Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

eek

Aktiv medlem
Relevanta frågor, jag har själv funderat på dem fram och tillbaka, fram och tillbaka de senaste dagarna då jag själv naturfotar och har varit en av dessa beundrare av Terjes bilder. Jag skrev följande i min blogg häromdagen:

"Arg och besviken och framförallt frågande. Varför gjorde han detta? Och hur länge har det pågått?

Dessutom är väl jag och alla andra som deltagit i Terje Hellesøs kurser, lyssnat på hans föreläsningar och följt hans blogg en del av problemet. Den ena otroliga bilden efter den andra har han visat och vi har suttit där hänförda och undrat: har du verkligen? Med DEN kameran? Och han har sagt: javisst! Han har visat och berättat om hur enkelt det är. Och vi har applåderat och hoppats att också kunna ta sådana fantastiska bilder. Ivrigt påhejad har väl pressen att komma med nya fascinerande bilder blivit alltför stor och någonstans har han valt att gå över gränsen. Den där otänkbara gränsen för varje hederlig fotograf. Eller så har vi alltid varit lurade?

Och det är plågsamt att bli så lurad. Jag känner mig rätt korkad idag. Men det är väl lätt att lura den som vill bli lurad. Vi har väl hejat på och velat ha dessa fantastiska historier om natur, djur och fantastiska möten.

Nu vill vissa lägga locket på, det sägs att nu har han erkänt så nu lämnar vi detta. Självklart skall vi vara medmänskliga och man behöver inte strö salt i öppna sår eller sparka på den som redan ligger. Visst undrar vi alla hur han mår i allt detta och hur han har mått när han har kunnat göra detta!

Men nu är det han har gjort alldeles för allvarligt för att lämnas därhän. Terje Hellesø är inte bara vem som helst som för nöjes skull klistrat och klippt ihop lodjursbilder för att få hålla föreläsningar och sälja en och annan bild (vilket hade varit illa nog!), Terje har under lång tid varit en stark röst i den infekterade rovdjursdebatten. Han har använt sina ihopfuskade bilder och sina hittepå-observationer för att bilda opinion i naturfrågor. Han har varit uppbokad för att tala om rovdjursfrågor för våra folkvalda i riksdagen och vad jag förstår har han haft täta kontakter med länsstyrelsen angående sina lodjursobservationer och pengar har använts för att komma till rätta med mårdhundsproblemet i Mullsjö på grundval av hans montagebild. Det är oerhört allvarligt och inget som vi kan låta bli att diskutera bara för att vi är ledsna över att vara lurade eller för att vi känner med en människa som nu måste må oerhört dåligt.

Det är viktigt att Terje Hellesø nu öppet redovisar hur omfattande detta bildfusk varit. Jag önskar också att det utreds vilka konsekvenser hans ihopfuskade bilder har haft. Vi måste gå till botten med detta om vi vill att naturfotografer fortfarande skall kunna ha en trovärdig röst i natur- och rovdjursfrågor.

Jag är alldeles säker på att detta kommer att få efterverkningar för trovärdigheten för alla naturfotografer, allra helst om vi vägrar diskutera därför att vi tycker synd om Terje Hellesø i denna stund. Alla har ett val. Han har själv valt att göra detta!

Jag hoppas även att detta kan få slut på det nästan religiösa förhållandet till äktheten i jpeg-bilder. Visst finns det många reglage att dra i i Camera Raw, men något rovdjursreglage finns inte! Jag hoppas att den som fortsatt vill driva opinion med sina djurbilder fotar i raw och är beredd att visa sina originalfiler."
tycker du sammanfattar en riktigt bra reflektion av det hela..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
-Vad naturfotografi är?
-Naturfotografi är vad Terje skapar!

Jag tycker det är lite märkligt att de som faktiskt har gjort hela bedrägeriet möjligt, alltså alla andra naturfotografer som okritiskt hyllat manipulerade bilder, verkar komma så lindrigt undan.

Är det osund idol-dyrkan, eller troligare att dom själva fuskar hejvilt med sina bilder och därför behövt Terjes bilder som alibi?

Om man själv t.ex. har fixat till en bild på ett lo-djur på 6 meters avstånd som mysigt stirrar in i kameran, så måste det ju vara väldigt praktiskt att kunna ta död på allt tvivel om äkthet genom att kunna säga att det inte alls är omöjligt eftersom Terje bevisat att man kan gå ännu närmare bara man är kompis med djuret.

Alla dom som okritiskt försvarat och hyllat Terjes märkliga bilder borde få sina egna bilder granskade eftersom den kan vara troligt att dom känt sig tvingade att försvara bilderna för att inte själva riskera att avslöjas.

Tredje allternativet är naturligtvis att naturfotogrfaer i allmänhet är helt inkompetenta till att upptäcka fusk i bilder på grund av att dom egentligen inte kan nått om djur och natur och bildbanhandling.


Hugh Trevor-Roper hadde börjat tvivla på äktheten av Hitlers dagböcker när nyheten skulle offentliggöras.
Ändå blev hans ryckte som kunnig i ämnet förstört.
Var fanns tvivlarna innom naturfotografi gällande Terjes bilder?
Ska experterna så här i efterhand få skylla på att dom inget visste? Eller inte förstod?
Varför vågade inge kritisera innan?


Själv har jag alltid haft en kritisk kännsla till just naturfoto eftersom det verkar handla mer om teknik och fysiska besvärligheter än om natur och foto.
Bara det faktum att det verkar propageras för att bara fota JPG istället för RAW verkar misstänkt då varje vanlig fotograf utanför naturfotot verkar förstå att jpg är ett sämre förmat med mindre information i än raw. Att då samtidigt som man hävdar ett rent och äkta fotograferande välja ett sämre bildfrmat ser jag som mycket misstänkt.

T.o.m. jag som fullständig amatör har ju upptäckt att man ur en raw-fil kan rädda sånt som ser totalt misslyckat ut i jpg-filen. Varför skulle då inte en naturfotogrf som fotar en nyckful natur och mycket skygga djur ochså vilja ha den möjligheten? Plus att ha ett orginal som är så nära sensordata man kan komma för att kunna visa på äktheten när man hävdar dokumentärt foto?

Svaret på frågan måste vara ett utbrett fusk, man vill helt enkelt inte riskera att det ska gå att kolla något "äktare" än den jpg man väljer att visa upp.


(problemet med Hitler var inte att han var galen, utan att folk följde och gjorde som han sa ändå)
En tävlingskommitte skulle ju kunna kräva att RAW-bilden konverterades till DNG och sedan behandlades (framkallas) till en JPEG som ju bäddas in i DNG-bilden. Vill man säkerställa att RAW-filen finns i sammanhanget kan man även välja att spara den i samma DNG-fil. Det kunde ju vara ett sätt att hålla ihop färdig bild i JPEG med både orginal i RAW och bearbetningsbasen i DNG-datat. Då borde det ju inte vara så lätt att fuska
 

krukvaext

Aktiv medlem
"Hej!

Tack för ditt mejl. Vi ska självklart undersöka detta mer.

Med vänlig hälsning
ANNELI NIVRÉN
Presschef"

Så nu är det bara att hålla tummarna för att det löser sig, och invänta agerande från NVV.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Nej! Men framställer man sig - som Terje har gjort - som naturfotografins ljusriddare där Bilden skapas då avtryckaren trycks ner och därefter röres den icke av djävulska påfund som PS etc., och dessutom har mage att anklaga andra för fusk osv., då får man ta mig 17 stå sitt kast när man ertappas med Jesuskaftanen nere vid fotknölarna. Jag kan inte begripa dem som i diskussionerna här bagatelliserar ("misstag"), relativiserar ("det finns värre saker") och nästintill försvarar Terjes fusk ("sånt har vi väl alla gjort").

1. Nej - det var inte några misstag
2. Ja - det finns värre "brott" här i världen, men det är inget försvar för THs fusk
3. Nej - det är faktisk inte något som alla vare sig har gjort eller gör, vi är många som sysslar med fotografi i dokumentär anda och inte klonar bort bildelement, inte klipper in bildelement från andra filer, vare sig egna eller andras, etc.

/ mvh FiCa1
Jag skrev faktiskt 5 inlägg över(#653, sid 44) att Terje får stå sitt kast.

3 ovan) Hur vet du det?

Terje diskuterades lite på fotoklubben i går kväll.
Några raljanta uttalanden, men en äldre medlem påpekade att
en känd naturfotograf manipulerade sina bilder ganska friskt
på sin tid, utan offentlig kritik. Tyvärr är mitt namnminne dåligt.
 

PierreS

Aktiv medlem
Stormen i ankdammen

Jag förstår att vissa tycker synd om Terje. Jag tycker däremot mer synd om:
- Den rättmätiga mottagaren av utmärkelsen "Årets naturfotograf 2010" som gått miste om äran och 15000 kronor.
- Anneli Nivrén och övriga på naturvårdsverket som får lägga onödigt jobb på att redan ut Terjes soppa istället för att jobba med viktigare frågor.
- Gunnar Glöersen som avslöjat en bedragare men blev kallad både det ena och det andra och från många håll fortfarande får den uppskattning har förtjänar.
- Fotografer som fått sina bilder stulna av Terje.
- Redigerare som får sålla bort Terjes bilder ur kommande böcker.
- Människor i Mullsjö som varit rädda för mårdhundens existens i skogen.
- Ärliga naturfotografer som nu får sina bilder granskade.
- Mårdhundsprojektet som lagt ner tid och pengar för att fånga in Terjes påhittade mårdhund.
- Terjes vänner, beundrare och medlemmar inom PhotoNatura, Naturfotograferna/N och Mullsjö Fotoklubb som känner sig lurade.
Kort sagt; jag tycker ofantligt mycket mer synd om offren än bedragaren.
Jag har själv mycket svårt att tycka synd om någon i det här fallet.

”- Den rättmätiga mottagaren av utmärkelsen "Årets naturfotograf 2010" som gått miste om äran och 15000 kronor.”
- Sant här borde ju tvåan få de 15000 kronorna plus en 50-lapp för äran

”- Anneli Nivrén och övriga på naturvårdsverket som får lägga onödigt jobb på att redan ut Terjes soppa istället för att jobba med viktigare frågor.”
- Deras barn gråter och landet har drabbats av en svältkatastrof.

”- Gunnar Glöersen som avslöjat en bedragare men blev kallad både det ena och det andra och från många håll fortfarande får den uppskattning har förtjänar.”
- Han fick ju rätt till slut och bör väl snarast ha slutat med en prestigevinstvinst. Hade han haft fel hade han ju förtjänat nedsablingen. Det ska inte vara lättvindigt att anklaga människor för fusk.

”- Fotografer som fått sina bilder stulna av Terje.”
- Jag tror inte att de någonsin fått så mkt uppmärksamhet för sina verk förr. Jag hade velat få den uppmärksamheten. De har nog tjänat mer än de förlorat.

”- Redigerare som får sålla bort Terjes bilder ur kommande böcker.”
- Onödigt arbete det ska jag hålla med om. Men det är väl knappast någon som drabbas av svältkatastrof här heller

”- Människor i Mullsjö som varit rädda för mårdhundens existens i skogen.”
- Hu ja! De flyr i panik genom skogarna!

”- Ärliga naturfotografer som nu får sina bilder granskade.”
- Är de ärliga bör det ju inte vara några problem. Annars kanske Terje Hellö har satt igång något som hade behövts göras för länge sen

”- Mårdhundsprojektet som lagt ner tid och pengar för att fånga in Terjes påhittade mårdhund.”
- Deras barn gråter och landet har drabbats av en svältkatastrof.

”- Terjes vänner, beundrare och medlemmar inom PhotoNatura, Naturfotograferna/N och Mullsjö Fotoklubb som känner sig lurade.”
- Här kan vi nog ha en poäng. De kan säkert ha anledning att känna sig besvikna. Dock tror jag nog att han har gett något genom åren också och när detta har runnit förbi kommer de säkert att inse det.
De som har gått på hans kurser har efter vad jag förstått lärt sig oerhört mycket och det lär ju vara något ingen kan ta ifrån dem. Efter det jag hört ångrar jag att jag själv inte varit med på någon av hans kurser.
Nu har jag raljerat lite på din bekostnad Tor. Bli inte jättearg på mig nu. Det jag vill visa är att det knappast är några mänskliga tragedier som har utspelat sig. Den enda tragedin som jag ser har ju drabbat Terje Hellö själv och får väl betraktas som självförvållad. Dock tror jag att han kommer att repa sig och kunna gå vidare med sitt liv och sina vänner när stormen bedarrat.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag har själv mycket svårt att tycka synd om någon i det här fallet.

”- Den rättmätiga mottagaren av utmärkelsen "Årets naturfotograf 2010" som gått miste om äran och 15000 kronor.”
- Sant här borde ju tvåan få de 15000 kronorna plus en 50-lapp för äran

”- Anneli Nivrén och övriga på naturvårdsverket som får lägga onödigt jobb på att redan ut Terjes soppa istället för att jobba med viktigare frågor.”
- Deras barn gråter och landet har drabbats av en svältkatastrof.

”- Gunnar Glöersen som avslöjat en bedragare men blev kallad både det ena och det andra och från många håll fortfarande får den uppskattning har förtjänar.”
- Han fick ju rätt till slut och bör väl snarast ha slutat med en prestigevinstvinst. Hade han haft fel hade han ju förtjänat nedsablingen. Det ska inte vara lättvindigt att anklaga människor för fusk.

”- Fotografer som fått sina bilder stulna av Terje.”
- Jag tror inte att de någonsin fått så mkt uppmärksamhet för sina verk förr. Jag hade velat få den uppmärksamheten. De har nog tjänat mer än de förlorat.

”- Redigerare som får sålla bort Terjes bilder ur kommande böcker.”
- Onödigt arbete det ska jag hålla med om. Men det är väl knappast någon som drabbas av svältkatastrof här heller

”- Människor i Mullsjö som varit rädda för mårdhundens existens i skogen.”
- Hu ja! De flyr i panik genom skogarna!

”- Ärliga naturfotografer som nu får sina bilder granskade.”
- Är de ärliga bör det ju inte vara några problem. Annars kanske Terje Hellö har satt igång något som hade behövts göras för länge sen

”- Mårdhundsprojektet som lagt ner tid och pengar för att fånga in Terjes påhittade mårdhund.”
- Deras barn gråter och landet har drabbats av en svältkatastrof.

”- Terjes vänner, beundrare och medlemmar inom PhotoNatura, Naturfotograferna/N och Mullsjö Fotoklubb som känner sig lurade.”
- Här kan vi nog ha en poäng. De kan säkert ha anledning att känna sig besvikna. Dock tror jag nog att han har gett något genom åren också och när detta har runnit förbi kommer de säkert att inse det.
De som har gått på hans kurser har efter vad jag förstått lärt sig oerhört mycket och det lär ju vara något ingen kan ta ifrån dem. Efter det jag hört ångrar jag att jag själv inte varit med på någon av hans kurser.
Nu har jag raljerat lite på din bekostnad Tor. Bli inte jättearg på mig nu. Det jag vill visa är att det knappast är några mänskliga tragedier som har utspelat sig. Den enda tragedin som jag ser har ju drabbat Terje Hellö själv och får väl betraktas som självförvållad. Dock tror jag att han kommer att repa sig och kunna gå vidare med sitt liv och sina vänner när stormen bedarrat.
"Deras barn gråter och landet har drabbats av en svältkatastrof."

Nödvändiga inflikanden, verkligen.
 

The Tor

Aktiv medlem
PierreS:
Kort sagt: Du tycker synd om gråtande barn och de som drabbats av en svältkatastrof.

Ps. Jag lånar några av dina bilder.
 
Senast ändrad:

PierreS

Aktiv medlem
PierreS:
Kort sagt: Du tycker bara synd om gråtande barn och de som drabbats av en svältkatastrof.

Ps. Jag lånar några av dina bilder.
Gör gärna det men räkna med att jag kommer att föra oväsen om det - mina bilder behöver all uppmärksamhet de kan få.... :)

Ville bara visa på att det inte är någon större katastrof som inträffat och att den enda som drabbats i nån större utsträckning är Terje Hellö själv och i det fallet är det ju självförvållat.

Hade du kunnat läsa tonfallet i det jag skrev så tror jag nog att du hade presterat ett leende du också :) .
 

cecber

Aktiv medlem
Gör gärna det men räkna med att jag kommer att föra oväsen om det - mina bilder behöver all uppmärksamhet de kan få.... :)

Ville bara visa på att det inte är någon större katastrof som inträffat och att den enda som drabbats i nån större utsträckning är Terje Hellö själv och i det fallet är det ju självförvållat.

Hade du kunnat läsa tonfallet i det jag skrev så tror jag nog att du hade presterat ett leende du också :) .
Visst det finna alltid något som är värre. Efter Utöya i somras så fick man ju inte diskutera det heller eftersom det var fler som dog i svälten i Afrika. Det finns tydligen alltid något annat man skall engagera sig i. Men på fotosidan.se känns fotoskandaler mer relevanta än svält och massmord trots allt.
 

PierreS

Aktiv medlem
Men det är ju i alla fall en moralisk nivåhöjning: i inlägg #672 var det oljeläckaget i Nigerdeltat som var måttet på vad man i detta fotoforum får tycka är en viktig fråga att engagera sig i.
Problemet är väl att knappast någon engagerar sig i de här frågorna. Däremot kör man glatt omkring med bilen fulltankad med bensin från området och svär ve och förbannelse över Terje Hellös missgrepp... och som naturfotograf så tycker jag väl att det är ett oerhört mycket viktigare problem än några fejkade bilder och om samma energi hade lagts ner i detta fall kanske det hade kunnat hända något.
 
Senast ändrad:

krukvaext

Aktiv medlem
Gör gärna det men räkna med att jag kommer att föra oväsen om det - mina bilder behöver all uppmärksamhet de kan få.... :)

Ville bara visa på att det inte är någon större katastrof som inträffat och att den enda som drabbats i nån större utsträckning är Terje Hellö själv och i det fallet är det ju självförvållat.

Hade du kunnat läsa tonfallet i det jag skrev så tror jag nog att du hade presterat ett leende du också :) .
Gällande det här med att det bara har drabbat Terje himself...

Kommunen har stått för Hellesös galleri i Mullsjö. Och tydligen skall det ha satsats upp emot två miljoner i Mullsjö Photo Festival, festivalen Terje arrangerade.

Plus då alla tidigare orsaker som folk har nämnt. Inte bara Terje som tar skada av detta.
 

Billingen

Aktiv medlem
Och här är bara en av hundratals (rör det sig om tusentals?) privatpersoner - inte representanter för organisationer, föreningar, förlag eller dylikt - som är oförskämda nog att känna sig upprörda över skitsaken:

http://tiildalarsson.blogg.se/

Överdrift eller ej, berättigat eller ej - dessa reaktioner hör hur som helst till hela denna soppa vi försöker överblicka och förstå.
 

PierreS

Aktiv medlem
Gällande det här med att det bara har drabbat Terje himself...

Kommunen har stått för Hellesös galleri i Mullsjö. Och tydligen skall det ha satsats upp emot två miljoner i Mullsjö Photo Festival, festivalen Terje arrangerade.

Plus då alla tidigare orsaker som folk har nämnt. Inte bara Terje som tar skada av detta.
Annars hade ju festivalen inte blivit av. Jag hörde ingen som klagade på den festivalen. Jag var själv inte där men med jag hörde berättas så ångrar jag att jag inte åkte dit.

Vad galleriet anbelangar så var det nog ingen jätteutgift och jag tror nog att kommunen fick tillbaka en del i form av intäkter. Kommer det att krävas någon form av ersättning så är det nog Hellö som kommer att krävas på detta.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Gällande det här med att det bara har drabbat Terje himself...

Kommunen har stått för Hellesös galleri i Mullsjö. Och tydligen skall det ha satsats upp emot två miljoner i Mullsjö Photo Festival, festivalen Terje arrangerade.

Plus då alla tidigare orsaker som folk har nämnt. Inte bara Terje som tar skada av detta.

Har även tänkt lite på det här själv.
Hur mycket pengar/stipendier kan Terje ha fått de senaste 5-6 åren om man räknar med att manipulationen började runt '06-07?

Förskottsbetalningar, hur vanligt är detta? Tänker då främst på böckerna han skulle släppt med Photonatura och naturfotograferna..

Känns som det kan ha kostat folk en del pengar, och som ni skriver, 2 mille för Mullsjö photo Festival. Undra vad det är som kostar 2 miljoner, kanske Terjes medverkande...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS