sig drabbade just diskuterar det på forum som detta. Jag tycker de har all rätt i världen att göra det. Jag förstår inte hur du kan ta dig rätten att definiera vad drabbad är. Eller antyda att det skulle krävas någon speciell grad för att den ena eller andra skall vara drabbad för att legitimt kunna föra fram sina åsikter. Du tror att det är en handfull - men det är bara antaganden från din sida. Du har lika lite någon aning om det som jag har.

Jag tycker inte det är konstigt alls om i stort sett varje seriöst arbetande fotograf känner sig beklämd och ledsen för det som har hänt. Har dessa då inte rätt att uttrycka det? Har inte alla seriösa naturfotografer rätt att uttrycka sitt ogillande för vad Terje (och kanske Malin) gjort för att det med stor sannolikhet en tid framöver kommer skada dem negativt - i det att deras verk också kommer ifrågasättas? Och även om jag skulle ha fel i det - har de då inte rätt att uttrycka sin oro för att det kommer att ske?

Och för att svara på din fråga om jag personligt är drabbad. I mitt fall skulle jag säga att drabbad är ett väl starkt ord. Jag driver ett företag där jag arbetar med bilder i olika form; reklam, grafisk design och web. Inte i första hand foto, även om mycket fotografiskt material förekommer. Jag tror att det, om någon, i mycket ringa grad kommer påverka det jag gör. Min ekonomiska skada är mycket ringa och sträcker sig till några tidskrifter där Terjes bilder förekommer. Det tänker jag inte göra en polissak av. Känslomässigt påverkad - definitivt. Jag är förbannad och upprörd. Och tycker att ett forum som det här är precis rätt ställe att föra en sådan diskussion på.

Jag kan mycket väl känna sympati med hur T och M mår, men i första hand känner jag sympati med alla dem som blivit lurade. Läser man alla trådar finns det rätt gott om sådana inlägg också. Människor vars förtroende Terje skitit på. Jag läste ett inlägg från en Fredrik Nilsson (tror det var på Malins blogg innan den stängde) som nu tog ner alla bilder han köpt (hur mycket hade han betalt tror du? - för bilder han nu inte kan känna någon glädje för). Hur känner sig medlemmarna i Mullsjö fotoklubb? Om du nu är en så fin människa lämna gärna lite sympati till dessa också. Och hade jag varit Fredrik och haft Terjes bilder på väggen hade polisanmälan redan varit inlämnad
 

pet

Aktiv medlem
Det står också "Artikeln skriven 2004, så informationen är inte up to date", vilket ju visat sig.

Men det var kanske sant då det skrevs, och någonstans på vägen gick det fel senare.
Ja men det är väl mer för att upplysa nya besökare om att det är en gammal artikel...det han skrev i den artikeln 2004 har ju fram tills nu alltid varit det han framhållit o sagt sig stå för.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Och vad säger du till alla de som han lurat pengar av. De som betalat dyra pengar för kurser, föreläsningar och bilder. Ska de bara vara tysta och säga att det inte gjorde något att han lurade pengarna av dem ???
Kurserna och föreläsningarna har ju faktiskt samma värde även om kursledaren gör fel. Bilderna däremot får ju en helt ny innebörd nu.
 

jadi

Medlem
Skönt att jag inte är den enda här som reagerar på anonyma personer som sitter bakom sina skärmar och spyr galla om och om igen. Räcker det inte nu?
Vi pratar om bildmanipulering och lögner, inte massmord eller massvåldtäkter... Jösses... Jag vill inte medverka till att en person bryts ner fullständigt, vill du?
Jag förstår heller inte detta ....alla dessa anonyma som är inne här och kommenterar.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Jag förstår heller inte detta ....alla dessa anonyma som är inne här och kommenterar.
Hej Jan Dippe från Trollhättan,
Vilka av oss här på Fotosidan menar du är anonyma? Man måste förstås vara inloggad för att se en medlems hela profil, men jag anser inte att FS har problemet att inläggen vore anonyma.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS